18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Toruń: Otwarcie linii tramwajowej na Bielany [ZDJĘCIA]

Redakcja
W Toruniu tramwajowa rewolucja
W Toruniu tramwajowa rewolucja
W Toruniu tramwajowa rewolucja. 24 czerwca 2014 r. uruchomiono nową linię na Bielany. Poprzednią tak dużą inwestycję – trasę tramwajową do ul. Olimpijskiej - oddano blisko 28 lat temu.

W Toruniu tramwajowa rewolucja. 24 czerwca 2014 r. uruchomiono nową linię na Bielany. Poprzednią tak dużą inwestycję – trasę tramwajową do ul. Olimpijskiej - oddano blisko 28 lat temu.

- Toruń jest jednym z tych miast polskich, w których postawiono na ekologiczny transport tramwajowy. Teraz coś, co w minionych dekadach wydawało się jedynie marzeniem kolejnych pokoleń studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, stało się faktem. Mamy linię na Bielany – mówił podczas otwarcia nowej trasy prezydent Torunia Michał Zaleski.

Przez wiele lat ograniczone środki w budżecie miasta nie pozwalały na realizację drogich inwestycji w infrastrukturę tramwajową. Wykonywane były jedynie remonty torowisk czy przystanków. Możliwość pozyskania środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 dała miastu szansę na realizację projektu „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”. Nad jego realizacją miasto pracowało od 2007 r.

Głównym celem projektu jest wzrost konkurencyjności publicznych usług przewozowych i zwiększenie udziału transportu publicznego w obsłudze mieszkańców, szczególnie w zakresie ekologicznego transportu szynowego. Łącznie z komplementarnym projektem BiT-City inwestycja przyniesie mieszkańcom wiele korzyści, np. szybki i wygodny przejazd przez miasto, łatwe dotarcie do szkół, placówek kulturalnych i rozrywkowych, ośrodków zdrowia, urzędów i instytucji użyteczności publicznej. Nie bez znaczenia jest fakt, że zmniejszy się ruch samochodowy w centrum miasta, przez co będzie mniej spalin, zaś zwiększy się udział transportu publicznego w obsłudze mieszkańców, co odciąży komunikacyjnie miasto. Krótko mówiąc, w ciągu najbliższych lat tramwaj stanie się w Toruniu najwygodniejszym, najszybszym i najbardziej ekologicznym sposobem poruszania się po mieście.

Otwarcie linii tramwajowej na Bielany:

Projekt składa się z czterech podprojektów:

Podprojekt I - System zarządzania ruchem drogowym w Toruniu. Zadaniem objęto przeprogramowanie, przebudowę i budowę nowych sygnalizacji świetlnych  oraz modernizację i budowę nowych przystanków tramwajowych dostosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych.

Podprojekt II - System informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Zadanie obejmuje zaprojektowanie i wdrożenie systemu informacji przystankowej w czasie rzeczywistym.

Podprojekt III - Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (osiedle Bielany).

Podprojekt IV  - Modernizacja taboru do obsługi linii tramwajowej. Zadaniem objęto modernizację 18 szt. wagonów tramwajowych. Prace modernizacyjne ruszyły w 2007 roku, ostatni odnowiony wagon wyjedzie na ulice Torunia w trzecim kwartale 2014 roku.

Linia tramwajowa na Bielany to jedno z zadań podprojektu III. W ramach umowy firma Budimex  zaprojektowała i wybudowała linię tramwajową do kompleksu UMK od skrzyżowania ulicy Bema i Sienkiewicza, przez Sienkiewicza, Gagarina i Szosę Okrężną do pętli tramwajowej Bielany, a także linię tramwajową w alei Solidarności wraz z węzłem integracyjnym tramwajowo-autobusowym. Inwestycja objęła również budowę trzech torów odstawczych postojowych na pętli tramwajowej przy ulicy Olimpijskiej. Te trzy zadania kosztowały łącznie 42,9 mln zł.

Po raz pierwszy w historii Torunia tramwaj pojawił się przed rektoratem  UMK 28 maja 2014 r. Tego dnia wykonano pierwsze próby z użyciem taboru tramwajowego na nowo wybudowanej linii na Bielany. Był to pierwszy przejazd techniczny, od ul. Sienkiewicza do kampusu, który miał wskazać ewentualne usterki. Żadnych niedociągnięć nie wykryto i 24 czerwca linię uroczyście uruchomiono.

Pasażerowie będa z niej mogli korzystać od środy 25 czerwca, a już dziś od godz. 15.00 do 20.00 zapraszamy na pierwsze, bezpłatne przejażdżki.

- Nowa linia na Bielany stwarza  nowe połączenia uniwersytetu ze starówką. Oznacza uruchomienie komfortowego, bezpiecznego i nowoczesnego węzła przesiadkowego w al. Solidarności. Zapewnia tramwajom priorytet w ruchu drogowym. Odciąża ten ruch i skraca czas podróżowania w Toruniu w kierunkach wschód – zachód. Jest przyjazna dla środowiska. Przydaje także komunikacji miejskiej w Toruniu nowej atrakcyjności – wylicza prezydent Zaleski.

Prezydent podziękował partnerom projektu – Uniwersytetowi Mikołaja Kopernika, urzędowi marszałkowskiemu, firmie Budimex i swoim współpracownikom, bo bez nich nie byłoby tej linii. Podziękował też torunianom za cierpliwość i wyrozumiałość w związku z utrudnieniami w czasie budowy. - Jednocześnie przepraszam za dalsze utrudnienia. Ruszamy z realizacją kolejnych zadań, a za kilka lat chcemy ruszyć z budowa linii na osiedle JAR – zapowiada prezydent Zaleski.

- Inwestycje tramwajowe są trudne. To praca w mieście, na żywym organizmie, wiąże się z utrudnieniami dla mieszkańców. Bardzio dziękuję, że to dzielnie przetrwali -  dodaje Artur Popko, Dyrektor Oddziału Infrastruktury komunikacyjnej Budimex S.A.

Więcej na www.torun.pl

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto