Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Protestują, bo chcą drugiej nitki metra

boa
boa
Działacze z Pragi protestowali przed ambasadami Hiszpanii i Chin. To z tych krajów pochodzą konsorcja, które przegrały przetarg na budowę II linii metra, a teraz blokują podpisanie umowy ze zwycięzcą.

– Odbieramy to jako szantaż. Działania obu firm stoją w sprzeczności z elementarnymi zasadami odpowiedzialności społecznej biznesu. Goniąc za zyskiem zapominają o setkach tysięcy ludzi, którzy czekają na tę inwestycję – oburza się Antoni Dąbrowski, przewodniczący Związku Stowarzyszeń Praskich.

On i kilku innych działaczy pojawiło się punktualnie o 11.00 przed ambasadą Hiszpanii. Przynieśli ze sobą transparenty z wymalowanym hasłem "Warszawska Praga wam tego nie wybaczy" i petycję z postulatami.

– Zwracamy się się za pośrednictwem ambasady do rządu Hiszpanii, by uświadomił zarządowi i akcjonariuszom Acciona Infraestructuras, jak szkodliwe jest ich działanie – tłumaczył Dąbrowski.

Żaden z dyplomatów nie wyszedł do protestujących, więc dokument złożyli na portierni. Przed 12.00 manifestanci zwinęli transparenty i przenieśli się przed ambasadę Chin. Tu także nikt do nich nie wyszedł. Działacze wetknęli swoją petycję w przęsła zamkniętej na cztery spusty bramy.

– Dotację z Brukseli na metro wyszarpano ostatkiem sił. Teraz przez protesty przegranych konsorcjów te pieniądze przepadną. I to już w połowie listopada – alarmuje Janusz Owsiany, prezes stowarzyszenia Monopol Warszawski.

O sprawie zadecyduje sąd

Jeszcze dzisiaj sąd okręgowy ma wyznaczyć termin pierwszej rozprawy dotyczącej przetargu na drugą linię metra. Być może dowiemy się, jaki będzie ciąg dalszy tej procedury.

Sprawa ciągnie się od kwietnia tego roku. Wprawdzie przetarg wygrało włosko-tureckie konsorcjum Astaldi i Gulermak, ale Metro Warszawskie nie może z nim podpisać umowy. Powód? Mostostal Warszawa, którego właścicielem jest hiszpańska spółka Acciona Infraestructuras, i China Overseas z Państwa Środka zaskarżyły przetarg do Krajowej Izby Odwoławczej, a po przegranej w tej instancji – do sądu okręgowego.

Jeśli procedury i rozprawy się przeciągną, Warszawa może stracić 2,7 mld dotacji z Brukseli. Całkowity koszt inwestycji to 4,1 mld zł.

Druga linia metra ma połączyć brzegi Wisły. Centralny odcinek planowanej nitki będzie miał 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński.

Zakończenie budowy tego fragmentu planowane jest na rok 2013 lub 2014.


Zobacz również:
Warszawa buduje za pieniądze z Unii
Przygotowania do budowy drugiej linii metra
Miasto ma pieniądze na II linię metra

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto