Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prawo uzyskania paszportu

[email protected]
Mam pytanie czy będąc obywatelem Polski obecnie pracującym legalnie we Włoszech i wymeldowanym z Polski mam prawo do uzyskania paszportu ? Tak.

Mam pytanie czy będąc obywatelem Polski obecnie pracującym legalnie we Włoszech i wymeldowanym z Polski mam prawo do uzyskania paszportu ?

Tak. O wydanie paszportu można ubiegać się zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Paszporty wydaje, odmawia ich wydania i unieważnia – wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego osoby ubiegającej się o paszport, a za granicą – konsul. W Pana sytuacji, aby uzyskać paszport, należy udać do najbliższego konsulatu RP, na terytorium kraju, w którym Pan obecnie przebywa.
Osoba ubiegająca się o wydanie paszportu powinna złożyć:
1)wypełniony wniosek o wydanie dokumentu paszportowego,
2)dwie jednakowe kolorowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, mające dobrą ostrość oraz pokazujące wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70 – 80 % fotografii,
3)odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia (w przypadku ubiegania się o wydanie paszportu po raz pierwszy, jeżeli nie jest możliwe ustalenie tożsamości osoby ubiegającej się o paszport na podstawie innych dokumentów),
4)odpis skrócony aktu małżeństwa, jeżeli osoba ubiegająca się o wydanie paszportu zawarła związek małżeński za granicą,
5)pisemny wniosek przedstawiciela ustawowego lub ustanowionego przez sąd opiekuna (tylko w przypadku, jeżeli o paszport ubiega się osoba nieposiadająca czynności prawnej)
6)dowód uiszczenia opłaty konsularnej
Ponadto przedstawić należy dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo polskie.
Szczegóły dotyczące spraw związanych z procedurą wydawania paszportu oraz wymaganych dokumentów do uzyskania w/w dokumentu znaleźć można w ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. 2006 nr 143 poz. 1027) oraz w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 sierpnia 2006 r. w sprawie dokumentów paszportowych oraz trybu postępowania w przypadku ujawnienia fałszerstw lub wad w tych dokumentach oraz w sytuacji ich zniszczenia (Dz. U. 2006 nr 152 poz. 1090).
W załączniku nr 5 do w/w rozporządzenia zawarto wzór wniosku o wydanie paszportu, w którym nie wyszczególniono miejsca zameldowania osoby ubiegającej się o wydanie dokumentu (we wniosku podać należy natomiast miejsce stałego pobytu). Paszport stanowi bowiem dokument poświadczający obywatelstwo polskie, nieingerujący w administracyjne zagadnienie meldunku. Warto zauważyć, że również w samym dokumencie nie wyszczególniono miejsca zameldowania jego właściciela.

Na pytania Internautów odpowiada Łukasz Berg z Kancelarii Adwokackiej Adwokata Tomasza Posadzkiego w Gdańsku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto