W poniedziałek do siedziby KIO wpłynęły odwołania dwóch firm startujących w przetargu na dostarczenie metru nowych 210 wagonów: hiszpańskiej spółki CAF i konsorcjum czeskiej Skody i rosyjskiego Wagonmaszu.
Wygrała najdroższa oferta
W rozstrzygniętym kilka dni temu przetargu najniższą ofertę złożyła Skoda Transportation, która wraz z Wagonmasz zobowiązała się dostarczyć nowe składy za 1 miliard, 108 milionów złotych. Jest jednak jedno "ale". Kwota podana została bez podatku VAT.
Oznaczało to, że w praktyce najniższą ofertę złożyło hiszpańskie konsorcjum CAF, które chciało dostarczyć składy za niemal 1 miliard, 200 milionów złotych. Najdroższą ofertę dało konsorcjum firm Siemens oraz Newag 1 miliard, 304 miliony złotych.
Ostatecznie wygrała oferta Siemensa i Newaga. Oferta CAF została wyłączona z postępowania, bo według komisji miała błędnie wyliczoną stawkę VAT. Natomiast oferta Skody i Wagonmaszu dostała mniej punktów niż oferta Siemensa i Newagu.
Zobacz również:
Rekordowy przetarg na nowe wagony metra
Drugie tyle wagonów dla metra w Warszawie
Pasażerowie: metro jest czyste i bezpieczne, gorzej z przystosowaniem dla niepełnosprawnych
Decyzja komisji przetargowej nie spodobała się firmom, które przegrały, dlatego wniosły odwołania do pracującej przy Urzędzie Zamówień Publicznych Krajowej Izby Odwoławczej.
– W takich przypadkach postępowanie powinno zakończyć się po 15 dniach. Sąd odwoławczy może albo uwzględnić odwołania, albo je odrzucić – mówi Agnieszka Trojanowska, rzeczniczka KIO. Jeśli sąd uwzględni odwołania, to wtedy może metru nakazać m.in. wykonać pewne czynności przetargowe ponownie, lub unieważnić już wykonane.
Największy kontrakt dla metra
Zwycięska firma dostarczy 35 składów (6-wagonowych, łącznie 210 wagonów). Będzie to zatem największy zakup taboru w historii warszawskiego Metra. Dzięki niemu tabor metra powiększy się niemal dwukrotnie. Około 20 nowych składów ma obsługiwać odcinek centralny II linii metra.
Nowe składy mają być bardzo bezpieczne. W ich wnętrzu nie zabraknie kamer monitoring. Pociągi będą również wyposażone w system łączności z maszynistą, nowoczesne systemy kontroli i sterowania ruchem. Będą także przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
Każdy z pociągów pomieści nie mniejsza niż 1424 osób, w tym 230 to miejsca siedzące. Składy będą jednoprzestrzenne, a zatem między wagonami będzie można przejść bez wychodzenia z pociągu.
Pierwsze pociągi przyjadą za dwa lata
Pierwsza dostawa wagonów przewidziana jest w IV kwartale 2012 r., a ostatnia w IV kwartale 2013 roku. Metro Warszawskie wspólnie z miastem, stara się o dofinansowanie zakupu z środków Unii Europejskiej.
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?