Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaje pojadą szybciej. Algorytmy „szyte na miarę” skrócą czas oczekiwania na przejazd

Kacper Komaiszko
Kacper Komaiszko
Szymon Starnawski / archiwum Polska Press
Stołeczne tramwaje pojadą szybciej. Spółka miejska Tramwaje Warszawskie podpisała umowę na montaż czujników sterujących sygnalizacją świetlną. Nowoczesny system pozwoli skrócić czas przejazdu przez każde skrzyżowanie o ok. minutę. Szczegóły w artykule poniżej.

Nowe skrzyżowania z zieloną falą dla tramwajów

Czujniki sygnalizacji świetlnej, ułatwiające przejazd przez skrzyżowania tramwajom, zamontowane zostaną na 9 skrzyżowaniach, 5 ciągach ulic i w jednym węźle. Pozwoli to na przyspieszenie pokonania trasy aż 17 liniom tramwajowym. Przez każde ze zmodernizowanych skrzyżowań, tramwaje przejadą krócej o ok. jedną minutę.

Jak będą działać czujniki zamontowane przy torach? W praktyce wykryją one zbliżający się tramwaj, by następnie przełączyć sygnalizację na najbliższym skrzyżowaniu. Wówczas tramwaj nie będzie musiał czekać na zmianę świateł. Jak poinformowały Tramwaje Warszawskie, algorytmy zostaną opracowane przez ich pracowników i rozwiązanie dla każdego ze skrzyżowań jest „szyte na miarę”.

Obecnie trwają komputerowe testy systemu. Odcinkiem najtrudniejszym w obsłudze będzie Rondo Radosława, gdzie krzyżuje się trasa aż 8 linii tramwajowych. Prace związane z tym projektem powierzone zostały firmie Dynniq Poland i Siemens Mobility. Umowy z tymi przedsiębiorstwami opiewają w sumie na kwotę 5,8 miliona złotych brutto.

Ponad 152 lata temu wagoniki były ciągnięte po szynach przez konie. Pierwsza linia tramwaju konnego została uruchomiona w 1866 r. W taki sposób podróżowali głównie pasażerowie pociągów jeżdżących z Moskwy, Petersburga czy Wiednia. Warszawska klasa średnia na swój środek transportu miejskiego musiała jeszcze poczekać prawie dwie dekady.

Tramwaje w Warszawie. 20 mało znanych faktów i ciekawostek

Gdzie zielona fala dla tramwajów?

Tramwaje Warszawskie wprowadzą priorytetowy przejazd dla tramwajów w następujących lokalizacjach:

3 skrzyżowania Węzła Młociny:

  • Metro Młociny – wjazd na Trasę Mostu Północnego
  • Nocznickiego – Kasprowicza
  • Nocznickiego – Strzelców Kaniowskich

7 skrzyżowań w rejonie pl. Bankowego:

  • al. Solidarności – ul. Andersa,
  • śluza tramwajowo-autobusowa na zachodnim wlocie skrzyżowania al. Solidarności – ul. Andersa
  • przejście dla pieszych przez tory przy wyjściach ze stacji metra Ratusz Arsenał
  • pl. Bankowy – przejście dla pieszych
  • al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszych przez północną jezdnię al. Solidarności)
  • al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszych przez południową jezdnię al. Solidarności)
  • al. Solidarności – zawrotka przy Muzeum Niepodległości

Oraz:

  • ul. Młynarska – ul. Żytnia
  • al. Solidarności – ul. Sierakowskiego
  • ul. Starzyńskiego – ul. Namysłowska
  • ul. Jagiellońska – ul. Ratuszowa

Ile skrzyżowań z pierwszeństwem?

Obecnie już 39% warszawskich skrzyżowań wyposażonych jest w system umożliwiający szybki przejazd tramwajom. Planowane inwestycje zwiększą ich ilość do 43% wszystkich skrzyżowań. Docelowo kolejne zmiany w sygnalizacji na skrzyżowaniach mają doprowadzić do momentu, w którym uprzywilejowanie dla tramwajów będzie działać na 60% stołecznych skrzyżowań.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto