Słodzik – czy godnie zastępuje cukier?

abcZdrowie.plZaktualizowano 
Cukier uchodzi za wroga szczupłej sylwetki i zdrowia. Czy popularne słodziki naprawdę zasługują na miano jego zdrowej alternatywy?

Moda na słodziki dotarła do Polski – coraz więcej osób ogranicza spożycie cukru lub całkowicie zastępuje go sztucznymi substancjami słodzącymi. Środki tego typu cieszą się największą popularnością w grupie osób otyłych lub z nadwagą, które chcą zmienić sposób odżywiania i zrzucić zbędne kilogramy. Smak słodzików jest bardzo podobny do cukru, przy czym słodycz nie ma wysokiej ceny w postaci dziesiątek zbędnych kalorii. Czy to oznacza, że możemy bez obaw zastąpić cukier słodzikiem?

Rodzaje słodzików

Środki słodzące mogą mieć różną postać – od płynów, przez granulaty, do tabletek. Najczęściej stosowane są te ostatnie, przy czym ich smak oraz właściwości nie są – wbrew pozorom – takie same. Niektóre słodziki można dodawać do gotowanych lub pieczonych dań, inne tracą słodki smak w wysokiej temperaturze. Bez względu na rodzaj, substancje słodzące należy stosować w niewielkich ilościach, ich smak jest bowiem znacznie bardziej intensywny niż cukru.

Popularność słodzików to przede wszystkim zasługa ich niskiej zawartości energetycznej. Dlaczego są one niemal pozbawione kalorii? Jak wyjaśnia dietetyk Monika Macioszek, „zamienniki cukru występują w formie syntetycznej lub półsyntetycznej. Słodziki jako substancje całkowicie syntetyczne nie zawierają kalorii (aspartam, acesulfan K). Słodziki półsyntetyczne dopuszczone do stosowania w Polsce to m.in. mannitol, sorbitol i ksylitol, czyli związki naturalnie występujące w roślinach takich jak kłącze perzu, brzoza czy śliwa. Charakteryzują się one mniejszą kalorycznością niż biały cukier ze względu na zawartość polioli, których dodatek zwiększa objętość produktu, czyniąc go mniej kalorycznym. Dostarczają średnio 2,4 kcal, podczas gdy 1 g cukru – aż 4 kcal”.

Czy niska zawartość kalorii oznacza, że każdy z nas może stosować słodziki zamiast cukru? „Substytuty cukru mogą odgrywać korzystną rolę w diecie osób chorujących na cukrzycę lub otyłość” ‒ przyznaje dietetyk. „Nie zawsze jednak są polecane. Sacharyna, aspartam, acesulfam potasowy i sukraloza spożywane w normalnych ilościach mają znikomą wartość energetyczną, ale mogą one występować również w produktach, które zawierają inne źródła energii (np. tłuszcz). Może to powodować błędną interpretację, że jeśli produkt nie zawiera cukru, to również nie posiada kalorii”.

Skutki uboczne słodzików

Pamiętajmy, że substancje słodzące mogą mieć działania niepożądane. Nadmierne ich spożycie może prowadzić do biegunki i pojawienia się metalicznego posmaku w jamie ustnej. Niektóre słodziki (aspartam, sacharyna) są niewskazane w okresie ciąży, mogą bowiem niekorzystnie oddziaływać na rozwijający się płód. Warto unikać ich także podczas karmienia piersią. Aspartam jest szczególnie groźny dla osób chorych na cukrzycę, epilepsję, stwardnienie rozsiane, chorobę Parkinsona, nowotwór mózgu lub chłoniaka, ponieważ może nasilać u nich objawy chorobowe.

Czy w twojej diecie są słodziki?

Co ciekawe, ze słodzikami styczność mają nie tylko osoby świadomie zastępujące nimi cukier, ale również cała rzesza konsumentów, którzy spożywają słodkie wyroby cukiernicze, desery, płatki śniadaniowe, napoje gazowane, preparaty witaminowe, przetwory warzywne oraz owocowe, a także różnego rodzaju produkty dietetyczne. Nawet jeśli poszczególne wyroby zawierają śladowe ilości substancji słodzących, ich kumulacja w organizmie nie pozostaje bez wpływu na organizm. W tej sytuacji warto zadać sobie proste pytanie: czy w obliczu zagrożeń związanych z nadmierną podażą słodzików cukier nie wydaje się mniejszym złem?

Partnerem serwisu jest

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3