Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przejedź się elektrycznym autobusem

Redakcja
Warszawa testuje elektryczny autobus. Warszawiacy mogą nim ...
Warszawa testuje elektryczny autobus. Warszawiacy mogą nim ... ZTM
Warszawa testuje elektryczny autobus. Warszawiacy mogą nim jeździć do 18 czerwca.

Autobus K-9 stworzyła chińska firma BYD. Maszyna posiada baterie, z których energia pozwala na rozpędzenie pojazdu do 96 km/h. Na jednym ładowaniu autobus może pokonać aż 250 km. Do tego pojazd oczywiście nie emituje spalin i jest wyjątkowo cichy.

- Według producenta ładowanie akumulatorów powinno zająć około 3 godzin. W wypadku tego egzemplarza trwa to nieco dłużej, ponad 5 godzin - stwierdza Adam Stawicki, rzecznik spółki Miejskie Zakłady Autobusowe. Autobus jest ładowany przez specjalną ładowarkę.

BYD jest drugim autobusem elektrycznym w Warszawie. W zeszłym roku na linii 222 na kilkunastodniowych testach był prezentowany Solaris Urbino Electric. - W przypadku Solarisa baterie pozwalały jedynie na 90-kilometrową trasę. Te 250 km, które gwarantuje chiński produkt jest bliżej naszych oczekiwań - stwierdza Stawicki. Zaznacza, że aby autobus spełniał oczekiwania MZA na jednych bateriach powinien przejeżdżać jeszcze o 100 km więcej. To zapewniłoby możliwość całodniowego kursowania pojazdu.

Na chwilę obecną nie wiadomo, czy autobusy elektryczne zagoszczą na ulicach Warszawy na dobre. - Nie zamykamy się na taką możliwość. Zamierzamy przystosować zajezdnię Ostrobramska do autobusów gazowych, które zamierzamy niedługo kupić oraz być może do autobusów elektrycznych - mówi rzecznik. Ewentualny zakup elektrycznych maszyn to kwestia kilku lat. Być może nawet ponad 5. - Od testów do kupna pojazdów hybrydowych upłynęły 4 lata. Od pierwszych testów autobusów gazowych upłynęło ponad 5 lat - stwierdza Stawicki.

Od czego zależy to, czy elektryczne pojazdy wzbogacą flotę MZA? - To, że są ekologiczne to oczywiście dobrze, ale my również posługujemy się rachunkiem ekonomicznym - wyjaśnia Stawicki. Autobus elektryczny jest droższy od konwencjonalnego dwukrotnie. Ponadto nie do końca wiadomo ile czasu wytrzymają akumulatory. Być może będzie to 4-5 lat ładowania, a być może aż 10. W pierwszym przypadku kupno autobusów byłoby nieopłacalne z powodu kosztu wymiany baterii.

Warszawiacy mogą testować autobus elektryczny na linii 222. Pojazd na ulicach stolicy pojawił się w zeszły czwartek. Będzie kursował do 18 czerwca.

Rozkład jazdy elektrycznego autobusu K-9:


Dzień powszedni

SPARTAŃSKA: 7.24, 9.20, 11.20, 13.38, 15.24, 17.09, 19.02, 20.23
BIELAŃSKA: 6.30, 8.17, 10.23, 12.03, 14.32, 16.17, 18.17, 19.43

Dzień świąteczny
SPARTAŃSKA: 7.42, 9.22, 11.02, 12.42, 14.22, 16.02, 17.42, 19.22
BIELAŃSKA: 6.55, 8.24, 10.04, 11.44, 13.24, 15.04, 16.44, 18.24

Uwaga: Autobus elektryczny nie jest uwzględniony w rozkładzie jazdy wywieszonym na przystankach. Są to kursy dodatkowe

Polecamy:


Noc Muzeów 2013 Warszawa Program
Burn Selector FestivalWianki nad WisłąProjekt WarszawiakWarszawa ćwiczy
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto