Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trójmiasto. Wspólny bilet w tym roku

Michał Lewandowski
W tym roku wreszcie mamy ujrzeć - i co najważniejsze używać - niemalże mitycznego już wspólnego biletu dla całej aglomeracji trójmiejskiej. Na początek dostępne mają być tylko bilety całodobowe i miesięczne.

W tym roku wreszcie mamy ujrzeć - i co najważniejsze używać - niemalże mitycznego już wspólnego biletu dla całej aglomeracji trójmiejskiej. Na początek dostępne mają być tylko bilety całodobowe i miesięczne. Wszystko dzięki temu, że w końcu udało się zarejestrować Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej (MZKZG) skupiający 13 miast i gmin.

Wspólny bilet rodzi się w bólach od lat. Teraz ostatnia przeszkoda prawna została pokonana i jego wprowadzenie jest uzależnione tylko i wyłącznie od naszych samorządowców. 5 czerwca Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zarejestrowało MZKZG, skupiający 13 podmiotów (gminy: Kolbudy, Kosakowo, Luzino, Pruszcz Gdański, Wejherowo, Żukowo oraz miasta: Gdańsk, Gdynia, Pruszcz Gdański, Reda, Rumia, Sopot i Wejherowo). Wczoraj ten fakt ogłosił marszałek województwa Jan Kozłowski.

Najważniejsze dla mieszkańców

- Prace nad realnym wprowadzeniem wspólnego biletu są bardzo zaawansowane - zapewnia Hubert Kołodziejski, pełnomocnik marszałka ds. integracji transportu publicznego.
Samorządowcy jak ognia unikali wczoraj konkretnej odpowiedzi na to kiedy wspólny bilet będą mogli kupić mieszkańcy 13 gmin i miast.
- Powiedzmy, że w tym roku - zadeklarował Kozłowski.
Realny termin to prawdopodobnie 1 października lub listopada tego roku. Wspólny bilet będzie biletem elektronicznym - rozwiązaniem znanym już mieszkańcom Gdańska. Na początek oferta będzie obejmowała jedynie bilety całodobowe i miesięczne. Proponowany cennik dotyczy też tylko biletów normalnych.
- Pracujemy nad biletami ulgowymi, ale na razie nie chcę mówić o szczegółach - dodał Kołodziejski. - Z naszych analiz wynika, że największym wzięciem na początku może cieszyć się bilet na SKM i komunikację miejską jednego z przewoźników (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia lub MZK Wejherowo-red.). Ale oczywiście cały czas będą prowadzone analizy rynku i zapotrzebowania.
Nie jest na razie jednak rozważana możliwość wprowadzenia biletów jednorazowych, np. na pojedynczy przejazd z Wejherowa do Gdańska, bo to wymaga większej integracji komunikacji we wszystkich miastach wchodzących w skład MZKZG i SKM oraz opracowania specjalnych taryf.

Dwie fazy organizacji

Rozpoczęcie działania MZKZG, wprowadzenie wspólnego biletu i opracowanie strategii dalszego działania to pierwsza faza organizacji komunikacji metropolitalnej. Wspólny bilet np. będzie musiał być wprowadzany jednocześnie z biletem elektronicznym dla Gdyni, którego dziś jeszcze nie ma. Radę MZKZG będzie instytucją skupiającą ponad 20 przedstawicieli wszystkich zrzeszonych w nim gmin i miast. Pierwsze zebranie ma się odbyć w lipcu. Wyłoniony zostanie czteroosobowy zarząd. W jego skład mają wejść szefowie trzech spółek komunikacyjnych - ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia lub MZK Wejherowo. Prezesem ma zostać osoba z zewnątrz.
- Siedziba MZKZG będzie w Gdańsku przy ul. Sobótki - informuje wiceprezydent Gdańska Marcin Szpak.
W związku z tym, według na razie nieoficjalnych ustaleń prezes związku ma być z Gdyni - drugiego co do wielkości podmiotu tworzącego MZKZG. Może nim zostać Hubert Kołodziejski.
Związek czeka teraz, poza wprowadzeniem wspólnego biletu masa pracy, której efektem docelowym ma być zintegrowanie w jeden organizm zarządów komunikacyjnych z Gdańska, Gdyni i Wejherowa oraz SKM.
- W roku 2007 i 2008 będziemy prowadzić odpowiednie analizy i przygotowania - zapowiada Marcin Szpak. - Pytanie nie brzmi już czy zostaną zlikwidowane odrębne zarządy komunikacyjne w naszych miastach, ale kiedy to nastąpi.

Jak dodaje Jan Kozłowski "kręgosłupem komunikacyjnym" jednolitego systemu musi być SKM, której właścicielem powinien być samorząd.
Roczny budżet MZKZG będzie wynosił ok. 1,5 mln zł, z czego połowę daje Urząd Marszałkowski w Gdańsku, a resztę gminy i miasta tworzące związek. Ma on też formułę otwartą, możliwe jest w przyszłości włączenie do niego np. Szemudu, Tczewa i Pszczółek.
Z budżetu związku mają być finansowane m.in. akcje promocyjne wspólnego biletu i analizy rynku, które pozwolą na najlepsze dostosowanie oferty MZKZG do potrzeb pasażerów.

Proponowane ceny biletów normalnych

• Komunalny metropolitalny (autobusy, tramwaje i trolejbusy): 12 zł (24-godzinny), 140 zł (miesięczny)

• Kolejowo-komunalny dwóch organizatorów (SKM+ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia lub MZK Wejherowo): 15 zł (24-godzinny), 170 zł (miesięczny)

• Kolejowo-komunalny metropolitalny (SKM+komunikacja miejska): 18 zł (24-godzinny), 200 zł (miesięczny)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto