Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"W interesie mieszkańców jest płacenie podatków w miejscu swojego faktycznego zamieszkania"

Urząd Dzielnicy Mokotów
Fot. mat. prasowe
Na temat przyczyn płacenia podatków, kampanii informacyjnej oraz kosztów komunikacji miejskiej, które ponosi Mokotów mówi Bogdan Olesiński, burmistrz Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy.

-Na Mokotowie właśnie ruszyła pierwsza kampania informacyjna zachęcająca do płacenia podatków w Dzielnicy. Do kogo skierowana jest akcja „Budujmy razem nasz Mokotów”?
To kampania adresowana do wszystkich osób, które mieszkają i pracują na Mokotowie, a podatki odprowadzają poza stolicą. Wbrew pozorom to ogromna grupa ludzi. Szacuje się, że obecnie w całej Warszawie bez meldunku przebywa około 300 tysięcy osób. Gdyby, zameldowały się w stolicy i tutaj płaciły podatki, to do budżetu naszego miasta dodatkowo wpłynęłoby prawie miliard złotych. A to automatycznie oznaczałoby więcej pieniędzy dla dzielnic na najpotrzebniejsze inwestycje.

Dlaczego władze Dzielnicy zdecydowały się na taką kampanię?

Chcemy wspierać prowadzoną od kilku lat kampanię ogólno miejską, tak aby dotrzeć do jak największej liczby osób mieszkających w naszej stolicy. Płacenie podatku jest naszym powszechnym obowiązkiem, jednak bardzo ważne jest także miejsce złożenia deklaracji rocznej i rozliczenia podatku. Niestety część mieszkańców wciąż jeszcze nie przywiązuje do tego faktu odpowiedniej wagi. Nie zdają sobie sprawy, że jeżeli mieszkają i pracują w Warszawie, a podatki płacą poza stolicą, to tak na prawdę sami z nich nie korzystają. Natomiast za ich wygodne funkcjonowanie w naszym mieście płacą warszawiacy. Bo to właśnie z podatków odprowadzanych przez zameldowanych w Warszawie, miasto dofinansowuje różnorodne potrzeby swoich mieszkańców m.in. w zakresie edukacji, zdrowia, opieki społecznej, kultury, sportu, ochrony środowiska, transportu oraz komunikacji.

Czy mógłby Pan podać konkretne przykłady?
Według wyliczeń, w tym roku komunikacja miejska i podmiejska będą kosztowały Warszawę aż 2 miliardy złotych. Z zakupionych biletów zwróci się tylko 30 procent. Zameldowani warszawiacy pokryją, więc 70 procent kosztów utrzymania komunikacji z płaconych przez siebie podatków i opłat lokalnych. Podobnie jest z wydatkami na opiekę dzieci w mokotowskich przedszkolach. Każde dziecko w przedszkolu kosztuje nas blisko 830 zł miesięcznie, a rodzice płacą tylko około 130 zł plus wyżywienie.

Pozostałe pieniądze na przedszkola dokładamy z własnego budżetu, czyli środków uzyskanych od zameldowanych warszawiaków. Kosztuje nas to blisko 38 mln zł rocznie. Te przykłady oczywiście można by mnożyć. Dlatego celem naszej kampanii jest uświadomienie wszystkim mieszkańcom, że płacone przez nich właśnie tutaj na Mokotowie czy też w Warszawie podatki, przekładają się na szybszą poprawę codziennego funkcjonowania miasta, w tym naszej dzielnicy.

Jak dużą część budżetu Mokotowa stanowią podatki płacone przez mieszkańców?
To największe źródło naszych dochodów. Dlatego im więcej będzie osób płacących podatki w Warszawie, tym dynamiczniej będziemy mogli się rozwijać, jako miasto i dzielnica. We wszystkich dziedzinach – zarówno inwestycyjnych jak i społecznych. W interesie samych mieszkańców jest, więc płacenie podatków w miejscu swojego faktycznego zamieszkania.

Na co konkretnie Mokotów chciałby przeznaczyć dodatkowe środki uzyskane w tej kampanii meldunkowo-podatkowej?

W tym roku, przede wszystkim zamierzamy zabiegać o realizację przebudowy ul. Wołoskiej i tym samym usprawnić transport w tej części dzielnicy. Nikogo, kto jeździ ul. Wołoską nie muszę chyba przekonywać, jaki to dzisiaj koszmar. Dlatego też będziemy zachęcać niezameldowane osoby mieszkające na Mokotowie do rozliczania tutaj swoich podatków. Procedura jest prosta. Wystarczy wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne NIP-3 lub NIP-1 dla prowadzących działalność gospodarczą i wpisać tam mokotowski urząd skarbowy. Wtedy podatki zostaną już automatycznie rozliczone w stolicy. Jeżeli ktoś będzie rozliczał się wspólnie, to musi pamiętać, że mieszkaniec dzielnicy na formularzu PIT powinien figurować na pierwszym miejscu, jako podatnik.

Gdzie można znaleźć druki, o których Pan wspominał?

Odpowiednie formularze można pobrać ze strony internetowej Urzędu Dzielnicy Mokotów

www.mokotow.waw.pl

lub Ministerstwa Finansów

www.mf.gov.pl

- zakładka: Podatki/Formularze Podatkowe/NIP). Następnie wypełniony druk należy złożyć w Urzędzie Skarbowym Warszawa Mokotów, przy ul. Postępu 16a. Można to zrobić osobiście, przesłać pocztą lub dołączyć do rocznego zeznania podatkowego. W Urzędzie Dzielnicy Mokotów dostępne są również druki NIP-3 w wersji papierowej. Wśród tych z Państwa, którzy zdecydują się zameldować w dzielnicy Mokotów do końca 2011 r. rozlosujemy 10 karnetów wstępu do Parku Wodnego „Warszawianka” oraz 10 albumów „Mokotów poprzez wieki”. Korzystając z okazji życzę wszystkim udanych wakacji spędzonych w prawdziwie radosnym nastroju, pogody ducha oraz wszelkiej pomyślności, a tym z Państwa, którzy jeszcze się wahają życzę, aby zostali pełnoprawnymi warszawiakami, także poprzez zameldowanie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto