W autobusach jest za gorąco przez pasażerów. Zbyt częste wsiadanie i wysiadanie powodem niekomfortowej temperatury

Martyna KonieczekZaktualizowano 
Poruszanie się komunikacją miejską w upalne dni nie należy do przyjemności. Gdy z nieba zaczyna lać się żar, w autobusach i tramwajach można poczuć się jak w saunie. Pomimo że coraz więcej warszawskich pojazdów ma klimatyzację, to bardzo często ona nie działa. Zdarza się również, że pasażerowie odczuwają zbyt wysoką temperaturę mimo włączonych urządzeń klimatyzacyjnych. Dlaczego tak się dzieje? Zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego winni są... podróżni. Szczegóły w artykule poniżej.

Uffff, jak gorąco!

W upalne dni klimatyzacja w komunikacji miejskiej jest na wagę złota. Niestety, mimo wysokiej temperatury w autobusach czy tramwajach, system chłodzący często nie działa. Do tego okna są zablokowane, podobnie jak szyberdachy, a na tablicach informacyjnych wewnątrz pojazdów wyświetla się napis z prośbą o ich nieotwieranie, ponieważ... klimatyzacja jest włączona. Zdarzają się również sytuacje, w których pasażerowie odczuwają zbyt wysoką temperaturę mimo włączonych urządzeń klimatyzacyjnych. Jak to możliwe? Z wyjaśnieniem spieszy ZTM.

Winni pasażerowie

Jak czytamy na stornie ZTM, klimatyzatory w pojazdach komunikacji miejskiej mają trudne zadanie do wykonania - ochłodzenie wnętrza, gdy pojazd zatrzymuje się co kilkaset metrów i otwiera drzwi, przez które wpada ciepłe powietrze. Dodatkowo powietrze wewnątrz ''ogrzewają'' pasażerowie, a ich liczba zmienia się na każdym przystanku. Dlatego też, zdaniem drogowców, ''czasami temperaturę wewnątrz pasażerowie mogą odczuwać jako niekomfortową''.

Warszawska Kranówka i kurtyny wodne na ulicach miasta. Gdzie...

''Zemdleć można z braku powietrza''

Określenie gorąca w autobusach mianem ''niekomfortowego'' to naprawdę duży eufemizm. Na facebookowych grupach mieszkańców różnych dzielnic można raczej przeczytać, że jest gorąco jak w piekle. Na ''Białołęce - Platformie Sąsiedzkiej'' internauci piszą: ''W tramwajach jest masakra z rana. Gorąco, ludzi tłum i brak jakiejkolwiek klimatyzacji - zemdleć można z braku powietrza'', ''Co roku jest to samo. W tramwajach na linii 2 często klimatyzacja nie działa w ogóle, można się udusić. A motornicza na zwrócenie uwagi na pętli Młociny, że cala trasę nie działa klimatyzacja, powiedziała, że u niej działa'', ''Apotem się dziwią, że ludzie nie chcą się przesiadać z samochodów do komunikacji miejskiej...'', ''W 211 ostatnio włączyli ogrzewanie'', ''211. Nie dość, że autobusy malutkie i tłok, to jeszcze bez klimatyzacji''.

Codzienne kontrole działania klimatyzacji

Co ciekawe, Zarząd Transportu Miejskiego twierdzi, że jego pracownicy codziennie sprawdzają działanie klimatyzacji - wsiadają do pojazdu z termometrem i kontrolują temperaturę. W czwartek (6 czerwca) sprawdzili 172 pojazdy i tylko 12 z nich wykryli nieprawidłowości. Aż trudno w to uwierzyć, czytając komentarze pasażerów.

POLECAMY TEŻ:



Wideo

Materiał oryginalny: W autobusach jest za gorąco przez pasażerów. Zbyt częste wsiadanie i wysiadanie powodem niekomfortowej temperatury - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze 28

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
P
Paweł

A w tramwajach linii 10 większość tych składów to stare dwu wagonowe zjeby, ku...a kiedy w końcu będą puszczane niskopodlogowe w tych starych to jest po prostu rzeźnia z gorąca temu. Ok 50 stopni najmniej🥵🥵

zgłoś
M
MobilisA075
2019-06-13T06:42:42 02:00, MobilisA075:

Jechałem wczoraj aż pięcioma swingami z różnych zajezdni. Z nich tylko jeden był zimny, mianowicie wieczorny 3157 na 28, w końcu po CZTERECH latach w swingu zwykłym trafiła się lodówka. Dlaczego w każdym pojeździe tak nie jest jak w tym wozie? A w pozostałych to letnie powietrze leciało, zwłaszcza w 3227 i 3172. W 3139 i 3219 jakby chciało lecieć, ale nie mogło dalej niż wylot. Coś tam było chłodu, ale do 3157 jeszcze daleka droga. Pochwała dla praskiego motorowego, który miał zmianę B, który miał przyjemność kierować 3157 na linii 28.

2019-06-13T20:34:01 02:00, Gość:

Wieczorem było chłodniej na zewnątrz to i w tramwaju klima zaczęła lepiej działać. Niestety ale klima przy 30'C w górę za oknem jest nie wydajna i jedynie wymiana klimatyzatorów na przystosowane do pracy w wyższych temperaturach może uratować sytuację.

No tak, ale zaraz po tym 3157 miałem niestety 3219 i w nim nie było lodówki, a w Swingach klima kiedyś była dobra, nawet przy 35st bywało 15. Nie dbają i tyle, albo włączają byle jak, że szumu robi, a chłodno tylko przy drzwiach. Odsuń się dalej od drzwi i już jest piekarnik. Tak działa klima w swingu. Najgorsze jest jednak to, że u siebie otworzy okna, ale prawie 100% ma zawsze zablokowane dla nas. W busach lepiej to wygląda, ponieważ częściej są odblokowane, a w swingach dziś np. 3172 ma odblokowane w 2 członie i 3139 w 4 członie dwie sztuki. Ale nie rozumiem, dlaczego jak chłodno było to często były nowsze 84xx i 34xx, a odkąd są upały to NG313 latają stadami. Za to klimatyzacja musi jeździć na dodatkach typu R4--> Witebska, Derby, Marki, ... -->R4.

zgłoś
J
Janek

Jeśli klimatyzacja nie wyrabia-nie ważne z czyjej bardzo wielkiej winy, z jakiego powodu nie można jej wyłączyć i pootwierac okien i szyberdachów?

zgłoś
R
Ricko

Oszczędności paliwa.....

zgłoś
e
ech

Przeciez to ewidentna wina pasazerow, dmuchaja... chuchają... mają czelność mieć temp ciała powyżej 35 stopni C. Dramat.

zgłoś
G
Gość
2019-06-13T17:11:51 02:00, Gość:

Dlaczego w Grecji czy Hiszpanii nie ma takich problemów a u nas co rok ten sam problem

Zapewne tam mają klimatyzatory przystosowane do pracy w wyższych temperaturach niż u nas. Nasze przy temperaturach wyższych niż 30'C udają trupa.

zgłoś
G
Gość
2019-06-13T06:42:42 02:00, MobilisA075:

Jechałem wczoraj aż pięcioma swingami z różnych zajezdni. Z nich tylko jeden był zimny, mianowicie wieczorny 3157 na 28, w końcu po CZTERECH latach w swingu zwykłym trafiła się lodówka. Dlaczego w każdym pojeździe tak nie jest jak w tym wozie? A w pozostałych to letnie powietrze leciało, zwłaszcza w 3227 i 3172. W 3139 i 3219 jakby chciało lecieć, ale nie mogło dalej niż wylot. Coś tam było chłodu, ale do 3157 jeszcze daleka droga. Pochwała dla praskiego motorowego, który miał zmianę B, który miał przyjemność kierować 3157 na linii 28.

Wieczorem było chłodniej na zewnątrz to i w tramwaju klima zaczęła lepiej działać. Niestety ale klima przy 30'C w górę za oknem jest nie wydajna i jedynie wymiana klimatyzatorów na przystosowane do pracy w wyższych temperaturach może uratować sytuację.

zgłoś
G
Gość

ten argument to jak spluniecie pasażerom w twarz. ZTM kur$a ogarnijcie się! btw. linia 401 - od początku tygodnia jak na razie raz trafiłem na klimatyzowany skład! GRATULUJE POSTĘPU!

zgłoś
G
Gość

Dlaczego w Grecji czy Hiszpanii nie ma takich problemów a u nas co rok ten sam problem

zgłoś
G
Gość

A co jest winien pasażer temu że ogrzewanie jest włączone w autobusie? Właśnie przed godziną jechałam autobusem linii 338 z Pl.Hallera ,na szczęście tylko 2 przystanki .Dluze

zgłoś
G
Gość

Korzystam z warszawskiej komunikacji miejskiej. W lecie, w większości pojazdów panuje okropny zaduch. Ponadto obserwuję, że właśnie przy takich temperaturach jest mniej pojazdów klimatyzowanych - kursują stare modele pojazdów, w których - tramwaje - grzejnik, który jest przy siedzeniach - grzeje na full. Trzeba uważać, żeby sobie nóg nie poparzyć.

Jakoś nie chce mi się wierzyć, w te kontrole inspektorów. Być może robione są tylko w klimatyzowanych pojazdach.

zgłoś
G
Gość
2019-06-13T11:17:24 02:00, Gość:

ale to rozumiem, że mamy przez zamknięte drzwi wsiadać i wysiadać? kto takie głupoty pisze...

2019-06-13T12:15:59 02:00, Gość:

Nie. To znaczy że mamy w ogóle nie korzystać z komunikacji lub wsiąść do autobusu na pętli początkowej i wyjść dopiero na końcowej

I całą drogę nie oddychać

zgłoś
G
Gość
2019-06-12T11:54:12 02:00, Gość:

Należy zablokować okna by nikt ich nie otwierał w czasie gdy klima działa

Dlatego są blokowane - i słusznie. :) Tylko że klima powinna wtedy być włączona, a często nie jest albo jest włączone ogrzewanie. :/

zgłoś
G
Gość
2019-06-13T11:17:24 02:00, Gość:

ale to rozumiem, że mamy przez zamknięte drzwi wsiadać i wysiadać? kto takie głupoty pisze...

2019-06-13T12:15:59 02:00, Gość:

Nie. To znaczy że mamy w ogóle nie korzystać z komunikacji lub wsiąść do autobusu na pętli początkowej i wyjść dopiero na końcowej

To drugie rozwiązanie - z pętli na pętlę - bardzo mi pasuje. Tylko wymagałoby od ZTM zlikwidowania milionów przesiadek i przywrócenia autobusów bezpośrednich, które były wcześniej. :/

zgłoś
G
Gość

Nie wierzę w takie tłumaczenie. W niektórych autobusach i tramwajach jest taka zimnica, że nie da się wytrzymać z bólu i człowiek wychodzi z zapaleniem gardła i zatok. :/ A przecież one też stają co chwilę! Skoro da się zrobić taką zimnicę, to da się też zmniejszyć zimnicę, żeby było w sam raz. A różnica temperatur nie może być większa niż 3-4 stopnie!

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3