Senność – co ją powoduje i jak sobie z tym poradzić?

abcZdrowie.plZaktualizowano 
by mac.rj / CC BY 2.0 (flickr)
Każdy z nas czasem bywa senny. Sprawdź, czy nie jest to wynik zaburzeń zdrowotnych i zadbaj o jakość swojego snu.

Każdemu od czasu do czasu zdarza się walczyć z uczuciem senności. Mimo że nie możemy pozwolić sobie na sen, powieki stają się ciężkie i same się zamykają, zaczynamy działać nieco wolniej, ziewamy. Osłabieniu ulega również zdolność koncentracji i obniża się nasza efektywność. Senność ma za zadanie zakomunikować nam, że organizm potrzebuje odpoczynku. W jaki sposób można sobie z nią poradzić, zwłaszcza jeżeli towarzyszy nam bardzo często?

Sen a zdrowie
Dorosły człowiek powinien spać około 7–8 godzin w ciągu doby każdego dnia. Jeżeli teoretycznie zaspokajasz tę potrzebę, a mimo to czujesz nieustanną ochotę na drzemkę, może to być wynikiem poważnych problemów zdrowotnych. Problemy z oddychaniem w czasie snu mogą być związane z bezdechem sennym, otyłością, niedoczynnością tarczycy czy niedrożnością nosa. W każdym razie utrudniają one efektywną regenerację organizmu. Gdy lekarzowi uda się prawidłowo rozpoznać i zdiagnozować problem, powinien podjąć kroki, które rozwiążą lub chociaż zniwelują samą przyczynę. Gdy nie jesteśmy w stanie sami zidentyfikować podłoża naszego niewyspania, należy koniecznie udać się do specjalisty.

Budzik, śniadanie i kawa
Z drugiej strony czasami wiemy, że jest to wynik przemęczenia i zbyt intensywnego trybu życia. W takim wypadku lepiej zmienić te nawyki, zanim będzie za późno. Pomaga w tym umiejętne planowanie i organizacja wszystkich zadań. Warto również zastosować kilka trików, które polecają eksperci.

Zamiast ustawiania drzemki po wyłączeniu budzika, od razu uwzględnij te 10 minut twojego poranka jako czas przeznaczony na sen. Ustaw alarm na 6:40 zamiast na 6:30 i wstań zaraz po tym jak rozbrzmi jego dźwięk.

Kolejnym prostym rozwiązaniem jest nawyk jedzenia śniadania, które zapewni stopniowe uwalnianie energii przez kilka następnych godzin. Unikaj węglowodanów prostych, które powodują skoki insuliny, na rzecz produktów o niskim indeksie glikemicznym. W ten sposób siły rozłożą się równomiernie aż do następnego posiłku.

Pij kawę świadomie. Okazuje się, że istnieje coś takiego jak „inercja snu”, kiedy organizm wchodzi w stan wytężonej czujności, a zmysły się wyostrzają. Ma to miejsce około 20 do 30 minut po przebudzeniu. W tym czasie picie kawy daje mniejsze efekty, spożywana wówczas jest raczej smakołykiem aniżeli eliksirem pobudzającym. Jeżeli pijesz kawę na rozbudzenie, rób to zaraz po wstaniu z łóżka lub w południe. Wtedy wykorzystujesz całą moc jej oddziaływania.

Drzemka, zakłócacze snu i sposoby na pobudzenie
Jeśli tego potrzebujesz i możesz sobie na to pozwolić, zdrzemnij się w ciągu dnia. Niech to trwa od 10 do 30 minut. Zbyt długa drzemka rozregulowuje bowiem rytm dobowy twojego organizmu. Ponadto ruch na świeżym powietrzu dotlenia organizm, poprawia krążenie i pobudza do działania. Jeśli masz ku temu okazję, gdy odczuwasz senność, wyjdź na kilkuminutowy spacer lub chociaż wyjrzyj przez okno. Pamiętaj o tym, aby regularnie wietrzyć pomieszczenia, w których przebywasz.

Wreszcie unikaj wszystkich czynników, które mogłyby zaburzać twój sen, wydzielanie odpowiednich hormonów i cały proces regeneracji. Nie zasypiaj przy zapalonym świetle. Uważaj też na światło emitowane przez urządzenia elektroniczne. Natomiast jeżeli nie możesz oderwać się od zadania, a twoja koncentracja wyraźnie słabnie, włącz muzykę. Ta energetyczna pobudza i pozwala się skupić.

Wiele zależy od ciebie. Pamiętaj, że jeżeli sam o siebie nie zadbasz, na niewiele zda się też pomoc innych. Natomiast gdy w wypadku twoich największych starań dalej się nie wysypiasz, zgłoś się do lekarza. Sen jest potrzebny każdemu, dlatego należy się powinieneś. Przede wszystkim po to, by móc cieszyć się każdym kolejnym dniem.

Tekst: Magda Piestrzyńska

Wsparcie redakcyjne od:

polecane: Flesz: Pszczoły wymierają. Czy grozi nam głód?

Wideo

Materiał oryginalny: Senność – co ją powoduje i jak sobie z tym poradzić? - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
S
Senmedi

Nie ma jak regeneracyjna drzemka. Piętnastominutowy sen, w ciągu dnia zwiększa naszą:
- produktywność o 35%, kreatywność o 40%, umiejętność podejmowania decyzji aż o 50%
tak wyliczył Mark Rosekind, założyciel Alertness Solutions, firmy specjalizującej się w zarządzaniu zmęczeniem.
Zatem, w godzinach 13 - 16, to najlepszy czas, na regeneracyjną drzemkę!

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3