Począwszy od 30 kwietnia aż do 24 września, w każdą ostatnią niedzielę miesiąca Stacja Muzeum udostępni do zwiedzania wnętrza reprezentacyjnego wagonu, którym podróżowali dygnitarze PRL-u, wśród nich Bolesław Bierut, Władysław Gomułka, czy Józef Cyrankiewicz.

Chcesz zobaczyć jak podróżowali w PRL-u partyjni dygnitarze? Niedziela z salonką Bieruta, to nowa propozycja Stacji Muzeum. W każdą ostatnią niedzielę miesiąca w godzinach od 10 do 17 można z bliska zobaczyć specjalny wagon, którym podróżowali przywódcy PRL-u.


Salonka Bieruta będzie dostępna dla zwiedzających w każdą ostatnią niedzielę miesiąca aż do 24 września. Bilet wstępu do Muzeum Kolejnictwa kosztuje 12 zł/normalny i 6 zł/ulgowy


Salonka Bieruta. Wygoda i przepych



Salonkę zbudowano w w Zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu w 1939 roku. Po wybuchu II wojny światowej przejęli go Niemcy i kazali przerobić na pojazd luksusowy. A w 1946 roku przekazali polskiej ekipie rządzącej, jako elegancką salonkę.

W wagonie są przedziały sypialne, gabinety, salon i przedział służbowy. Bokiem biegnie korytarz. Wsiąść można z dwóch przedsionków na krańcach salonki. W wagonie jest kuchnia na węgiel, która mogła również ogrzewać wnętrze. Gabinety są wyposażone w kanapy i mahoniowe biurka oraz szafy. W przedziałach są umywalki i szafeczki na przybory toaletowe. Między przedziałami dla najważniejszych dostojników zabudowano toaletę i prysznic.

Największym pomieszczeniem jest oczywiście salon. Na środku znajduje się stół konferencyjny otoczony fotelami pokrytymi skórą. Na ścianach umieszczono intarsje z widokami Warszawy, Wrocławia, Poznania, Gdańska i Krakowa. Na jednym z krańców salonu znajduje się kryształowe lustro w pozłacanych ramach.

Czytaj także: Praga na pocztówkach. Klimatyczny projekt warszawskiej blogerki [rozmowa NaM]

Pasażerami salonki byli Bolesław Bierut, Aleksander Zawadzki, Władysław Gomułka, Józef Cyrankiewicz, Piotr Jaroszewicz, a także towarzysze z bratnich krajów socjalistycznych. Wagon był w eksploatacji do 1981 roku. W latach 80. po naprawie głównej wagon został skreślony z inwentarza PKP i przekazany do Muzeum Kolejnictwa.

Bilet wstępu do Muzeum Kolejnictwa kosztuje 12 zł/normalny i 6 zł/ulgowy


Zobaczcie też: "Warszawa neon". Światła powojennej Warszawy w Muzeum Neonów

Wiadomości Warszawa, Wydarzenia Warszawa

Komentarze (2)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Buuu2 (gość)

Skromnie? Przecież ta salonka i remonty musiały kosztować krocie. Owszem podług zachodnich dygnitarzy większość z nich żyła skromnie, ale w większości mieli to czego nie miał przeciętny obywatel PRL. Chyba, że się mylę i ludzie bzdury opowiadają, a w sklepach były pełne półki(nie licząc Pewexów na które zwykłych ludzi nie było stać)...

Buuuuuuuuuuuuuu.... (gość)

To porównajkcie obywatele III Solidarnościowej RP, jak skromnie zyli przywódcy PRL, a jak teraz zyje byle poseł do sejmu, nie mówiąc o Europarlamencie. Zapytajcie skąd mają na to pieniądze. To dlatego bezrobcie i bieda kwitnie a służba zdrowia leczy, za Polaków pieniądze Ukraińców. Może Poroszenko powie ile przeznacza na leczenie swoich wojaków w Polsce. Pani premier może odpowie.