Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Polska zdecydowanym liderem sektora usług nowoczesnych

Kamila Małocha
Polskapresse
Sektor usług nowoczesnych w Polsce radzi sobie zaskakująco dobrze, zwłaszcza, jeżeli weźmiemy pod uwagę to, że od ponad 2 lat trwa światowy kryzys gospodarczy. Tymczasem sektor odnotował wzrost przychodów o około 50 % w tym czasie. Nasz kraj stał się zdecydowanym liderem w regionie. Nasi główni konkurenci w regionie - Czechy i Węgry mają o połowę niższe osiągi.

W Polsce, liczba miejsc pracy w tej branży ciągle rośnie. W 2008 roku sektor zatrudniał 45 tysięcy pracowników, obecnie ta liczba zwiększyła się do 70 tysięcy zatrudnionych.

Prognozy na przyszłość są bardzo obiecujące: większość istniejących firm zadeklarowało wzrost zatrudnienia w następnych latach, a Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych ogłasza, że w kolejce czeka długa lista inwestorów, którzy planują utworzenie w Polsce swoich centrów usług. Według ostrożnych szacunków, jeszcze do końca tego roku liczba pracowników sektora usług nowoczesnych zwiększy się do 75,5 tys. osób. Polska ma szansę zostać europejskim centrum obsługi procesów biznesowych i IT oraz zagłębiem centrów badań i rozwoju.

Offshoring usług biznesowych, czyli wydzielenie i przeniesienie wybranych procesów biznesowych poza granice kraju, jest jednym z najważniejszych przejawów globalizacji. Wśród najważniejszych korzyści jakie odnoszą kraje, do których trafiają usługi podlegające offshoringowi znajdziemy m.in.: wzrost wpływów z eksportu, tworzenie nowych miejsc pracy, wyższe płace i podnoszenie kwalifikacji kadr.

Główne ośrodki offshoringu usług biznesowych w Polsce to Warszawa, Kraków, Wrocław i Łódź. Warszawa oferuje najwyższą podaż nieruchomości biurowych – stolica obejmuje ponad 62 procent całkowitej podaży głównych miast Polski.

Prawie wszystkie badane centra w Polsce - 91 procent, świadczą usługi dla klientów z Europy Zachodniej. Nieco ponad 60 procent centrów świadczy usługi na rzecz przedsiębiorstw z Europy Środkowo-Wschodniej. Udział centrów obsługujących firmy z pozostałych obszarów jest zdecydowanie niższy.
Firmy z sektora nowoczesnych usług (w Polsce jest już blisko 300 centrów z kapitałem zagranicznym) są wiarygodnymi dostawcami światowej klasy usług dla międzynarodowych korporacji. Sektor prężnie się rozwija i coraz rzadziej kojarzy się wyłącznie z telemarketingiem.

Jeżeli chodzi o osoby, które pracują w branży związanej z nowoczesnymi usługami biznesowymi w Polsce, zdecydowana większość ma wykształcenie wyższe – aż 90 procent. Średni wiek pracowników sektora wynosi 29 lat, ale zgodnie z prognozami w przyszłym roku wyniesie co najmniej 30 lat. W większości przypadków średni staż pracy wynosi od 2 do 3 lat, ale tu też zauważalny jest trend wzrostowy.

Czytaj także: Warsztaty rozwoju zawodowego kobiet - "Sama sobie szefem"

Źródło:um.warszawa.pl, raport "Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce" ABSL (Association of Business Services Leaders in Poland)

Codziennie najświeższe informacje z Warszawy na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto