Popracuj nad kondycją!

abcZdrowie.plZaktualizowano 
Dobra kondycja powoli staje się rzadkością. Jeśli odczuwasz coraz większą niechęć do aktywności ruchowej, a niewielki nawet wysiłek męczy cię jak półmaraton, czas na zmiany!

Jeśli perspektywa wejścia po schodach na czwarte piętro wywołuje u ciebie niepokój, a krótki bieg (np. do podjeżdżającego autobusu) sprawia, że przez kilka minut masz trudności ze złapaniem oddechu, twoja kondycja pozostawia wiele do życzenia. Możesz tłumaczyć sobie, że to normalne zjawisko wśród zapracowanych osób, nie zmienia to jednak faktu, iż siedzący tryb życia daje o sobie znać. Im dłużej unikasz aktywności ruchowej, tym mniej sprawne staje się twoje ciało. Długotrwała bierność to większe ryzyko problemów zdrowotnych, dlatego warto przełamać niechęć do ćwiczeń i na poważnie zabrać się za poprawę kondycji.

Dieta dla osób aktywnych fizycznie

Gdy w jadłospisie dominują tłuste dania, kaloryczne przekąski i słodkie napoje gazowane, trudno znaleźć w sobie chęć na ćwiczenia ruchowe. Po ociekającym tłuszczem obiedzie i słodkim deserze jedyne, na co mamy ochotę, to drzemka pod kocem. Mimo iż teoretycznie powinniśmy mieć dużo energii (podaż kalorii jest zawrotna!), ciężkostrawne dania wywołują u nas uczucie ciężkości w żołądku i senność. Jeśli marzy się nam bardziej aktywny tryb życia i lepsza kondycja, nie obejdzie się bez modyfikacji diety. Potrzebujemy wartościowych pod względem odżywczym produktów, które dostarczą energii i składników odżywczych, nie obciążając przy tym układu pokarmowego. Jadłospis powinien zawierać owoce i warzywa (doskonałe i niskokaloryczne źródło witamin oraz minerałów), niskotłuszczowy nabiał (cenne źródło wapnia), chude mięso, rośliny strączkowe, pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy i tłuste ryby (kwasy omega-3 korzystnie wpływają na układ krążenia i układ nerwowy). Posiłki powinny być urozmaicone, by uniknąć niedoboru składników odżywczych oraz towarzyszących im problemów zdrowotnych.

Osoby aktywne ruchowo powinny jeść niewielkie posiłki w regularnych odstępach czasu – przy intensywnym treningu można spożywać pokarmy nawet sześciokrotnie w ciągu dnia, by zoptymalizować tempo przemiany materii.

Dobra kondycja krok po kroku

Odpowiednia dieta to dopiero początek drogi do poprawy wydolności organizmu. Jeśli zależy ci na szybkim powrocie do formy, pamiętaj również o następujących wskazówkach:

- Przed rozpoczęciem treningów skonsultuj się z profesjonalnym trenerem, który oceni twoją kondycję i ułoży plan ćwiczeń dopasowany do twoich możliwości oraz potrzeb.

- Stopniowo zwiększaj intensywność treningu – nie zaczynaj od górnego „C”, daj swojemu organizmowi czas na przyzwyczajenie się do bardziej aktywnego trybu życia. W ten sposób masz duże szanse na uniknięcie kontuzji i urazów.

- Pamiętaj o rozgrzewce przed właściwym treningiem – rozgrzanie mięśni i stawów jest niezbędne, by w trakcie ćwiczeń nie doszło do ich nadmiernego obciążenia.

- Pij dużo wody – optymalne nawodnienie usprawnia funkcjonowanie organizmu (w tym zdolność mięśni do dużego wysiłku) i pozwala na uzyskanie jak największych korzyści z ćwiczeń fizycznych. Przygotuj sobie butelkę z płynem i co kilka minut pij kilka łyków. Nie wypijaj jednym haustem zawartości całej butelki – lepsze efekty nawodnienia uzyskasz metodą małych kroków.

- Jeśli w trakcie treningu pocisz się intensywnie, zaopatrz się w napoje izotoniczne, które dostarczają elektrolitów, uczestniczących w ważnych procesach zachodzących w organizmie.

Poprawa kondycji może wydawać się mało istotnym zadaniem – jednym z tych, które stale odkładamy na później. Nie miejmy jednak złudzeń, „cierpliwość” ze strony naszego organizmu ma swoje granice. W pewnym momencie okres ochronny skończy się, a problemy ze zdrowiem, wynikające z siedzącego trybu życia i błędów żywieniowych, dadzą się nam we znaki.

Partnerem serwisu jest

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Popracuj nad kondycją! - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3