Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak budowano pierwszą linię metra. Na Kabatach pociągi pojechały ćwierć wieku temu

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Edward Grochowicz / Domena Publiczna / wikipedia.org
Wielkie plany budowy kolejki podziemnej w Warszawie zaczęły się na początku XX wieku. Prace rozpoczynano kilkukrotnie, jednak właściwa budowa rozpoczęła się dopiero 15 kwietnia 1983 roku. Na efekty musieliśmy czekać długie lata. Pierwszą część metra otwarto 7 kwietnia 1995 roku. Kolejną trzy lata później. Stacje Świętokrzyska i Ratusz Arsenał 11 maja 2001 roku. Sprawdzamy, jak budowano pierwszą linię warszawskiego metra.

Plany budowy metra w Warszawie sięgają przeszło stu lat wstecz. - Pierwsze pomysły to rzeczywiście początek XX wieku. Moim ulubionym projektem jest ten z 1905 roku. Kolejka miała jechać z Pragi na Warszawę, ale ponieważ był problem z kosztami, pociąg wyjeżdżałby spod ziemi w okolicach Zamku Królewskiego, tor poprowadzony byłby nad mostem Kierbedzia i wiaduktami jechałby dalej po Pradze. Pierwsza wojna wszystko przekreśliła - tłumaczy historyk Daniel Nalazek, autor książki o stołecznej komunikacji miejskiej.

Ostatecznie prace pełną parą ruszyły znacznie później. Od wiążącej decyzji o budowie metra (wydanej w 1982 roku), do otwarcia pierwszej części trasy: Kabaty - Politechnika minęło aż trzynaście lat. To o pięć lat dłużej niż przewidywały plany zatwierdzone przez Biuro Projektów "Metroprojekt". Prace spowolnił kryzys gospodarczy i przełom z roku 1989.

Zobaczcie zdjęcia z budowy I linii metra

Tak budowano pierwszą linię metra. Na Kabatach pociągi pojec...

Oficjalne otwarcie pierwszego odcinka nastąpiło 7 kwietnia 1995 o godz. 12.00 na stacji Wilanowska. Początkowo kolejka łączyła Ursynów i Mokotów z jedną stacją w Śródmieściu. Trasa miała długość 11,5 km, liczyła 11 stacji, a ruch był obsługiwany 14 pociągami 3-wagonowymi. Szybko jednak postanowiono, że metro musi zostać przedłużone.

Trzy lata później uruchomiono stację Centrum, a 11 maja 2001 roku Świętokrzyską i Ratusz Arsenał. Wydarzeniu towarzyszyła huczna impreza. Stacje święcił prymas Józef Glemp, przemawiał ówczesny prezydent miasta Paweł Piskorski, a warszawiacy bawili się pod ziemią. Budowę uwiecznił fotograf Edward Grochowicz, którego zdjęcia prezentujemy w galerii.

Ostatecznie budowa całej linii M1 zakończyła się 25 października 2008. W trakcie procesu powstawania zrezygnowano z dwóch stacji - Plac Konstytucji i Muranów, które wkrótce znów mogą się pojawić. Rok temu przetarg na ich projekt - a w przyszłości także budowę - ogłosił prezydent Rafał Trzaskowski.

Zobacz też:

Metro mogło powstać szybciej?

W prasie z początku XX wieku pojawiały się pierwsze plany i pomysły na kolej podziemną, która zyskiwała popularność w Paryżu, Londynie czy Berlinie. Działania, ze strony władz, zostały podjęte po odzyskaniu niepodległości. W latach 20. istniała nawet Komisja do Budowy Kolei Podziemnej, która wytyczyła dwie trasy: z północy na południe (od Muranowa do pl. Unii Lubelskiej), oraz ze wschodu na zachód (z Woli na Pragę przez Wisłę). Plany przerwał kryzys, a potem wojna.

Gdy tylko Warszawa pozbierała się po zniszczeniach wojennych, włodarzom zamarzyło się metro. W tym celu powołano nawet specjalną spółkę. Właśnie w tym czasie na Targówku Fabrycznym powstawały budowle oznaczone numerem W-4, które miały służyć jako stacja techniczno-postojowa dla pociągów. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił nieudane początki stołecznego metra w swoim biuletynie.

Pierwsza ewakuacja w metrze. Tak wyglądały ćwiczenia służb

Ewakuacja w metrze. Nieprzytomni ludzie i strażacy. Tak kiedyś wyglądały ćwiczenia służb

Ewakuacja w metrze. Nieprzytomni ludzie i strażacy. Tak kied...

„_1 stycznia 1951 roku Biuro Projektów Szybkiej Kolei Miejskiej zostało przekształcone w przedsiębiorstwo Metroprojekt, do którego skierowano specjalistów z całego kraju i w czerwcu 1951 roku ruszyła budowa. Rozpoczęto ją od kopania 17 szybów, z których najgłębsze schodziły nawet 60 metrów poniżej poziomu warszawskich ulic. To z nich górnicy mieli rozpoczynać drążenie tuneli i stacji_” - czytamy. Prace trwały do 1957 roku, gdy ostatecznie zawieszono finansowanie projektu. Wspomnieniem po tych czasach są tunele-piwnice, w których przez długi czas leżakowało wino.

Do pomysłów na budowę metra powrócono w latach 70. Wtedy władza postanowiła zbudować podziemną kolej na Ursynowie, w miejscu, gdzie powstawały gigantyczne osiedla mieszkaniowe. Na Targówek metro również dojechało, ale ponad pół wieku po pierwszych wykopach.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto