Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawskie metro. Stacje, trasa i linie podziemnej kolejki [INFORMATOR]

baw
Warszawskie metro. Stolica jest jedynym polskim miastem, które ma podziemną kolejkę. Pierwsze plany budowy metra powstały prawie 100 lat temu. Jednak wtedy nie udało się ich zrealizować. W Warszawie jeżdżą dwie linie metra M1 i M2. Dziennie warszawskie metro przewozi około 640 tys. pasażerów. Dalsza część artykułu poniżej.

Pierwsze plany budowy warszawskiego metra powstały prawie sto lat temu, bo w latach 20. XX wieku. Projekt zakładał budowę dwóch krzyżujących się linii: pierwszej, na najbardziej obciążonym kierunku północ - południe, która biegłaby od Pl. Unii Lubelskiej na Muranów i drugiej, na osi wschód - zachód, łączącej Wolę z Pragą.

W roku 1927 zostały wykonane wiercenia geologiczne, opracowano też projekt przejścia tunelu metra pod budowanym właśnie tunelem średnicowym PKP oraz połączenia stacji metra z Dworcem Głównym. Rozpoczęto również rozmowy z przedstawicielami zachodnich konsorcjów na temat ich udziału finansowego w planowanej budowie, gdyż miasto nie byłoby w stanie samodzielnie udźwignąć takiej inwestycji. Kryzys gospodarczy na początku lat 30. zahamował te działania.

Do pomysłu na budowę podziemnej kolejki powrócono w latach 50. Wtedy to rząd podjął decyzję o budowie metra głębokiego. Powołano specjalnie Państwowe Przedsiębiorstwo “Metroprojekt”, którego zadaniem było opracowanie planu sieci metra (po lewobrzeżnej stronie Warszawy). Jednak po trzech latach, w 953 wszelkie pracy przybudowie metra (tunelu pod dnem Wisły) wstrzymano.

Planowano, że do końca 1965 r. zbudowane zostaną 3 linie: Młociny-Służewiec, Żerań-Dw.Wileński i na zachód przez Wisłę do pl. Narutowicza oraz krótka linia pl. Trzech Krzyży – Wola. Łączna długość miała wynosić 36 km. Początkowo planowano zbudować do 1956 r. 11 km tuneli oraz 10 stacji, a metro miało przewozić pół miliona osób dziennie. Przy stacji obok ul. Próżnej miało się znajdować odgałęzienie prowadzące na drugą stronę rzeki. Odcinek metra przypominał kształtem literę „Y”[2].
Ze względów polityczno-militarnych prace zaczęto po praskiej stronie Wisły. Tunel miał przechodzić głęboko pod rzeką i być dostosowany do ewentualnego ruchu ciężkich wagonów kolejowych po torach metra. Metro głębokie miało też pełnić rolę schronu, podobnie jak metro londyńskie czy metro moskiewskie podczas II wojny światowej.

(Źródło: Wikipedia.org)

Zobacz zdjęcia z budowy metra w latach 50.

W styczniu 1982 r. Wojciech Jaruzelski ogłosił w Sejmie podjęcie decyzji o rozpoczęciu w następnym roku budowy I linii metra w Warszawie. Kilkudziesięcioletnią historię starań o metro w Warszawie zamyka data 15 kwietnia 1983 r. - symboliczny dzień wbicia pierwszego pala obudowy wykopu.

Zobacz również:

Tylko u nas! Niepublikowane historyczne fotografie warszawskiego metra. Ależ się zmieniło  [ZDJĘCIA]

Tylko u nas! Niepublikowane historyczne fotografie warszawsk...

Uroczyste uruchomienie pierwszego odcinka I linii metra miało miejsce 7 kwietnia 1995 roku. Odcinek o długości 11 km łączył Kabaty ze stacją Politechnika. O godzinie 12.35 na stacji Wilanowska dwa pociągi metra – jeden w kierunku stacji Kabaty, drugi w kierunku stacji Politechnika, ruszyły po raz pierwszy w trasę.

Budowa całej pierwszej linii metra została ukończona 25 października 2008 roku. O godzinie 16:03 na stację metra Młociny wjechał pierwszy pociąg z pasażerami.

W niedzielę, 8 marca 2015 roku o godzinie 9.30, uruchomiony został dla pasażerów centralny odcinek II linii warszawskiego metra. Pierwszy pociąg z pasażerami ruszył ze stacji Świętokrzyska w kierunku stacji Dworzec Wileński. Od tej chwili pociągi warszawskiego metra rozpoczęły kursowanie według zaplanowanego rozkładu jazdy.

Stacje I linii metra

I linia metra ma 23,5 km długości i biegnie z południa na północ i na jej trasie jest 21 stacji:

  • I linia metra Stacja "Młociny"
  • I linia metra Stacja "Wawrzyszew"
  • I linia metra Stacja "Stare Bielany"
  • I linia metra Stacja "Słodowiec"
  • I linia metra Stacja "Marymont"
  • I linia metra Stacja "Pl. Wilsona"
  • I linia metra Stacja "Dw. Gdański"
  • I linia metra Stacja "Ratusz Arsenał"
  • I linia metra Stacja "Świętokrzyska"
  • I linia metra Stacja "Centrum"
  • I linia metra Stacja "Politechnika"
  • I linia metra Stacja "Pole Mokotowskie"
  • I linia metra Stacja "Racławicka"
  • I linia metra Stacja "Wierzbno"
  • I linia metra Stacja "Wilanowska"
  • I linia metra Stacja "Służew"
  • I linia metra Stacja "Ursynów"
  • I linia metra Stacja "Stokłosy"
  • I linia metra Stacja "Imielin"
  • I linia metra Stacja "Natolin"
  • I linia metra Stacja "Kabaty"

II linia metra będzie mieć 31 km. Oddany w 2015 roku centralny odcinek pomiędzy stacjami Dworzec Wileński a Rondo Daszyńskiego ma 6,1 km. Pasażerowie mogą korzystać na razie z 7 stacji

  • II linia metra "Dworzec Wileński"
  • II linia metra "Stadion Narodowy"
  • II linia metra "Centrum Nauki Kopernik"
  • II linia metra "Nowy Świat-Uniwersytet"
  • II linia metra "Świętokrzyska"
  • II linia metra "Rondo ONZ"
  • II linia metra "Rondo Daszyńskiego"

Zobacz również:
Tajemnice Metra Warszawskiego. Laserowe skanery, system kamer i automatyczne sterowanie pociągami

Rozkład jazdy metra

Metro kursuje codziennie. Pociągi wyruszają na trasę o godz. 5. Od poniedziałku do czwartku oraz w niedzielę metro kończy kursowanie przed 1 w nocy, w piątki i soboty podziemna kolejka kończy kursowanie po godzinie 3 nad ranem.

Żeby pojechać metrem trzeba mieć bilet jednorazowy lub warszawską kartę miejską.


od 7 lat
Wideo

Jakie są wczesne objawy boreliozy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto