Warszawa kontra reszta świata
Według informacji zawartych w projekcie Ministerstwa Energii “Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych”, w Warszawie jest zarejestrowanych 1,262,399 pojazdów. Oznacza to, że jest ich 727,4 na każdy tysiąc mieszkańców. Na każdy kilometr kwadratowy przypada 2441,8 zarejestrowanych samochodów, ciężarówek i autobusów. Jak informuje Smoglab.pl - ,,Dla porównania w Berlinie jest zarejestrowane nieco ponad 1,2 mln aut, co oznacza, że na km2 jest ich ok.1500, a także że jest tam 360 samochodów na 1000 mieszkańców.
W Warszawie mamy dwukrotnie więcej samochodów osobowych na tysiąc mieszkańców niż w Berlinie. Podobna zależność występuje również z Wiedniem - powiedział nam Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego.
Jak podaje Oko Press, Warszawa odstaje od innych światowych metropolii. I tak na przykład w Wiedniu, w roku 2014 liczba aut osobowych zarejestrowanych na 1000 mieszkańców wynosiła mocno poniżej 400, w Amsterdamie – 247, a w Kopenhadze – 241. W USA, w Nowym Jorku w 2015 roku na 1000 osób zarejestrowanych było zaledwie 246 aut.
Samochód - główne źródło smogu w Warszawie?
Jaki udział w generowaniu zanieczyszczeń powietrza mają samochody? Według raportu „Non-exhaust traffic related emissions. Brake and tyre wear PM”, nawet połowa zanieczyszczeń PM 10 generują pojazdy. Są to m.in. pyły z klocków hamulcowych i opon oraz kurz unoszony z ulic przez ruch samochodów. Jak mówi Andrzej Guła, lider Polskiego Alarmu Smogowego - ,,W mniejszych miastach, takich jak Rybnik czy Żywiec, głównym źródłem zanieczyszczeń powietrza jest ogrzewanie budynków, czyli niska emisja. Wystarczy spojrzeć na charakterystykę zanieczyszczeń. W największej mierze generują je piece opalane węglem i drewnem. Natomiast w dużych miastach, takich jak Warszawa, zmagamy się z rosnącym problemem z emisjami komunikacyjnymi. Widać to po wskaźniku charakterystycznym dla tego zagadnienia, czyli po stężeniu tlenków azotu."
Mniej samochodów to mniejszy smog
Od kilku lat warszawski ruch miejski Miasto Jest Nasze zwraca uwagę urzędników na problem zmotoryzowanych warszawiaków, którzy nie chcą przesiadać się do komunikacji miejskiej i na rowery. Pomóc w tym mogą działania sugerowane przez MJN. Stowarzyszenie postuluje m.in. o stworzenie kolejnych buspasów na warszawskich ulicach, dzięki czemu punktualna komunikacja zachęci mieszkańców do przesiadki z aut. Innym pomysłem jest rozszerzenie stref płatnego parkowania oraz wdrożenie w Warszawie Strefy Czystego Transportu, na wzór tej, która od niedawna działa na krakowskim Kazimierzu. Więcej o pomysłach na walkę ze smogiem znajdziesz tutaj.
"Low-emission zone", czyli strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej występują w prawie 300 europejskich miejscowościach - mówi Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego
Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu
W Krakowie od 5 stycznia 2019 roku działa pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu. Pozwala ona na wjazd pojazdom elektrycznym, na wodór oraz napędzanymi gazem ziemnym oraz mieszkańcom zameldowanym lub zamieszkałym na krakowskim Kazimierzu. Mandat za nieuprawniony wjazd do SCT może wynosić do 500 zł. Na razie strefa została wprowadzona testowo, na pół roku. Jeśli jednak projekt się sprawdzi, zostanie na stałe. Czy podobne strefy zostaną wprowadzone w Warszawie? Radni jeszcze nie zdecydowali.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?