Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stolica na dwa lata stanie w megakorkach

Grzegorz Bruszewski, Tomasz Szychliński
Na ul. Marynarskiej taki korek to codzienność. Teraz będzie jednak jeszcze gorzej
Na ul. Marynarskiej taki korek to codzienność. Teraz będzie jednak jeszcze gorzej Marcin Królak/POLSKA
Mieszkańcy Mokotowa, Ursynowa, Wilanowa i Ursusa muszą uzbroić się w cierpliwość. Przyda im się ona minimum przez dwa lata. Wczoraj ruszyła bowiem budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku od węzła Marynarska do ul. Puławskiej.

Razem z nią drogowcy rozpoczęli też budowę drogi do lotniska. Lada dzień ruszą także prace przy węźle Łopuszańska. - Przez najbliższe dwa lata nie ma co zaglądać w rejon Służewa Przemysłowego - twierdzi Henryk Zygadło, taksówkarz. - Tam wszystko będzie stało. Zakorkują się też inne ulice, bo kierowcy będą szukali objazdów. To będzie dramat - dodaje.

Komunikacyjny chaos zaczął się wczoraj budową części trasy S2 od węzła Lotnisko (na wysokości od ulicy Krasnowolskiej) do węzła Puławska (na wysokości CH Ursynów) oraz drogi S79 też od węzła Lotnisko przez węzeł Okęcie (na wysokości terminalu) do węzła Marynarska (na wysokości wiaduktu nad torami PKP). Jadących rano do pracy ul. Marynarską warszawiaków zaskoczyły tablice informujące o rozpoczęciu robót.

Nie da się ukryć, że prace na tym odcinku utrudnią życie kierowcom, bo ulice te już w tej chwili są zakorkowane. - Będzie trudno - przyznaje Małgorzata Tarnowska, specjalista ds. komunikacji warszawskiego oddziału GDDKiA. - Na każdym etapie budowy kierowcy będą jednak mieli po dwa pasy ruchu w każdą stronę.

Budowa S79 i S2 to olbrzymie wyzwanie. Tylko na niespełna dziewięciokilometrowym odcinku S2 powstanie: pięć mostów, pięć tuneli drogowych, dwa wiadukty w ciągu drogi głównej, 11 wiaduktów w ciągu łącznic i 9 wiaduktów nad lub pod drogą. Konieczne będzie także przesunięcie pętli tramwajowej na Służewcu.

Powstanie drogi ekspresowej S2 niesie ze sobą nie tylko korzyści. Dla lotniska Okęcie oznacza, że nie będzie ono mogło być w przyszłości rozbudowane o dodatkowy pas startowy. Dlatego już za kilka lat rząd będzie musiał podjąć decyzję o wybudowaniu poza Warszawą głównego lotniska dla Polski. Władze portu lotniczego od kilku lat walczyły o przesunięcie S2 o kilkanaście metrów, tak aby port mógł się rozbudować. Jednak ten pomysł nie uzyskał akceptacji.

Zupełnie inaczej wygląda przebudowa ul. Łopuszańskiej, która jest częścią planu modernizacji Al. Jerozolimskich. Prace przygotowawcze już się tam zaczęły.

Budowa trzypoziomowego skrzyżowania, które ma odkorkować m.in. Bemowo, Włochy i Ursus oraz dać łatwiejszy przejazd kierowcom jadącym z Pruszkowa, Ożarowa Mazowieckiego i trasy poznańskiej, ma się zacząć jesienią.

Wąskie gardło, w którym utykali zarówno kierowcy samochodów osobowych, jak i tiry wyjeżdżające z Warszawy w kierunku zachodnim, ma zniknąć w maju 2011 r. Harmonogram prac może się jednak zmienić w miarę rozwoju sytuacji. Tak było w przypadku wielu innych wielkich inwestycji, jak choćby wspomnianej wcześniej budowy Trasy Siekierkowskiej.

Najpierw robotnicy rozkopią całe skrzyżowanie, a drogowcy zamkną Al. Jerozolimskie. Wcześniej na terenie działek wybudują tymczasową jezdnię, która ma mieć kształt elipsy - na zasadzie ulicznych buspasów. Nie da się ukryć, że w miejscu, w którym teraz tworzą się gigantyczne korki, po wprowadzeniu takiej organizacji ruchu powstaną jeszcze większe zatory, a ruch będzie odbywał się w ślimaczym tempie.

Węzeł Łopuszańska nie ma szczęścia. Inwestycja miała się rozpocząć jesienią ubiegłego roku. Najpierw rozstrzygnięcie przetargu blokowały pytania firm, potem do głosu doszli mieszkańcy, którym nie podobała się decyzja środowiskowa. Wtedy jednak sprawę udało się załagodzić i wyprostować na drodze urzędowej. Teraz kolejna szansa na rozpoczęcie budowy. I co za tym idzie - nowe korki.

Droga ekspresowa S2 ma w przyszłości stanowić fragment tzw. obwodnicy okołowarszawskiej. Obwodnica ma docelowo opleść całą Warszawę. Na razie pełną parą idzie budowa 10-kilometrowego odcinka drogi S8 od węzła Konotopa na autostradzie A2 do węzła Prymasa Tysiąclecia. Termin zakończenia robót to koniec przyszłego roku. Za moment rozpocznie się budowa kolejnego etapu S8 do Marek.

Na południu Warszawy obwodnicą będzie trasa S2. Jej budowa podzielona jest na trzy odcinki. Teraz ruszają prace przy środkowym. Roboty od Konotopy do lotniska mają się zacząć na początku przyszłego roku (zakończenie II kw. 2012 r.). Szczegółowe plany można obejrzeć na stronie www.drogi.waw.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto