Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sposób na ograniczenie korków? Mniej miejsc parkingowych, biurowców i zakaz wjazdu do centrum

Red.
Sposób na ograniczenie korków? Mniej miejsc parkingowych, biurowców i zakaz wjazdu do centrum
Sposób na ograniczenie korków? Mniej miejsc parkingowych, biurowców i zakaz wjazdu do centrum Fot. Archiwum / Szymon Starnawski
Wraz ze wzrostem liczby biurowców w Warszawie rocznie liczba samochodów, a tym samym wydłuża się czas dojazdu do pracy i domu nawet dla osób, które wybierają komunikację zbiorową. Winę za korki, zdaniem aktywistów, ponoszą deweloperzy. Dalsza część tekstu poniżej.

- Warszawę można odkorkować wprowadzając zakaz wjazdu do centrum samochodów osobowych - twierdzą miejscy aktywiści i od dawna proponują wprowadzenie opłat dla kierowców lub wyłączenie ruchu na niektórych ulicach.

Do korków przyczyniać mają się sami deweloperzy, którzy budując biurowce wyposażają je w parkingi podziemne zachęcając pracowników biurowych do korzystania z aut, zamiast z komunikacji zbiorowej. W ten sposób samochody blokują ulice także autobusom i tramwajom. Tak przynajmniej twierdzą aktywiści ze stowarzyszenia Centrum Monitoringu Rozwoju Warszawy, którzy przygotowali raport na temat ruchu kołowego w stolicy.

-10 października 2006 r. Rada Miasta Stołecznego Warszawy podjęła uchwałę ograniczającą liczbę budowanych miejsc parkingowych w nowych projektach biurowych. Pracownicy biur, za sprawą ograniczonego dostępu do parkingów, mieli przesiąść się z samochodów osobowych do transportu publicznego. Uchwała okazała się jednak ukłonem w stronę deweloperów, którzy otrzymali możliwość budowy, w ścisłym otoczeniu centrum, gigantycznych parkingów. I tak biurowce zlokalizowane po wolskiej stronie Ronda ONZ mogą dysponować nawet 10 miejscami parkingowymi na 1000 m2. Z kolei niektóre inwestycje biurowe przy doskonale skomunikowanym Rondzie Daszyńskiego mogą zgodnie z uchwałą zapewniać nawet 18 miejsc parkingowych na 1000 m2 (taki sam współczynnik dla doskonale skomunikowanych biurowców przy Dworcu Zachodnim) - czytamy w raporcie.

Jak wskazują autorzy, deweloperzy nie przestrzegają ustalonych przez radę miasta limitów, które ograniczyć miały ilość miejsc parkingowych w biurowcach. W gronie największych winowajców autorzy raportu wymieniają Warsaw Spire, gdzie na 1000 metrów kwadratowych powierzchni przypada 12 miejsc parkingowych. Dla porównania w City Tower liczba ta wynosi już tylko 4,3 miejsca. - Warszawa powinna wzorem Londynu wprowadzić opłaty za wjazd do ścisłego centrum miasta. Zakazać deweloperom, wzorem Londynu, budowy parkingów w biurowcach, które zachęcają pracowników do korzystania z samochodów - przekonuje Centrum Monitoringu Rozwoju Warszawy.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto