Kobieta wamp
Biografia aktorki wciąż zawiera wiele niejasnych czy wręcz sprzecznych informacji na temat jej życia, które już chyba na zawsze pozostaną zagadką historii.
Janina Ferow-Bułhak, bo tak brzmi prawdziwe nazwisko Benity - jak podają wszystkie źródła filmowe - przyszła na świat w 1912 roku w Kijowie. W 1920 roku wraz z rodziną przyjechała do Polski. Ukończyła paryską Sacre Coeur, a następnie Kursy Wokalno-Dramatyczne w Warszawie.
Czytaj także: Pokaz filmów z Meryl Streep w kinie Iluzjon
Chciała zostać aktorką dramatyczną lub operową, ale po namowach męża i mentora Jerzego Dal-Atana zadebiutowała w 1931 roku w kabarecie. Początkowo występowała w teatrzyku Nowy Ananas, następnie w Morskim Oku.
Jednocześnie realizowała swój pierwszy filmu "Puszcza". W kolejnych latach swą działalność sceniczną ograniczyła na rzecz filmu. Występowała m.in. w kabarecie Femina, a od 1937 r. związana była z warszawskimi teatrzykami rewiowymi Cyrulikiem Warszawskim (1937), Wielką Rewią (1938-39) oraz Ali Babą.
W czasie wojny Ina Benita występowała w jawnych teatrach - Komedia, Niebieski Motyl, Miniatury. Obdarzona scenicznym i ekranowym magnetyzmem, a także znakomitymi warunkami fizycznymi - doskonała figura tancerki, duże ciemne oczy i platynowe blond włosy - stanowiła ucieleśnienie kobiety wampa polskiego kina lat 30. ubiegłego wieku.
Doskonale czuła się w rolach kobiet uwodzicielek łamiących męskie serca. Takie kreacje stworzyła m.in. w niezapomnianych komediach "Dwie Joasie" Mieczysława Krawicza i "Jaśnie Pan Szofer" Michała Waszyńskiego. Szczytowy okres jej kariery przypadł na lata 1938-1939.
Wystąpiła wówczas w ośmiu filmach, w których ugruntowała już swą pozycję specjalistki od ról niszczycielskich kobiet. Nie stroniła zarówno od ról w komediach ("Trójka hultajska", "Sportowiec mimo woli"), jak i w melodramatach ("Gehenna", "Doktór Murek", "Serce Matki"). Jednakże jedną z najlepszych kreacji stworzyła w dramacie społecznym "Ludzie Wisły" w reżyserii Aleksandra Forda i Jerzego Zarzyckiego. Ina Benita nie ograniczała się jedynie do aktorstwa - w 1939 roku w "Wiadomościach Filmowych" został opublikowany jej scenariusz "Nie chcę kraść", na podstawie którego miał zostać zrealizowany film.
Czytaj także: Kobieta pierwotna w Teatrze Palladium
Benita w Iluzjonie
Postać aktorki zostanie przybliżona podczas pokazów w kinie Iluzjon. Dziś o 18.15 zostaną wyświetlone "Czarne diamenty". Jutro, czyli w piątek o 17.45 - "Dwie Joasie".
Projekcje będą się odbywać do 8 lutego. Więcej informacji na stronie www.fn.org.pl.
Codziennie najświeższe informacje z Warszawy na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!
echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?