Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

World Class Competition. Barmani zmieniający świat i drinki bez alkoholu. Te trendy wkrótce dotrą też do Warszawy

Przemysław Ziemichód
World Class Competition. Barmani zmieniający świat i drinki bez alkoholu? Te trendy wkrótce dotrą też do Warszawy
World Class Competition. Barmani zmieniający świat i drinki bez alkoholu? Te trendy wkrótce dotrą też do Warszawy Przemysław Ziemichód
Bary są podatne na rynkowe mody i konsumenckie trendy. Obserwując uważnie co dzieje się na największych światowych konkursach, czy sympozjach barmańskich, możemy łatwo przekonać się o tym, w jakim kierunku zmierza współczesna sztuka barowa. O to co niebawem spotkamy w stołecznych barach, zapytaliśmy najlepszego polskiego barmana tego roku, zwycięzcę World Class Poland oraz finalistę World Class Competition Marcina Kruka. Dalsza część artykułu poniżej.

Marcin Kruk, na co dzień barman Kity Koguta pokonał zawodników z całej Polski w Worldclass Poland i reprezentował nasz kraj podczas światowych finałów konkursu w Berlinie. Choć tam konkurs wygrał Orlando Marzo, można śmiało pogratulować reprezentantowi Polski. - Konkurencja finałowa zrobiła na wielu osobach spore wrażenie. Nie chcę zdradzać za wiele, polecam obejrzeć transmisję w internecie, ale mogę powiedzieć, że była nietypowa. W całą konkurencję zamieszane były tureckie tancerki brzucha i ludzie poprzebierani za pandy - mówi Marcin Kruk finalista World Class Competition.

World Class Competition - stąd płyną inspiracje

World Class Competition to nie tancerki brzucha i pandy, ale przede wszystkim barometr trendów w miksologii i obsłudze klienta. Rok temu tematem konkurencji podczas zawodów było zero waste (zero odpadów) oraz sustainability (w wolnym tłumaczeniu, zrównoważony rozwój). Oba trendy stawiają na mądre wykorzystanie surowców, ekologiczne zarządzanie barem i ograniczenie do minimum produkowanych śmieci. Minął rok i w modnych lokalach stolicy pijemy cocktaile przez papierowe, makaronowe i bambusowe słomki, ale w stolicy działa już pierwszy pub - Cosmo. Oczywiście, nie jest, że konkurs Wordclass Competiton to wyrocznia w sprawach barowych, ale obserwowanie tego, co się na nim dzieje może dać nam wiele informacji na temat bieżących trendów. Nie inaczej będzie pewnie po tegorocznym konkursie.

Worldclass Competition kreuje odpowiedzialność?

Jeśli można by w skrócie opisać kierunek, w jakim idą bary na świecie można byłoby użyć słowa “odpowiedzialność”. Kryje się za nim zarówno poczucie odpowiedzialności za środowisko naturalne, jak i klientów, których coraz częściej bary raczą nisko i bezalkoholowymi drinkami. Low & No to trend skierowany nie tylko do tych, którzy nie chcą pić alkoholu, ale także do tych, którzy chcą pić go odpowiedzialnie. - Koktajle bezalkoholowe są traktowane w barach po macoszemu. Są sprzedawane w niskich cenach, zazwyczaj robione z niskiej jakości składników - przyznaje Marcin Kruk. Tymczasem, dobrze zrobione, nie tylko przyciągają klientów, ale także są dobrym źródłem zysków dla baru.

Odpowiedzialność społeczna za barem

Ale odpowiedzialność można rozumieć tutaj szerzej. - Finał w Berlinie nieco różnił się od poprzednich finałów. Bardzo mocny nacisk położono na to, jak praca barmana może zmienić świat. Barman miał przygotować koktajl robiący pozytywną zmianę w społeczeństwie. Do tej pory w Worldclassie nie było takiej konkurencji. Poza tym, to także super inicjatywa społeczna. Można dyskutować na temat tego, czy barman powinien zmieniać świat i czy np. słomki są tak dużym zagrożeniem dla środowiska, że należy się ich koniecznie pozbyć. To z czym trudno polemizować, to fakt, że Worldclass Competition jak w soczewce zbiera wszystkie mody i trendy barowe współczesnego świata, a także część z nich zwyczajnie kreuje.

Wordclass stawia się na kreatywność. Chodzi o to, by wymyślić coś, co zmieni zupełnie pogląd na biznes barowy w dzisiejszych czasach. Wymaga to dużo nakładów pracy, czasem też środków finansowych. Nagrodą za to jest tytuł najlepszego barmana na świecie, więc chyba jednak warto? - pyta retorycznie Marcin Kruk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto