Witaminy w diecie seniora

abcZdrowie.plZaktualizowano 
abcZdrowie
Witaminy pełnią ważną rolę w organizmie bez względu na wiek. W przypadku osób starszych ich niedobory mogą być jednak bardziej dotkliwe. Dowiedz się, jakie witaminy mają szczególne znaczenie dla zdrowia seniorów.

Zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne zmienia się z wiekiem, dlatego seniorzy, czyli osoby, które ukończyły 60 lat, powinni zmodyfikować swój jadłospis. Odpowiednia dieta zmniejsza bowiem ryzyko rozwoju chorób i sprzyja zachowaniu dobrej kondycji fizycznej. Tym samym korzystnie wpływa na jakość życia seniora i jego samopoczucie.

Rola witamin w diecie osób starszych

W jadłospisie seniora powinny znaleźć się różnorodne produkty spożywcze, by nie dopuścić do niedoboru ważnych dla funkcjonowania organizmu witamin. Szczególnie ważne dla osób w starszym wieku są następujące substancje:
• Witamina A – ma pozytywny wpływ na wzrok, przeciwdziała problemom z widzeniem.
• Witaminy z grupy B – oddziałują na układ nerwowy, zmniejszają podatność na depresję, korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie.
• Witamina C – wzmacnia układ odpornościowy, poprawia stan naczyń krwionośnych, spowalnia procesy starzenia.
• Witamina D – niezbędna dla mocnych kości.
• Witamina E – podobnie jak witamina A, korzystnie wpływa na wzrok, ponadto zwalcza wolne rodniki, zmniejszając ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

Nie bez znaczenia dla organizmu seniora jest również właściwa podaż składników mineralnych, takich jak żelazo i wapń. Spożywanie produktów zawierających żelazo pobudza produkcję czerwonych krwinek i zapobiega niedokrwistości. Gdy żelazo jest przyjmowane z magnezem i potasem, chroni przed nowotworami, miażdżycą i spowalnia procesy starzenia. Natomiast wapń wzmacnia zęby i kości, obniżając ryzyko wystąpienia osteoporozy.

W diecie seniora nie może zabraknąć także zdrowych tłuszczów. Mimo iż dietetycy oraz lekarze zalecają ograniczenie ilości kwasów tłuszczowych w diecie w związku z zagrożeniem miażdżycą, zawałem i udarem mózgu, nie wszystkie tłuszcze są niemile widziane na talerzu osoby starszej. O ile tłuszcze zwierzęce faktycznie zwiększają ryzyko rozwoju schorzeń układu sercowo-naczyniowego, tłuszcze roślinne mają pozytywny wpływ na zdrowie. Jak wykazały badania naukowe, spożywanie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, obecnych między innymi w oliwie z oliwek, przyczynia się do obniżenia stężenia „złego” cholesterolu LDL i do wzrostu poziomu „dobrego” cholesterolu HDL. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia oraz ich następstw (udar mózgu, zawał mięśnia sercowego).

Jadłospis dla seniora

Unikanie żywności przetworzonej, słodyczy i używek to podstawa zdrowej diety dla osoby w starszym wieku. Należy również zadbać o włączenie wartościowych produktów do jadłospisu:
• Pełnoziarniste produkty zbożowe to bogate źródło składników mineralnych, na przykład magnezu, witamin z grupy B i błonnika, który usprawnia pracę jelit i zmniejsza dolegliwości trawienne, takie jak zaparcia. Razowe pieczywo, płatki owsiane, brązowy ryż i inne produkty tego typu warto spożywać przy każdym posiłku.
• Mleko i jego przetwory, na przykład jogurty, sery i kefiry, dostarczają wapnia oraz białka w łatwo przyswajalnej postaci.
• Białko występuje również w mięsie, jajach i rybach. Warto podkreślić, że dla seniorów najkorzystniejsze jest spożywanie chudego mięsa i tłustych ryb (nie na odwrót!).
• Warzywa zawierają dużo witamin, składników mineralnych oraz błonnika. Równie cenne z żywieniowego punktu widzenia są owoce.

Urozmaicona dieta to najlepszy sposób na dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych mu witamin, minerałów i innych składników odżywczych. Odpowiedni jadłospis ma szczególne znaczenie dla osób w starszym wieku, które z racji wieku i osłabienia organizmu częściej doświadczają problemów zdrowotnych.

Partnerem serwisu jest

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Witaminy w diecie seniora - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
S
Szymon

Nie każdy senior ma kogoś do pomocy przy przygotowaniu posiłku, dlatego w moim przypadku bardzo sprawdził się Nutramil. Wystarczyło go rozpuścić i wypić. Zastępował jeden posiłek, co jest bardzo ważne. Ma w sobie wszystkie składniki odżywcze co dobrze przygotowany posiłek.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3