Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Gdańsku tramwaje będą jeździć po torach kolejowych

Paweł Rydzyński
W Gdańsku będzie funkcjonować pierwsza w Polsce linia, po której kursować będą zarówno pociągi, jak i tramwaje.

Budowa I etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej planowana jest na lata 2011 - 2015. W ramach tej inwestycji powstanie nowa linia, pomiędzy Wrzeszczem a Rębiechowem. Na odcinku z Wrzeszcza Kiełpinka (do istniejącej drogowej obwodnicy Trójmiasta) linia wieść będzie śladem dawnej, zniszczonej w 1945 roku linii do Kokoszek. Od Kiełpinka został wytyczony nowy szlak - linia przebiegać będzie pod obwodnicą, dotrze w okolice CH Matarnia i dalej w kierunku Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Dalej - najprostszą drogą do linii Gdynia - Kościerzyna, z którą połączy się na wysokości obecnego przystanku Rębiechowo. Z nowej linii będzie można skręcić, bez konieczności zmiany kierunku, zarówno w stronę Kościerzyny, jak i Gdyni.

Zgodnie z założeniami, prawie na całym odcinku nowa linia ma być dwutorowa i niezelektryfikowana, o parametrach kolejowych, przystosowana do prędkości 120 km na godz. Zgodnie z ustaleniami między Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego (głównym inwestorem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej) a Urzędem Miejskim w Gdańsku, fragment tej linii zostanie też przystosowany do ruchu tramwajowego.

Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska potwierdza, że pomiędzy ul. Abrahama a Rakoczego powstanie linia dwusystemowa i tramwaj będzie mógł kursować po torach kolejowych. Bojanowski zwraca uwagę, że inwestycja kolejowo-tramwajowa będzie pierwszym tego typu przedsięwzięciem w Polsce.
- W związku z tym są pewne wątpliwości ze strony JASPERS. Oni się obawiają, że nigdy wcześniej czegoś takiego w Polsce nie było. Nasza w tym jednak głowa, żeby się powiodło. Projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej idzie ku dobremu - twierdzi Bojanowski.

Wyjaśnijmy, iż JASPERS to angielski skrót, który w tłumaczeniu oznacza "Wspólne wsparcie dla projektów w europejskich regionach". Ze strony UE projekt koordynują Europejski Bank Inwestycyjny, Komisja Europejska oraz Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, z polskiej - Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. JASPERS wspiera m.in. inwestycje transportowe warte co najmniej 50 mln euro.

Przy Abrahama i Rakoczego tory tramwajowe łączyłyby się z koleją poprzez estakady. Bojanowski przypomina, że Gdańsk będzie się starać o pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego, na budowę linii tramwajowej od istniejącej pętli Siedlce na Morenę i dalej do Rakoczego do torów kolejowych.

- Na razie wstrzymywałbym się co do terminów realizacji tej inwestycji. Co do lokalizacji przystanków tramwajowych na linii kolejowej, też na razie nie wdawałbym się w szczegóły, ale powinny być one rozlokowane gęściej - dodał Bojanowski.

Pomiędzy ul. Abramaha a Rakoczego planowane są dwa przystanki kolejowe - VII Dwór i Niedźwiednik (w okolicy przecięcia się kolei z ul. Słowackiego). Przy Rakoczego także ma być przystanek kolejowy.

Gdańsk na razie nie ma w planie elektryfikacji odcinka od Rakoczego do lotniska w Rębiechowie. Projekty Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Nowej Słowackiego i rozbudowy lotniska nie dają w Rębiechowie możliwości zbudowania pętli tramwajowej. Istnieje tam natomiast możliwość zbudowania dwóch lub trzech torów odstawczych dla tramwajów dwukierunkowych.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto