Wysypiaj się – serce będzie ci za to wdzięczne

abcZdrowie.plZaktualizowano 
Jeśli sen wydaje ci się stratą czasu i symbolem poprzedniej ery, a czas spędzany w łóżku starasz się ograniczyć do minimum, uważaj! Zbyt krótki odpoczynek w nocy to prosta droga do problemów ze zdrowiem.

Wygodne łóżko i ciepła pościel to idealne zakończenie długiego dnia. Jeśli dbasz o to, by nocny odpoczynek był odpowiednio długi i relaksujący, zyskujesz znacznie więcej niż dobre samopoczucie – odpowiednio długi sen to przede wszystkim ogromna korzyść dla zdrowia. Wysypiając się, chronisz swój organizm przed groźnymi schorzeniami układu sercowo-naczyniowego, otyłością, cukrzycą i udarem.

Jak długo należy spać?

W kwestii długości snu teoretycznie nie ma reguły – niektórzy z nas funkcjonują doskonale po 4 godzinach snu, inni potrzebują 8 lub 9 godzin nocnego odpoczynku. W praktyce zasada pełnej dowolności w indywidualnych preferencjach nie do końca się sprawdza. Jak bowiem wykazali naukowcy, zalecana długość snu jest taka sama dla wszystkich dorosłych i powinna mieścić się w przedziale 7-9 godzin na dobę. Jeśli śpimy zbyt długo (ponad 10 godzin) lub zbyt krótko (poniżej 6 godzin), ryzyko poważnych problemów zdrowotnych rośnie. Wzrost prawdopodobieństwa schorzeń przewlekłych jest większy u osób, które skończyły 45 lat.

Skutki niedoboru i nadmiaru snu

Zarówno zbyt krótki, jak i zbyt długi sen szkodzi zdrowiu. Osoby, które przesypiają pół doby są bardziej podatne na rozwój cukrzycy, choroby niedokrwiennej serca oraz na wystąpienie udaru mózgu. Także w przypadku niedoboru snu powinniśmy liczyć się z większym ryzykiem udaru, cukrzycy i choroby niedokrwiennej serca, dodatkowo narażamy się na otyłość i szkodliwy wpływ silnego stresu. Gdy śpimy za krótko, nasz organizm nie ma wystarczająco dużo czasu na regenerację, w związku z czym napięcie emocjonalne negatywnie odbija się na pracy poszczególnych narządów. Pojawiają się również problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi – tempo metabolizmu zwalnia, a tkanka tłuszczowa zaczyna się nadmiernie gromadzić. Niedobór snu sprawia, że jesteśmy ospali i stale czujemy zmęczenie, tracąc tym samym chęć na regularne ćwiczenia fizyczne. W celu poprawy koncentracji sięgamy po kaloryczne przekąski – nadmierna podaż kalorii przy niskim stopniu aktywności ruchowej to prosty przepis na nadwagę i otyłość. Zbyt wysoka masa ciała powoduje wzrost ryzyka rozwoju chorób przewlekłych, w tym cukrzycy.

Stan zdrowia a długość snu

Wysypianie się ma szczególne znaczenie dla osób zmagających się z objawami chorób przewlekłych. Na skutek pojawienia się zaurzeń snu jakość życia pacjentów obniża się jeszcze bardziej. Uczucie zmęczenia po wstaniu rano z łóżka sabotuje proces leczenia – chorzy tracą motywację do przestrzegania zaleceń lekarskich i nierzadko zapominają o przyjmowaniu leków zgodnie z wytycznymi.

Jak radzić sobie z bezsennością?

Po dniu pełnym wrażeń jedyne, o czym marzymy, to mocny sen. Czasami jednak wyczekiwany odpoczynek nie nadchodzi. Czujemy się zmęczeni i nie możemy się doczekać chwili, w której odpłyniemy myślami i zapadniemy w zdrowy, regenerujący sen. Im dłużej czekamy na ten moment, tym większa jest nasza frustracja. Nerwowo zerkamy na budzik, odliczając, ile godzin zostało nam do planowanego wstania z łóżka. Z każdą minutą nakręcamy się coraz bardziej, a nasze szanse na zaśnięcie dramatycznie maleją. Jak poradzić sobie z tym problemem? Rozwiązanie jest proste – jeśli nie możemy zasnąć, powinniśmy wygodnie się ułożyć, zamknąć oczy i wyciszyć się. Nie traćmy czasu na złość! Spokój to najlepszy sposób na zdrowy sen. Leżąc w bezruchu w ciemnym pokoju, z pewnością w końcu zaśniemy – czekając cierpliwie na ten moment, mamy pewność, że stanie się to niebawem. Nie zapominajmy, że nasz organizm regeneruje się także wtedy, gdy leżymy.

Partnerem serwisu jest

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

2013.12.30 19:46:57

coś w tym jest nie ma reguły ile snu kto potrzebuje to zaleźy od kaźdego z nas pozdrawiam

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3