Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty. Tutaj "śpi" metro

SAZaktualizowano 
Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty. Tutaj "śpi" metro [ZDJĘCIA, WIDEO] Szymon Starnawski
75 sześciowagonowych pojazdów i 2,5 tys. pracowników. Tak w skrócie można przedstawić w liczbach metro warszawskie. My odwiedziliśmy z kamerą Stację Techniczno-Postojową na Kabatach, a konkretnie elektrowozownię. To właśnie tutaj "śpią" pociągi, a pracownicy dbają, aby wyjechały na tory sprawne i czyste. Poznajcie metro "od kuchni". Dalsza część poniżej.

Wielka "sypialnia" metra

Elektrowozownia to największy obiekt na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty. Trzeba przyznać, że ogromna przestrzeń robi wrażenie. I tętni życiem. To warsztat, parking i sypialnia dla pociągów metra w jednym.
Metro Warszawskie obsługuje 75 pojazdów oraz 450 wagonów, w tym starsze, produkcji radzieckiej typu 81, serii Metropolis i najnowsze Inspiro. Każdy z wagonów regularnie odwiedza elektrowozownię. W jakim celu?

W naszej elektrowozowni jest postój pociągów, które zjeżdżają z tunelu po wykonanej pracy. Wykonujemy tu też przeglądy i naprawy pojazdów - mówi nam kierownik sekcji mechanicznej działu remontów metra warszawskiego, Kamil Bober i dodaje: Jest to też sypialnia metra. Pociągi kursują w godzinach od 5:00 do godz. 24:00. Później część z nich „nocuje” na torach postojowych pierwszej i drugiej linii metra, a część - w tunelu.

Twarda 28. Zabytek wśród wieżowców. Łakomy kąsek dla dewelop...

Pociągi przechodzą regularne przeglądy kontrolne, okresowe i dodatkowe. Chodzi o to, aby zabezpieczyć poszczególne elementy pojazdów przed nadmiernym zużyciem. Innymi słowy - zapewnić pasażerom bezpieczną podroż. Pracownicy metra mają odpowiedzialne zadanie - regularnie sprawdzać stan wszystkich zespołów mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu. W razie potrzeby wymienić elementy, które szybko się zużywają. Albo dokonać remontu.

Historia polskiego metra

Na terenie stacji znajdują się też warsztaty: elektryczny, elektroniczny, mechaniczny i pneumatyczny. Dzięki nim możliwe jest przeprowadzenie prób pod napięciem, jak również samodzielny wyjazd pociągów z hali. Nie brakuje też specjalnego stanowisko do mycia wagonów wewnątrz.

-Przeglądy - w zależności od typu pojazdu - wykonywane są co miesiąc lub co sześć miesięcy. Naprawy - co rok lub co dwa lata - mówi nam Bober. Jaki jest koszt naprawy jednego pociągu? - Najmniej kosztowne naprawy przeprowadzamy na pociągach rosyjskich. Im bardziej zaawansowany pociąg, tym wyższe koszta - dodaje kierownik.

Ale to nie wszystko. Teren Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty jest ogromny, a znaczną jego część pokrywają torowiska. Naszą uwagę zwrócił tor prób o długości 1,2 km służący do testowania nowych wagonów i tych po naprawach. Bardzo polubiły go...zające. Bliskość Lasu Kabackiego sprawia, że przychodzą tutaj każdego dnia. Stacja posiada też łącznik z torami kolejowymi. Siedmiokilometrowy odcinek torów łączy ją z bocznicą kolejową stacji PKP Warszawa Okęcie. To właśnie tą drogą na Kabaty dostarczany jest chociażby nowy tabor.

Ilu pracowników zatrudnia warszawskiego metro? - Na terenie stacji Techniczno-Postojowej w chwili obecnej pracuje ok. 500 osób. Ogólnie w metrze zatrudnionych jest ok. 2,5 tys. pracowników - mówi nam Bober. Budowa Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty rozpoczęła się w latach 80. ubiegłego stulecia. Pociąg numer 1 zapoczątkował historię metra w Polsce. Przyjechał do nas prosto z Rosji na początku lat 90. Od tamtej pory wiele się zmieniło. Od czasu budowy drugiej linii metra (i zakupu pociągów do jej obsługi) budynek elektrowozowni STP Kabaty nie jest już w stanie obsłużyć wszystkich wagonów. W zeszłym roku rozpoczęła się budowa nowej hali, która pomieści 14 pociągów. Inwestycja ma zakończyć się w październiku tego roku.

Wideo

Materiał oryginalny: Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty. Tutaj "śpi" metro - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3