Nowe skrzyżowania z zieloną falą dla tramwajów
Czujniki sygnalizacji świetlnej, ułatwiające przejazd przez skrzyżowania tramwajom, zamontowane zostaną na 9 skrzyżowaniach, 5 ciągach ulic i w jednym węźle. Pozwoli to na przyspieszenie pokonania trasy aż 17 liniom tramwajowym. Przez każde ze zmodernizowanych skrzyżowań, tramwaje przejadą krócej o ok. jedną minutę.
Jak będą działać czujniki zamontowane przy torach? W praktyce wykryją one zbliżający się tramwaj, by następnie przełączyć sygnalizację na najbliższym skrzyżowaniu. Wówczas tramwaj nie będzie musiał czekać na zmianę świateł. Jak poinformowały Tramwaje Warszawskie, algorytmy zostaną opracowane przez ich pracowników i rozwiązanie dla każdego ze skrzyżowań jest „szyte na miarę”.
Obecnie trwają komputerowe testy systemu. Odcinkiem najtrudniejszym w obsłudze będzie Rondo Radosława, gdzie krzyżuje się trasa aż 8 linii tramwajowych. Prace związane z tym projektem powierzone zostały firmie Dynniq Poland i Siemens Mobility. Umowy z tymi przedsiębiorstwami opiewają w sumie na kwotę 5,8 miliona złotych brutto.
Gdzie zielona fala dla tramwajów?
Tramwaje Warszawskie wprowadzą priorytetowy przejazd dla tramwajów w następujących lokalizacjach:
3 skrzyżowania Węzła Młociny:
- Metro Młociny – wjazd na Trasę Mostu Północnego
- Nocznickiego – Kasprowicza
- Nocznickiego – Strzelców Kaniowskich
7 skrzyżowań w rejonie pl. Bankowego:
- al. Solidarności – ul. Andersa,
- śluza tramwajowo-autobusowa na zachodnim wlocie skrzyżowania al. Solidarności – ul. Andersa
- przejście dla pieszych przez tory przy wyjściach ze stacji metra Ratusz Arsenał
- pl. Bankowy – przejście dla pieszych
- al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszych przez północną jezdnię al. Solidarności)
- al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszych przez południową jezdnię al. Solidarności)
- al. Solidarności – zawrotka przy Muzeum Niepodległości
Oraz:
- ul. Młynarska – ul. Żytnia
- al. Solidarności – ul. Sierakowskiego
- ul. Starzyńskiego – ul. Namysłowska
- ul. Jagiellońska – ul. Ratuszowa
Ile skrzyżowań z pierwszeństwem?
Obecnie już 39% warszawskich skrzyżowań wyposażonych jest w system umożliwiający szybki przejazd tramwajom. Planowane inwestycje zwiększą ich ilość do 43% wszystkich skrzyżowań. Docelowo kolejne zmiany w sygnalizacji na skrzyżowaniach mają doprowadzić do momentu, w którym uprzywilejowanie dla tramwajów będzie działać na 60% stołecznych skrzyżowań.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?