Przebudowa ul. Jana Kazimierza. Spór o remont najważniejszej ulicy Odolan

Martyna KonieczekZaktualizowano 
Zarząd Dróg Miejskich planuje przebudowę ul. Jana Kazimierza. To jedna z najważniejszych ulic w tej części miasta, dlatego ZDM zaprasza mieszkańców do konsultacji społecznych. Planowany remont obejmie zmiany na całej długości ulicy - przebudowane zostaną chodniki, zjazdy na posesje oraz jezdnia. Pierwsze spotkanie konsultacyjne w tej sprawie odbędzie się 30 marca i wygląda na to, że ZDM będzie miał do rozpatrzenia sporo uwag. Szczegóły w artykule poniżej.

Przebudowa ul. Jana Kazimierza

Planowany remont tej ważnej dla mieszkańców Odolan ulicy obejmie zmiany na całej jej długości. Przebudowana zostanie jezdnia, chodniki oraz zjazdy na posesje. Na całej długości powstanie ścieżka rowerowa, natomiast miejsca postojowe zostaną wyznaczone w zatokach parkingowych. W planach jest też stworzenie azyli na przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych, czyli wysp dzielących o szerokości 2,5 m. Przystanki autobusowe w jezdni ulicy (bez zatok) zostaną rozmieszczone za skrzyżowaniami z ulicami Sowińskiego, Goleszowską, Gizów, Ordona. Jezdnie i chodniki zostaną oświetlone nowymi latarniami wraz z doświetleniem przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. W pasach zieleni pojawi się atrakcyjna zieleń miejska: drzewa i krzewy.

ulica

''Same rowery, minimalizacja samochodów i peryferyjny krajobraz''

Prace budowlane mają odbyć się w przyszłym roku. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa. Koncepcje przebudowy są trzy (znajdziecie je TUTAJ). Drogowcy przedstawiają je do konsultacji społecznych, aby poznać opinię i oczekiwania mieszkańców wobec planowanych zmian. Wiemy już na pewno, że będą mieli do rozpatrzenia koncepcję Portalu Warszawskiego, która bardzo różni się od tej przedstawionej przez ZDM.

Portal Warszawski uważa, że przedstawiony pomysł to wątpliwe ulepszenie ruchu na ul. Jana Kazimierza. ''Same rowery, minimalizacja samochodów i peryferyjny krajobraz!'' - skomentowano koncepcję przebudowy tej ważnej dla mieszkańców Odolan ulicy i zaproponowano własną. Jakie są jej ogólne założenia?

Po pierwsze podstawowa szerokość pasa ruchu powinna wynosić 3.5 m. Wszystkie miejsca parkingowe należałoby zaprojektować jako prostopadłe lub skośne, jest na to dużo miejsca. Dzięki temu liczba miejsc parkingowych wzrośnie dwukrotnie - według Portalu Warszawskiego należy dążyć do jak największej liczby miejsc parkingowych. ZDM proponuje przystanki autobusowe w jezdni ulicy bez zatok, natomiast tutaj przyjęto odwrotną taktykę, według której należy zaprojektować zatoki dla przystanków autobusowych.

ZOBACZ TEŻ: Najgorsze osiedla w Warszawie. 10 miejsc, w których mieszkańcy przeklinają swój los i żałują decyzji o zakupie

Najgorsze osiedla w Warszawie. 10 miejsc, w których mieszkań...

Kolejnym założeniem jest unikanie przecinania się ruchu pieszego i rowerowego oraz zaprojektowanie w miejsce wysepek przy skrzyżowaniach pasy do skrętu w lewo. Ponadto zdaniem Portalu Warszawskiego nie powinno się projektować nasadzeń krzewów bezpośrednio przy jezdni, ponieważ to ogranicza widoczność pieszych, dzieci i rowerzystów oraz negatywnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zamiast krzewów należy zaplanować dodatkowe miejsca postojowe.

- Materiał zobrazowany w ramach konsultacji po raz kolejny obrazuje te same błędy w projektowaniu drogowym, które od lat można zaobserwować w większości inwestycji miejskich. Najbardziej irracjonalnym jest projektowanie miejsc równoległych, gdy dostępna przestrzeń powala na stworzenie miejsc prostopadłych lub skośnych - poinformował Daniel Echaust z Portalu Warszawskiego.

Odolany się silnie zabudowują, przybywa mieszkańców i samochodów. Nie wszyscy zmieszczą się w parkingach podziemnych, a zapotrzebowanie na parkowanie będzie tylko rosło. Realizacja miejsc prostopadłych lub skośnych pozwoliłaby na podwojenie oferowanych miejsc parkingowych. ''To o czym mówimy to nie są jakieś herezje albo domysły. Zapraszamy do Miasteczka Wilanów, tam można zaobserwować efekty tego co teraz proponuje się dla ul. Jana Kazimierza'' - czytamy na stronie Portalu Warszawskiego.

ulica
Jednym z pomysłów Portalu jest to, żeby w rejonie ul. Goleszewskiej ruch pieszy prowadzić za drogą dla rowerów, aby uniknąć podwójnego przecinania ruchu pieszego i rowerowego. Chodnik przy wiacie można zwęzić, drogę dla cyklistów przesunąć bliżej jezdni i uciąglić chodnik za nią.
Fot. ZDM/Portal Warszawski

Miasto Jest Nasze

Odmienne zdanie ma stowarzyszenie Miasto Jest Nasze. Ul. Jana Kazimierza zwróciła uwagę stowarzyszenia już jakiś czas temu. Na liście "grzechów" warszawskiej PO, popełnionych zdaniem aktywistów na osiedlu Odolany, znalazło się wspomnienie o przebudowie tej ważnej dla mieszkańców ulicy.

- Ulica Jana Kazimierza pilnie wymaga remontu. Poza tragicznym stanem nawierzchni brakuje dróg dla rowerów, prostych chodników i zieleni. Od lat władze obiecują remont tego ważnego ciągu komunikacyjnego, a nie dzieje się nic prócz doraźnych napraw - napisali aktywiści na swojej stronie internetowej.

Głównym zarzutem ze strony stowarzyszenia było wieloletnie wstrzymywanie i przesuwanie tej inwestycji na kolejne lata. Chodniki są obecnie w opłakanym stanie, do niedawna dojście do przedszkola na Boguszewskiej było po prostu niebezpieczne ze względu na bardzo wąski chodnik przy samej jezdni.

ZOBACZ TEŻ: Warszawskie osiedla grozy. W tych miejscach policja interweniuje niemal codziennie. Lepiej się tam nie pokazywać

Warszawskie osiedla grozy. W tych miejscach policja interwen...

Obecnie zaproponowany projekt ZDM jest co do zasady zgodny z założeniami stowarzyszenia: wyznaczono chodniki, oddzielną ścieżkę rowerową, planowane są nowe nasadzenia. Kluczowe było także uspokojenie ruchu aut osobowych i nie spychanie autobusów do zatok. Miejsca postojowe są zaprojektowane równolegle, a więc problem parkowania aut zostanie uporządkowany. Miasto Jest Nasze konsultuje obecnie z mieszkańcami umiejscowienie przystanków, ponieważ część sąsiadów zgłasza, że brakuje jednego w środkowej części ulicy. Komunikacja zbiorowa jest kluczowa dla Odolan, ponieważ nie ma fizycznie możliwości, żeby 30 000 osób, które mają tu docelowo mieszkać poruszało się autami.

- Niecierpliwie czekamy na faktyczną realizację inwestycji, ponieważ dotychczasowe remonty wykonywane ad hoc nie przynosiły prawie żadnych efektów - powiedziała nam Marta Wójcicka, działaczka Miasto Jest Nasze mieszkająca na Odolanach.

Konsultacje społeczne

Spotkanie konsultacyjne dotyczące przebudowy ul. Jana Kazimierza odbędzie się 30 marca (sobota) w godzinach od 10.00 do 13.00 w sali konferencyjnej Instytutu Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk przy ul. Jana Kazimierza 5. W spotkaniu wezmą udział pracownicy Zarządu Dróg Miejskich oraz jednostek i biur opiniujących i zatwierdzających projekt.

Dodatkowo 8 kwietnia (poniedziałek) projektanci będą pełnić dyżur w Kawiarni „Spotkanie” przy ul. Jana Kazimierza 33 a lokal U7 w godz. 15.00 - 19.00. Wówczas również będzie można zadać pytania i złożyć uwagi do projektu.

Uwagi do projektu można także przesyłać na adres konsultacje@zdm.waw.pl do 14 kwietnia 2019 roku.

''Odolany to nie tylko Jana Kazimierza''

Warto wspomnieć, że na Facebooku Zarządu Dróg Miejskich pod postem o planowanych konsultacjach w sprawie ul. Jana Kazimierza pojawiły się pytania o ul. Ordona. Mieszkańcy Odolan przypominają, że ''Odolany to nie tylko Jana Kazimierza''.

- Na Ordona też są bloki mieszkalne, zaraz zostaną oddane do użytku kolejne budynki, a ulica wygląda jak po bombardowaniu. Słyszymy w kółko o Jana Kazimierza. Ja rozumiem, że jest tam większą liczba mieszkańców, ale my też jesteśmy częścią Odolan... Kiedy planowany jest remont ulicy Juliana Konstantego Ordona? - pytała pani Joanna na Facebooku ZDM.

Takich pytań było więcej. ''A kiedy przebudowa ul. Ordona? To jest bardziej potrzebne niż kolejne udogodnienia na Jana Kazimierza'', '' Proszę o informację co z ulicą Ordona? Kiedy planowany jest jej niezbędny remont?!''. W odpowiedzi ZDM zapewnił mieszkańców, że ulica Ordona jest na liście ulic, które chce wyremontować w tym roku, jednak ''jak wszystkie inne remonty, także i ten zależy od tego kiedy i ile pieniędzy dostaniemy od Rady m.st. Warszawy. Niezależnie od tego, przebudowę części ulicy planuje również inwestor sąsiedniego osiedla''.

POLECAMY TEŻ:


Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Przebudowa ul. Jana Kazimierza. Spór o remont najważniejszej ulicy Odolan - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3