Pierwsze plany budowy warszawskiego metra powstały prawie sto lat temu, bo w latach 20. XX wieku. Projekt zakładał budowę dwóch krzyżujących się linii: pierwszej, na najbardziej obciążonym kierunku północ - południe, która biegłaby od Pl. Unii Lubelskiej na Muranów i drugiej, na osi wschód - zachód, łączącej Wolę z Pragą.
W roku 1927 zostały wykonane wiercenia geologiczne, opracowano też projekt przejścia tunelu metra pod budowanym właśnie tunelem średnicowym PKP oraz połączenia stacji metra z Dworcem Głównym. Rozpoczęto również rozmowy z przedstawicielami zachodnich konsorcjów na temat ich udziału finansowego w planowanej budowie, gdyż miasto nie byłoby w stanie samodzielnie udźwignąć takiej inwestycji. Kryzys gospodarczy na początku lat 30. zahamował te działania.
Do pomysłu na budowę podziemnej kolejki powrócono w latach 50. Wtedy to rząd podjął decyzję o budowie metra głębokiego. Powołano specjalnie Państwowe Przedsiębiorstwo “Metroprojekt”, którego zadaniem było opracowanie planu sieci metra (po lewobrzeżnej stronie Warszawy). Jednak po trzech latach, w 953 wszelkie pracy przybudowie metra (tunelu pod dnem Wisły) wstrzymano.
Zobacz również:
Zobacz zdjęcia z budowy metra w latach 50.
W styczniu 1982 r. Wojciech Jaruzelski ogłosił w Sejmie podjęcie decyzji o rozpoczęciu w następnym roku budowy I linii metra w Warszawie. Kilkudziesięcioletnią historię starań o metro w Warszawie zamyka data 15 kwietnia 1983 r. - symboliczny dzień wbicia pierwszego pala obudowy wykopu.
Zobacz również:
Uroczyste uruchomienie pierwszego odcinka I linii metra miało miejsce 7 kwietnia 1995 roku. Odcinek o długości 11 km łączył Kabaty ze stacją Politechnika. O godzinie 12.35 na stacji Wilanowska dwa pociągi metra – jeden w kierunku stacji Kabaty, drugi w kierunku stacji Politechnika, ruszyły po raz pierwszy w trasę.
Budowa całej pierwszej linii metra została ukończona 25 października 2008 roku. O godzinie 16:03 na stację metra Młociny wjechał pierwszy pociąg z pasażerami.
W niedzielę, 8 marca 2015 roku o godzinie 9.30, uruchomiony został dla pasażerów centralny odcinek II linii warszawskiego metra. Pierwszy pociąg z pasażerami ruszył ze stacji Świętokrzyska w kierunku stacji Dworzec Wileński. Od tej chwili pociągi warszawskiego metra rozpoczęły kursowanie według zaplanowanego rozkładu jazdy.
Stacje I linii metra
I linia metra ma 23,5 km długości i biegnie z południa na północ i na jej trasie jest 21 stacji:
- I linia metra Stacja "Młociny"
- I linia metra Stacja "Wawrzyszew"
- I linia metra Stacja "Stare Bielany"
- I linia metra Stacja "Słodowiec"
- I linia metra Stacja "Marymont"
- I linia metra Stacja "Pl. Wilsona"
- I linia metra Stacja "Dw. Gdański"
- I linia metra Stacja "Ratusz Arsenał"
- I linia metra Stacja "Świętokrzyska"
- I linia metra Stacja "Centrum"
- I linia metra Stacja "Politechnika"
- I linia metra Stacja "Pole Mokotowskie"
- I linia metra Stacja "Racławicka"
- I linia metra Stacja "Wierzbno"
- I linia metra Stacja "Wilanowska"
- I linia metra Stacja "Służew"
- I linia metra Stacja "Ursynów"
- I linia metra Stacja "Stokłosy"
- I linia metra Stacja "Imielin"
- I linia metra Stacja "Natolin"
- I linia metra Stacja "Kabaty"
II linia metra będzie mieć 31 km. Oddany w 2015 roku centralny odcinek pomiędzy stacjami Dworzec Wileński a Rondo Daszyńskiego ma 6,1 km. Pasażerowie mogą korzystać na razie z 7 stacji
- II linia metra "Dworzec Wileński"
- II linia metra "Stadion Narodowy"
- II linia metra "Centrum Nauki Kopernik"
- II linia metra "Nowy Świat-Uniwersytet"
- II linia metra "Świętokrzyska"
- II linia metra "Rondo ONZ"
- II linia metra "Rondo Daszyńskiego"
Zobacz również:
Tajemnice Metra Warszawskiego. Laserowe skanery, system kamer i automatyczne sterowanie pociągami
Rozkład jazdy metra
Metro kursuje codziennie. Pociągi wyruszają na trasę o godz. 5. Od poniedziałku do czwartku oraz w niedzielę metro kończy kursowanie przed 1 w nocy, w piątki i soboty podziemna kolejka kończy kursowanie po godzinie 3 nad ranem.
Żeby pojechać metrem trzeba mieć bilet jednorazowy lub warszawską kartę miejską.
Jakie są wczesne objawy boreliozy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?