W latach 50. w Czechosłowacji produkowano w CKD Tatra Smichov szybkobieżne tramwaje T13 zbudowane na podstawie licencji zakupionej od amerykańskiej firmy Westighouse. A kiedy w Polsce rozpoczęto przygotowania do produkcji tramwaju szybkobieżnego, okazało się, że trudności projektowe i niemożność skonstruowania w krótkim czasie skomplikowanej aparatury elektrycznej uniemożliwiają wszczęcie czysto rodzimej produkcji. Zadecydowano więc o zakupie wagonów w Czecho- słowacji.
W styczniu 1956 r. do Warszawy dotarły dwa tramwaje typu T13, które wpisano na stan zajezdni Wola. Pierwszy kurs odbył się na linii 21 (Żerań FSO - Zoo). Niedługo po uruchomieniu wagon o numerze 502 pojechał do Konstalu, a następnie do Centralnego Biura Konstrukcyjnego PTK w Poznaniu, gdzie został dokładnie "przebadany", dzięki czemu łatwiej było skonstruować jego polski odpowiednik - 13N. Po tym zabiegu 502 powrócił do Warszawy. Wagony Tatra kursowały najczęściej na liniach 27, 28 i 31.
W 1959 r. wagon 502 (po przejechaniu około 120 tys. km) został wycofany z linii i stał się magazynem części zamiennych dla drugiego - 501.
Okazało się znów, że polski przemysł nie będzie w stanie szybko uruchomić produkcji odpowiedniej aparatury trakcyjnej, stąd zdecydowano się na zakup tejże w Belgii. W czerwcu 1957 r. podpisano kontrakt z belgijską firmą ACEC na zakup 25 kompletów aparatury. Przeprojektowany tramwaj otrzymał oznaczenie 13N i został wdrożony do produkcji.
W lipcu 1959 r. powstał pierwszy prototyp, a w październiku drugi. Początkowo wagony były bardzo awaryjne i dopiero pod koniec lat 60. udało się uzyskać w miarę niezawodny tramwaj szybkobieżny.
W sumie w latach 1959-1969 wyprodukowano dla Warszawy 838 wagonów typu 13N. Były przydzielane do wszystkich zajezdni w Warszawie - najszybciej zapełniły zajezdnię R4 Żoliborz.
A teraz 13N, zwany potocznie wyjcem albo parówką, ustępuje miejsca PESIE 805N.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?