Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielka modernizacja kolei i długa jazda z Radomia do Warszawy

Janusz Petz
PKP PLK
Autobusowa komunikacja zastępcza, czy jazda przez Drzewicę i Idzikowice?

ZOBACZ też: Wypadek na przejeździe kolejowym w Łodzi. Zginęły dwie osoby (Dziennik Łódzki / x-news)

Centrum Zrównoważonego Transportu, organizacja skupiająca ekspertów od transportu kolejowego, postuluje wyremontowanie niewielkiego odcinka torów niedaleko Drzewicy, aby skierować tą drogą ruch pociagów z Radomia do Warszawy. „Proteza drzewicka” jest - zdaniem CZT - niezbędna, aby umożliwić w miarę normalne funkcjonowanie ruchu kolejowego ze stolicy do Radomia, Kielc i Skarżyska-Kamiennej w związku z wielką modernizacją trasy kolejowej z Radomia do Warszawy.

Szybka kolej do Warszawy

Przypomnimy, na przełomie roku 2019 i 2020 pociągi z Radomia do Warszawy mają jeździć z szybkością 160 kilometrów na godzinę. Generalny remont linii podzielono na odcinki. Wykonano już remont 3-kilometrowego odcinka w Radomiu. Obecnie trwa wielka modernizacja linii na odcinku Warszawa Okęcie - Czachówek. W następnej kolejności ma ruszyć remont na odcinku Warka - Radom, co będzie najprawdopodobniej oznaczało konieczność wyłączenia z ruchu całej linii przez co najmniej rok. Centrum Zrównoważonego Transportu uważa, że zamiast organizować zastępczą komunikację autobusową lub kierować pociągi przez Dęblin i Pilawę, warto wyremontować niewielki odcinek trasy niedaleko Drzewicy. Pociągi jeździłyby Centralną Magistralą Kolejową do Idzikowic, a stąd trasą numer 22 do Radomia i Kielc.

Dużo dalej, ale za to szybciej

Trasa jest znacznie dłuższa (175,3 km) niż linią numer 8 przez Warkę (102,9 km), jednak na odcinku ponad 101 km dopuszczalna jest prędkość 160 kilometrów na godzinę, a na pozostałych 68 kilometrów. Po remoncie byłoby to 100-120 kilometrów na godzinę. W rezultacie czas jazdy między Warszawą i Radomiem nie przekroczyłby 1 godziny i 40 minut. Ważna jest też dostępność do połączeń kolejowych dla mieszkańców wielu miast.

Już w tym roku z Warszawy do Radomia i Skarżyska-Kamiennej zupełnie przestały docierać pociągi pospieszne (nie licząc nocnego TLK Mars). Do Kielc kursują dziennie tylko trzy pary pociągów drogą okrężną przez Żelisławice. Jeszcze kilka lat temu takich połączeń było nawet siedem dziennie.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na radom.naszemiasto.pl Nasze Miasto