Seniorze: bądź aktywny!

Na sport nigdy nie jest za późno. Sprawdź, dlaczego w starszym wieku warto być aktywnym fizycznie.
 By moodboardphotography / CC By 2.0 (flickr)

Czterdzieści, pięćdziesiąt, sześćdziesiąt lat... Minęło jak jeden dzień. Wraz z kolejnymi pojawia się coraz więcej ograniczeń. Trudno jest wejść po schodach, nosić wnuki czy posprzątać mieszkanie. Czy jednak osoby starsze rzeczywiście muszą rezygnować z wszelkiej aktywności fizycznej? Oczywiście, że nie. Seniorze, dowiedz się, dlaczego warto uprawiać sport.

Od czego zacząć?

Jeśli jesteś odpowiednio zmotywowany do tego, by ćwiczyć, swoją przygodę ze sportem rozpocznij od wizyty u lekarza. Na pewno masz już dosyć ciągłych wizyt w placówkach medycznych, jednak specjalista pomoże ci dostosować aktywność fizyczną do stanu zdrowia. Zleci niezbędne badania, przeprowadzi wywiad, sprawdzi historię chorób. Dzięki temu będzie mógł doradzić ci odpowiednią dyscyplinę sportu. Dobry wybór rodzaju aktywności jest niesamowicie istotny, ponieważ niektóre mogą pogorszyć jeszcze bardziej stan zdrowia. Jeśli cierpisz z powodu problemów ze stawami, niewskazane jest bieganie. W takiej sytuacji lepszym pomysłem jest pływanie.

Podczas wizyty u lekarza, można przedstawić mu swoje preferencje dotyczące aktywności fizycznej. Być może wolisz jeździć rowerem niż spacerować lub pracować na działce niż ćwiczyć na siłowni? Szczera rozmowa z pewnością pozwoli znaleźć odpowiednie rozwiązanie.

Jak ćwiczyć?

Jeśli wiesz już, jaką dyscyplinę sportu będziesz uprawiać, warto przygotować plan ćwiczeń. Dokładne określenie pory dnia, a nawet konkretnej godziny pomoże wytrwać w postanowieniu. Na pewno niefortunnym pomysłem jest wykonywanie intensywnych ćwiczeń jednego dnia i leniuchowanie przez resztę tygodnia. Systematyczność w przypadku uprawiania sportu jest niezwykle istotna. Pomaga wyrobić odpowiednie nawyki i chroni przed różnymi urazami.

Dobrze jest ćwiczyć około pół godziny dziennie – czas ten można oczywiście rozłożyć, np. 15 minut spaceru rano i wieczorem. Jeżeli jednak czujesz, że to dla ciebie za dużo (taka sytuacja może zdarzyć się szczególnie na początku), nie warto się forsować i za wszelką cenę realizować plan treningowy. Ćwiczenia powinny być przyjemnością, a nie męczarnią. Nie zapominajmy, że należy przede wszystkim dbać o swoje zdrowie, a kontuzja z powodu zbyt intensywnego ruchu na pewno w tym nie pomoże. Z czasem można wydłużać czas poświęcony na aktywność i wykonywać ćwiczenia z większym natężeniem.

Ćwiczenia cię nużą? Zaproś do aktywności męża, żonę, przyjaciółkę lub dziecko. W miłym towarzystwie znacznie przyjemniej uprawia się sport. Ponadto taka osoba może cię dodatkowo motywować. Kiedy nadejdzie gorszy dzień, nie będzie ci się chciało ruszyć z mieszkania, wówczas zachęta kogoś bliskiego pozwoli się zmobilizować. Jeśli nikt z grona przyjaciół czy rodziny nie chce uprawiać z tobą sportu, możesz zapisać się na grupowe zajęcia, np. aerobik czy zumbę.

Czy warto uprawiać sport w podeszłym wieku?

Czy warto się męczyć, wylewać pot, narażać się na kontuzję? Tak, warto. Według badań przeprowadzonych na grupie 9,5 tysiąca kobiet, które ukończyły 66 rok życia, aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Chroni przed niebezpiecznymi chorobami serca. Udowodniono również, że wiek nie ma większego znaczenia. Panie, które tak późno zaczęły uprawianie sportu, były tak samo uodpornione na różne schorzenia, jak osoby, które uprawiały sport przez całe życie. Badanie było prowadzone przez 12 lat.

Nie zapominajmy również, że w zdrowym ciele zdrowy duch. Aktywność fizyczna nie tylko korzystnie wpływa na funkcjonowanie organizmu, ale również poprawia samopoczucie. Dlatego z całą pewnością można stwierdzić: warto ćwiczyć w każdym wieku.

Teskt: Magdalena Pietras

Wsparcie redakcyjne od:

abcZdrowie.pl

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3