Zabytkowe autobusy i linia tramwajowa "T". Podziwiaj Warszawę z pokładu berlieta

Redakcja Naszemiasto.plZaktualizowano 
Pasażerowie wsiadają do autobusu Jelcz Berliet PR100 linii 139 nr boczny 3274. W tle zaparkowane na poboczu samochody - od prawej - Fiat 126p, Syrena 105, Wartubrg 353 i Fiat 126p. Data wydarzenia: 1979-06 Narodowe Archiwum Cyfrowe
Zabytkowe autobusy i linia tramwajowa "T" w sobotę, 22 czerwca 2019, wyjadą na warszawskie ulice. To niesamowita okazja do podróży po Warszawie pojazdami, które na co dzień nie jeżdżą już po stołecznych ulicach. Od tego dnia w stolicy pojawi się linia autobusowa 100 i tramwaj turystyczny.

Autobusami i tramwajami w ramach Warszawskich Linii Turystycznych będzie można podróżować od soboty 22 czerwca 2019, na podstawie ważnego biletu z taryfy Zarządu Transportu Miejskiego. Konduktorzy – członkowie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie – będą kasować bilety jednorazowe przesiadkowe i czasowe. Bilety okresowe, zakodowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej lub innym nośniku, muszą być aktywowane wcześniej w innym pojeździe lub bramce metra.

Jazda berlietem albo "ogórkiem"
W latach 70. i 80. warszawiaków woziły autobusy, berliety, które ze względu na hałas jaki wytwarzały kursowały nie dłużej niż do godziny 21.00. Niebawem, jak za dawnych lat, będzie można się poczuć wybierając się na przejażdżkę kultowymi pojazdami. - Autobus był przed wszystkim niższy niż „ogórki”, a wejście do niego wiązało się z koniecznością pokonania tylko jednego stopnia. Pierwsze berliety montowano wyłącznie z francuskich podzespołów. W Warszawie skierowano je do obsługi pospiesznej linii A z Bielan do pętli Wilanowska. Niestety nadzieje pokładane w nowych wozach okazały się płonne. Autobusy był awaryjne, głośne i dużo paliły. Rozpoczęto prace nad modelem lepiej odpowiadającym potrzebom polskich miast. W efekcie powstała prototypowa wersja – Berliet PR110. Miał on troje drzwi, był dłuższy, cichszy i… równie awaryjny, jak jego poprzednik. Doszły także problemy z częściami zamiennymi i słabą jakością podzespołów polskiej produkcji. Dodatkowo jelczańska fabryka nie nadążała z produkcją wozów. Berliety nie gościły więc długo w Warszawie. Ostatnie zjechały z tras 32 lata temu - przypomina kawał warszawskiej historii klub miłośników komunikacji miejskiej.

W wakacje, w Warszawie będzie można podróżować autobusem wyprodukowanym w 1991 roku, który jeszcze osiem lat temu był własnością Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Puławach i woził mieszkańców miasta.

Oprócz francuskich autobusów na stołecznych ulicach pojawią się także zabytkowe jelcze „ogórki”.

Zabytkowe autobusy, Warszawa - trasa

Zabytkowe autobusy linii 100 będą rozpoczynały kursy na placu Zamkowym, potem pojadą Podwalem i Wybrzeżem Gdyńskim i dojadą do mostu Śląsko-Dąbrowskiego, później Wybrzeżem Szczecińskim do mostu Józefa Poniatowskiego, z powrotem na lewy brzeg, Alejami Ujazdowskimi, przez plac Unii Lubelskiej do Koszykowej, dalej Towarową, Grzybowską, aleją Jana Pawła II i Senatorską aż do placu Zamkowego.

Linia 100 będzie uruchamiana do 15 września 2019 w weekendy i dni świąteczne.

Wraz z linią 100 rozpocznie kursowanie atrakcja Warszawskich Linii Turystycznych – linia tramwajowa T.

Zabytkowe tramwaje, Warszawa - trasa

Tramwaje turystyczne będą rozpoczynały kursy na placu G. Narutowicza, mostem Józefa Poniatowskiego dojeżdżały na Pragę i wracały na Ochotę mostem Śląsko-Dąbrowskim. Po drodze będzie można wysiąść m.in. przy Muzeum Narodowym, Stadionie PGE Narodowym, Miejskim Ogrodzie Zoologicznym, Starym Mieście i Muzeum Powstania Warszawskiego. Do obsługi linii zostaną skierowane zabytkowe wagony. Linia T będzie uruchamiana do 15 września w weekendy i dni świąteczne.

Więcej informacji o pełnej ofercie Warszawskich Linii Turystycznych szukajcie na stronie: www.wtp.waw.pl


Wideo

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

Pamiętam jeździłem nimi były fajne wcale nie tak głośne z tego co wiem to raczej ramy nie wytrzymywały bo do autobusów pchało się na wcisk czego Francuzi nie przewidzieli miały bardzo komfortowe zawieszenie.

Potem kupiono odporne i toporne IKARUSY ale nawet i one nie wytrzymywały czasami ilości pasażerów która się do nich wepchała

G
Gość

We Francji też jeździły .. ;)

G
Gość

Błąd w informacji. Berliety kursowały i na nocnych liniach. Piszę o hałaśliwej rzeczywistości, a nie o założeniach.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3