Fabularna gra planszowa "Zaczęło się w Polsce" jest elementem kampanii promocyjnej Narodowego Centrum Kultury prowadzonej w ramach obchodów 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej.

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij
Zgodnie z intencjami autorów wydawnictwo ma być przede wszystkim wyjątkową i nowatorską lekcją historii dla gimnazjalistów i licealistów, choć powinna zainteresować też osoby starsze, świadków wydarzeń. Zamiast nudnych informacji z książek młodzież pozna najnowsze dzieje Polski, wcielając się w postaci m.in. opozycjonisty, duchownego lub komunisty. Do NCK mogą zgłaszać się szkoły i inne placówki. - Do rozdania mamy pięćset sztuk. Kolejne pół tysiąca w języku angielskim trafi za granicę m.in. do Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii - mówi Luiza Duda, koordynator projektu z NCK, która jednocześnie dodaje, że zainteresowanie grą zdecydowanie przekroczyło przewidywania.

Plansza gry jest podzielona na trzy kręgi przedstawiające obszary historyczne i geograficzne, a gracz jest bohaterem, który ma przejść historyczną drogę od II wojny światowej do Okrągłego Stołu. Pierwszy krąg przedstawia okres II wojny światowej, ze szczególnym zaznaczeniem miejsc związanych z działaniami wojennymi Polaków m.in. pod Dunkierką i Monte Casino. Drugi krąg obrazuje państwa bloku wschodniego w latach 1945-89, a trzeci okres Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (1945-89), z wyróżnieniem regionów geograficznych. Na środku planszy znajduje się Okrągły Stół.

W drodze do Okrągłego Stołu gracze mogą być internowani albo trafić do więzienia lub obozu jenieckiego. Mogą wziąć udział także w Konferencji Jałtańskiej. Na planszy na graczy czekają też prawdziwe skarby i rarytasy czasów PRL: wizyta w supersamie, wczasy w Bułgarii i amerykańska Zielona Karta.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektu wielomiesięcznych prac. Razem z Shortcut.pl przygotowaliśmy naprawdę wyjątkowe wydawnictwo. Nie wykluczam podobnych inicjatyw w przyszłości - zaznacza Luiza Duda.

Każdy gracz wybiera jedną z Kart Postaci. Postać posiada indywidualne cechy specjalne oraz ilość punktów charyzmy i siły. Np. najmniej punktów siły posiada duchowny, a najwięcej - żołnierz. Co ciekawe, opozycjonista ma takie same cechy jak generał i komunista.

Najważniejszym elementem rozgrywki są Karty Dziejów, podzielone na trzy kategorie: miejsca, wpływy i zdarzenia. Każda karta posiad opis. Np. "patrol radziecki" jest scharakteryzowany jako "wróg" (pięć punktów siły), a "talon na malucha" to "nobilitacja". Można też trafić na amnestię, kolaboranta, Pomarańczową Alternatywę, PGR, agenta NKWD, czystkę, wiec partyjny, pokojową Nagrodę Nobla, Stocznię Gdańską, Powstanie Warszawskie, pielgrzymka papieża.

- Gra nie jest łatwa. Można w nią grać wiele godzin, a nawet dni - mówi Tomasz Żyżyk, współautor projektu. Do wydawnictwa dołączona jest ścieżka dźwiękowa, na której swoje aranżacje muzyczne utworów z lat 1939-89 umieścili m.in. Kasia Nosowska, Artur Rojek i Czesław Mozil.

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!