Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont Pałacu Kultury i Nauki - PKiN po raz pierwszy zasłonią reklamy?

Marcin Śpiewakowski
Remont Pałacu Kultury i Nauki ma potrwać 12-15 miesięcy
Remont Pałacu Kultury i Nauki ma potrwać 12-15 miesięcy Polskapresse
Od 1955 r. PKiN ani razu nie był remontowany. Teraz miasto szuka reklamodawcy, który w zamian za prawo reklamowania się na fasadzie budynku, wyłożyłby 30 mln zł. Remont Pałacu Kultury i Nauki ma potrwać 12-15 miesięcy.

Pałac Kultury i Nauki jest nieodłącznym elementem Placu Defilad od 22 lipca 1955 r., kiedy to po ponad trzech latach prac ukończono jego budowę. Budynek powstał z inicjatywy Józefa Stalina jako „dar narodu radzieckiego dla narodu polskiego” i przez pewien czas nosił nawet jego imię. Choć dziś Pałac wielu kojarzy się z minionym ustrojem, szybko stał się znakiem rozpoznawczym stolicy i trudno wyobrazić sobie panoramę Warszawy bez jego iglicy.

Elewacja Pałacu nie przeszła jednak do tej pory kompleksowego remontu, wyraźnie widać na niej niszczące działanie upływającego czasu. Fasada budynku jest już bardzo brudna, w wielu miejscach odpadają kawałki ceramicznych płyt, które składają się na elewację Pałacu. Zarządca Pałacu zwracał się już do poprzednich i obecnych władz miasta z prośbą o środki na remont elewacji i przywrócenie jej pierwotnego wyglądu. Budżet stolicy miał jednak inne priorytety.

Remont Pałacu Kultury i Nauki: sytuacja wyjątkowa

W poszukiwaniu środków spółka zarządzająca budynkiem w porozumieniu z władzami Miasta, z Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego oraz Biurem Stołecznego Konserwatora Zabytków wystosowała do kilku firm propozycję wywieszenia reklam na Pałacu na czas remontu. Ten zaś byłby sponsorowany z pieniędzy reklamodawcy.

- Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w rejonie PKiN dopuszcza w ograniczonym zakresie wieszanie reklam na Pałacu - tłumaczy Ewelina Dudziak-Stalęga, rzecznik PKiN-u. - W sytuacjach wyjątkowych trzeba uzyskać odpowiednie zgody.

Czytaj też: PIWO Light Show w Warszawie na Pałacu Kultury i Nauki [ZDJĘCIA]

Jak przekonuje rzecznik, stołeczny konserwator zabytków i Biuro Architektury wyraziły „dobrą wolę” w kwestii współpracy. Konserwator ma zadbać o to, by technologia prac była odpowiednia dla tego typu budynku, a wydział estetyki - o stosowny wygląd i formę reklamy, która zawiśnie na Pałacu.

Remont miałby się zakończyć w 2015 r. Wtedy wypadają też okrągłe 60. urodziny budynku. Ewelina Dudziak-Stalęga podkreśla jednak, że priorytetem jest remont, a nie trafienie w okrągłą datę.

- Na razie jeszcze nic nie jest pewne, na szczegóły trzeba będzie poczekać. Spotkaliśmy się z przedstawicielami kilku firm i czekamy na informację zwrotną - wyjaśnia Ewelina Dudziak-Stalęga ze spółki zarządzającej Pałacem.

Według wstępnych szacunków, czyszczenie elewacji miałoby potrwać 15-18 miesięcy i tyle też wisiałaby na nim reklama sponsora. Miałaby ona przykrywać trzy ściany budynku - w tym czasie na odsłoniętej stronie Pałacu byłyby prowadzone prace remontowe.

Remont Pałacu Kultury i Nauki: pierwsza taka reklama

- Trudno jeszcze jednoznacznie powiedzieć, jak będzie wyglądała reklama - przekonuje rzecznik Pałacu. –Pałac był już przesłaniany reklamami, lecz nie na tak dużej powierzchni i nie na tak długo, w dodatku wtedy nie był jeszcze zabytkiem. Konserwator przekazał nam swoje zalecenia dotyczące kwestii technicznych, do których musimy się zastosować - tłumaczy.

Czytaj też: Reklamy na budynkach. Polacy mówią "nie"

Kolejnym utrudnieniem jest fakt, że Pałac jest budynkiem użyteczności publicznej. Znajdują się w nim liczne biura, którym nie można odciąć na ponad rok dostępu do światła dziennego.

- Z drugiej strony musimy też mieć na uwadze, że przy dużych obostrzeniach dotyczących reklamy trudniej będzie znaleźć klienta - dodaje Ewelina Dudziak-Stalęga. - Dużo zależy więc też od stanowiska firm reklamowych.

Remont Pałacu Kultury i Nauki: kompleksowa renowacja?

Rzecznik przekonuje, że prace na fasadzie Pałacu ograniczą się tylko do jej wyczyszczenia i przeprowadzenia niezbędnych napraw, tak jak to miało miejsce w zeszłym roku w przypadku Dworca Centralnego:

- Jeśli na PKiNie mają zawisnąć reklamy, można będzie w tym czasie wykonać też niezbędne badania i ocenić w pełni stan zachowania elewacji w celu opracowania kompleksowego programu prac konserwatorskich dotyczących renowacji fasady budynku, zgodnie z wydanymi już zaleceniami konserwatora zabytków. Pełny zakres prac remontowych i renowacyjnych jest przedsięwzięciem na wiele lat - dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto