Po wielu miesiącach ratusz podpisał umowę z firmą Strabag na budowę ul. Nowolazurowej. Arteria ma usprawnić ruch między Włochami a Ursusem. Dodatkowo właśnie ona wprowadzać będzie ruch z autostrady A2 do Warszawy .
Pierwszy 2,5-kilometrowy odcinek tzw. ul. Nowolazurowej - od Alej Jerozolimskich do ul. ks. Chrościckiego na Nowych Włochach - ma powstać do końca przyszłego roku. Przetnie m.in. dwie linie kolejowe: główną arterię PKP do Katowic i do Sochaczewa. Nad pierwszą przejdzie wiaduktem, pod drugą trzeba będzie wybudować tunel.
Budowa Nowolazurowej odbywać się ma się bez konieczności drastycznego ograniczenia ruchu kolejowego. Strabag zlecił podwykonawcy - firmie Mosty Gdańsk - opracowanie koncepcji realizacji wiaduktu drogowego nad torami oraz tunelu pod nimi. Inżynierowie Mostów Gdańsk zaproponowali wykorzystanie nowatorskich technologii umożliwiających znaczne skrócenie ograniczeń w ruchu. Wiadukt wykonany będzie technologią nasuwania wzdłużnego.
- Obiekt zostanie przygotowany za przyczółkiem, a następnie przesunięty po podporach na swoje miejsce docelowe. Cała operacja odbywa się bez ingerencji w ruch pod realizowaną inwestycją - wyjaśnia w skrócie istotę pomysłu Andrzej Berger, prezes Mostów Gdańsk. W pierwszej fazie konstrukcja tunelu wykonana będzie poza linią kolejową, budowa odbędzie się w odległości kilkudziesięciu metrów od torowiska i nie wpłynie na ruch pociągów na tym odcinku. - W odpowiednim momencie nasyp kolejowy zostanie rozebrany, a cały tunel zostanie wsunięty na właściwe miejsce. Ta druga faza będzie mogła być skrócona do zaledwie 48 godzin - wyjaśnia Andrzej Berger.
Podobnie zaledwie około dwóch dni potrwa budowa wiaduktu nad torami kolejowymi. - Zaledwie dwa dni wystarczą na to, by nasunąć całą przygotowaną uprzednio konstrukcję nad tory kolejowe. Natomiast budowa konstrukcji potrwa około 7 tygodni - mówi Andrzej Berger. Podobne rozwiązanie było wykorzystane przez Mosty choćby przy budowie wiaduktów na autostradzie A1 w Gliwicach, A4 w Rzeszowie czy Południowej Obwodnicy Gdańska.
Jak tłumaczą inżynierowie, technologie są nieco droższe niż tradycyjne, ale mają dużą zaletę: zminimalizują uciążliwość inwestycji dla pasażerów.
Codziennie najświeższe informacje z Warszawy na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?