Umowę z Fiatem podpisano w 1965 roku. Początkowa licencyjne auto miało być pojazdem w całości opartym o konstrukcję fiata 1300. W 1966 roku Włosi przekazali bezpłatnie licencję na produkcję fiata 125 p.
W trakcie przygotowania do produkcji nastąpiła reorganizacja polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zrezygnowano z wytwarzania auta w jednym zakładzie. Wzorem zachodnich przedsiębiorstw postawiono na współpracę z wyspecjalizowanymi kooperantami.
Zobacz też: Samochody PRL-u: Syrena [ZDJĘCIA]
Fiat 125 p zastąpił wysłużoną warszawę. Produkcja na Żeraniu ruszyła w 1967 roku. Z wyprodukowanych w warszawskiej fabryce 1 445 699 egzemplarzy 874 966 zostało wysłanych poza granice Polski.
Zobacz też: Samochody PRL-u: FSO Warszawa [ZDJĘCIA]
Licencyjny fiat był nowoczesną konstrukcją. Początkowo napędzany był silnikiem o pojemności 1,3 l , a następnie - 1,5 l. Motor napędzał koła tylne.
W 1967 roku do produkcji trafił sedan, w 1972 roku - kombi, a trzy lata później - pick-up. Inżynierowie opracowali też szereg prototypów i wersji specjalnych. Na bazie fiatów 125 powstawały też sanitarki i radiowozy.
Szczególnie udane były prototypy fiata 1100 coupe oraz ogara.
Zobacz też: Samochody PRL-u: Polski Fiat 126p [ZDJĘCIA]
Skomentuj:
Samochody PRL-u: Polski Fiat 125p [ZDJĘCIA]
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?