Warszawski Węzeł Kolejowy. Kolejarze ogłosili „master plan”. Nowa linia średnicowa, wielkie remonty i prędkość nawet 120 km/h w mieście

Piotr WróblewskiZaktualizowano 
Warszawski Węzeł Kolejowy. Kolejarze przez dwa lata analizowali ruch pociągów w stolicy. Teraz zaprezentowali „master plan” na podstawie którego będą planować inwestycje. Poza zapowiadanym od dawna remontem Średnicy, przewidziano m. in. budowę zupełnie nowej trasy pod Starówką.

- Prezentujemy Master Plan wytyczający kierunki rozwoju kolei w Warszawie. Chcemy przede wszystkim zwiększyć przepustowość i skrócić czas przejazdu - tłumaczył Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Razem z sekretarzem stanu w ministerstwie infrastruktury Andrzejem Witelem zaprezentowali plan kolejowy dla warszawskiego węzła. - Dotyczy on obszaru o promieniu stu kilometrów – dodaje Witel. Według założeń pociągi będą mogły rozpędzać się nawet do 120 km/h w mieście.

Kolejarze podzielili projekty na dwa etapy, według perspektyw unijnych. Pierwsze zakończą się najpóźniej w 2027 roku (wtedy rozliczyć trzeba dotacje z perspektywy UE 2021-27), kolejne przewidziano na następne lata – bez podania szczegółowych terminów.

Remont linii średnicowej

Najbardziej zatłoczona linia kolejowa w Polsce będzie remontowana aż przez siedem lat. Kolejarze tym razem nie zmienili terminów podanych w marcu. Wszystko zacznie się w przyszłym roku i skończy najpóźniej w 2027.

Na początku (2020-23) remontowana będzie stacja Warszawa Zachodnia pod którą powstanie tunel tramwajowy i przystanek komunikacji miejskiej. W tym czasie pasażerowie pociągów nie odczują jeszcze dużych utrudnień. Te zaczną się dopiero w 2023 roku. Wtedy przez trzy-cztery lata remontowana będzie stacja Warszawa Wschodnia, mający sto lat tunel pod centrum Warszawy oraz mosty kolejowe na Wiśle.

Warszawski Węzeł Kolejowy. Kolejarze ogłosili „master plan”....

PKP nie zamknie całkowicie przejazdu pod centrum miasta. W jednym czasie remontowane będą maksymalnie dwa z czterech torów linii średnicowej. W ten sposób prace wydłużą się, ale zachowany zostanie ruch aglomeracyjny (SKM, KM). Pociągi dalekobieżne zostaną skierowane na wyremontowaną niedawno linię obwodową. Oznacza to, że główną stacją dla Warszawy na kilka lat zostanie Warszawa Gdańska, ulokowana na styku Śródmieścia z Żoliborzem, połączona ze stacją metra Dworzec Gdański.

Po remoncie linia średnicowa zwiększy przepustowość z 14 na 20 pociągów na godzinę (część dalekobieżna) oraz z 16 do 24 (część aglomeracyjna).

To nie jedyne zmiany. Stacja Warszawa Śródmieście - z której rocznie korzysta aż 20 mln pasażerów - będzie miała cztery tory (obecnie dwa) i zostanie bezpośrednio połączona z metrem. Poza tym powstaną nowe stacje: na linii średnicowej Warszawa „de Gaulle’a” (w okolicach słynnej palmy) i Warszawa „Solec” (nieopodal Wisły); na linii do Gdańska – Warszawa Targówek.

Nowe linie i remonty

Do 2027 roku – według zapewnień kolejarzy – planowane są inwestycje łączące Warszawę z okolicznymi miastami. Z dwóch do czterech urośnie liczba torów na trasie do Otwocka, Legionowa, Tłuszcza, Sulejówka Miłosny i Piaseczna. PKP PLK zakłada, że w ciągu godziny po każdej z tych tras będzie jeździć do kilkunastu pociągów.

Planowane są także zupełnie nowe trasy, w tym linia dla szybkiej kolei do Centralnego Portu Lotniczego i dalej do Łodzi. Poza tym pod uwagę brane są trasy: Warszawa Choszczówka – Nasielsk, Warszawa Wschodnia – Zielonka oraz modernizacja linii do Konstancina Jeziornej. W tych przypadkach realizacja nie jest jeszcze zatwierdzona.

Nowa linia średnicowa?

Na prezentacji kolejarzy pojawiła się również trasa nazywana „nową linią średnicową”. Zaczynałaby się prawdopodobnie przy krańcu Warszawa Wileńska i dalej tunelem pod ziemią ciągnęła się przez Starówkę, aż do biznesowej części Woli, a następnie w kierunku Służewca Biurowego.

„Wykorzystanie tej linii do ruchu aglomeracyjnego jest możliwe, jednak wymaga kontynuacji analiz w zakresie nowego układu relacji pociągów KM i SKM Warszawa” - piszą kolejarze. Jest to jednak melodia przyszłości.

Co ciekawe, plan większości zmian (nie licząc linii średnicowej) dopiero teraz został wysłany do stołecznego ratusza. Nie był wcześniej konsultowany z władzami Warszawy. Dopiero teraz rozpoczną się ewentualne negocjacje związane z proponowanym przebiegiem tras.


Wideo

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Z
Zal

Zróbcie najpierw peron w Pruszkowie tu żeby było szybciej zamknęli tory na rok. Efekt jak zwykle mizerny . Remont trwa tyle ile wynosiła opcja z ciągłością ruchu na torach

G
Greg

Tym z PO już zupełnie na mozg padło wszędzie widzą spiski i zemsty 😀

ż
żorż ponimirski

PKP w pisowskich rękach nie w stanie zaplanować i przeprowadzić już rozpoczętych remontów a biorą się za coś takiego? To ma być kara dla warszawiaków za przegraną pisu w samorządowych? I jaka firma consultingowa zarobiła na tworzeniu tego "master planu", ile odpalili zleceniodawcy pod stołem? Czy może o 'odzyskane' na ternach pkp grunty chodzi? Pis-geszeftem jedzie na kilometr.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3