Zamknięta na co dzień salonka Bieruta jest dostępna dla zwiedzających. W każdą ostatnią niedzielę miesiąca chętni mogą zobaczyć z bliska specjalny, luksusowy wagon sypialny wraz z gabinetem pierwszego przywódcy PRL.

Chcesz zobaczyć jak podróżowali w PRL-u partyjni dygnitarze? Niedziela z salonką Bieruta, to nowa propozycja Muzeum Kolejnictwa. W każdą ostatnią niedzielę miesiąca w godzinach od 10 do 17 można z bliska zobaczyć specjalny wagon, którym podróżowali przywódcy PRL-u.


Salonka Bieruta będzie dostępna dla zwiedzających: 29 marca, 26 kwietnia, 31 maja,28 czerwca, 26 lipca, 30 sierpnia, 27 września, 25 października i 29 listopada. Bilet wstępu do Muzeum Kolejnictwa kosztuje 12 zł/normalny i 6 zł/ulgowy


Salonka Bieruta. Wygoda i przepych



Salonkę zbudowano w w Zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu w 1939 roku. Po wybuchu II wojny światowej przejęli go Niemcy i kazali przerobić na pojazd luksusowy. A w 1946 roku przekazali polskiej ekipie rządzącej, jako elegancką salonkę.

W wagonie są przedziały sypialne, gabinety, salon i przedział służbowy. Bokiem biegnie korytarz. Wsiąść można z dwóch przedsionków na krańcach salonki. W wagonie jest kuchnia na węgiel, która mogła również ogrzewać wnętrze. Gabinety są wyposażone w kanapy i mahoniowe biurka oraz szafy. W przedziałach są umywalki i szafeczki na przybory toaletowe. Między przedziałami dla najważniejszych dostojników zabudowano toaletę i prysznic. Największym pomieszczeniem jest oczywiście salon. Na środku znajduje się stół konferencyjny otoczony fotelami pokrytymi skórą. Na ścianach umieszczono intarsje z widokami Warszawy, Wrocławia, Poznania, Gdańska i Krakowa. Na jednym z krańców salonu znajduje się kryształowe lustro w pozłacanych ramach.

Czytaj także: Praga na pocztówkach. Klimatyczny projekt warszawskiej blogerki [rozmowa NaM]

Pasażerami salonki byli Bolesław Bierut, Aleksander Zawadzki, Władysław Gomułka, Józef Cyrankiewicz, Piotr Jaroszewicz, a także towarzysze z bratnich krajów socjalistycznych. Wagon był w eksploatacji do 1981 roku. W latach 80. po naprawie głównej wagon został skreślony z inwentarza PKP i przekazany do Muzeum Kolejnictwa.

Bilet wstępu do Muzeum Kolejnictwa kosztuje 12 zł/normalny i 6 zł/ulgowy


Zobaczcie też: II linia metra została otwarta


Czytaj także

    Komentarze (1)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Buuuuuuuuuuuuuu.... (gość)

    To porównajkcie obywatele III Solidarnościowej RP, jak skromnie zyli przywódcy PRL, a jak teraz zyje byle poseł do sejmu, nie mówiąc o Europarlamencie. Zapytajcie skąd mają na to pieniądze. To dlatego bezrobcie i bieda kwitnie a służba zdrowia leczy, za Polaków pieniądze Ukraińców. Może Poroszenko powie ile przeznacza na leczenie swoich wojaków w Polsce. Pani premier może odpowie.