Zapanuj nad stresem – 8 trików, jak to zrobić

abcZdrowie.plZaktualizowano 
Życie pozbawione stresu to tylko pozornie spełnienie marzeń – odrobina napięcia działa na nas motywująco i sprzyja podejmowaniu wyzwań. Stres w nadmiarze nie jest jednak naszym sprzymierzeńcem. Jak nad nim zapanować?

Długotrwałe napięcie emocjonalne przyczynia się do spadku odporności, a co za tym idzie – do większej podatności na infekcje. Na dłuższą metę działa niekorzystnie na organizm, ponieważ hormony, które są wytwarzane przez organizm w sytuacjach stresowych blokują wydzielanie leukocytów (białych krwinek), stanowiących element układu immunologicznego. Możemy jednak nad nim zapanować, chroniąc się tym samym przed problemami zdrowotnymi. Jak to zrobić?

Sprawdzone sposoby na stres

Skuteczna walka z napięciem emocjonalnym wymaga odpowiedniego przygotowania:

1. Sporządź listę sytuacji, które są dla ciebie najbardziej stresujące. Następnie zastanów się, w jaki sposób możesz sobie z nimi poradzić. Jeśli twoim problemem jest niewywiązywanie się z obowiązków w pracy, pomocna może się okazać lepsza organizacja pracy lub oddelegowanie części zadań współpracownikom. Jeżeli stresujesz się w kontaktach z rodzicami swojego partnera, porozmawiaj z nim szczerze i wspólnie poszukajcie sposobu na poprawę waszych stosunków. Bez względu na rodzaj problemu, nie chowaj głowy w piasek i nie czekaj, aż sytuacja rozwiąże się pomyślnie bez twojego udziału. Pamiętaj, że masz realny wpływ na swoje życie!

2. Zapoznaj się z technikami relaksacyjnymi – joga, ćwiczenia oddechowe i masaże to doskonały sposób na wyciszenie się i oderwanie od trosk.

3. Wsłuchaj się w swoje ciało – jeśli czujesz, że jedyne, czego ci trzeba to drzemka, nie wzbraniaj się przed snem. Znajdź czas na odpoczynek i nie rób sobie wyrzutów, gdy cały wieczór minie bezproduktywnie. Wbrew temu, co głoszą media, życie w „trybie gotowości” nie jest sposobem na szczęście. Nie musisz być stale na bieżąco z wydarzeniami na świecie, rozgrywkami sportowymi i aktywnością znajomych na portalach społecznościowych. Masz prawo „wyłączyć się” na jakiś czas.

4. Dbaj o higienę snu – ostatni posiłek zjedz najpóźniej dwie godziny przed położeniem się do łóżka, wywietrz sypialnię i nie oglądaj mrożących krew w żyłach filmów. Zdrowy, mocny sen korzystnie wpłynie na twoje samopoczucie i zdolność kontrolowania stresu.

5. Odżywiaj się zdrowo – odpowiednia podaż witamin i minerałów chroni organizm przed skutkami stresu, pomaga również panować nad emocjami. Szczególnie korzystny w sytuacjach stresowych jest magnez (obecny m.in. w orzechach) oraz witamina C. Niewskazane jest natomiast tak zwane „zajadanie” stresu słodyczami. Kaloryczne desery poprawiają samopoczucie, ale efekt uspokojenia jest pozorny – zastrzyk węglowodanów powoduje wzrost stężenia glukozy we krwi i jeszcze trudniej jest nam się uspokoić.

6. Zacznij się ruszać – regularny wysiłek fizyczny pomaga wyrzucić z siebie negatywne emocje i poprawia funkcjonowanie organizmu. Rodzaj aktywności dobierz do swojego nastroju. Jeśli masz ochotę na intensywny trening, idealnym rozwiązaniem jest bieganie. Gdy potrzebujesz wyciszenia, lepszym wyjściem jest joga lub spacer na łonie natury.

7. Podtrzymuj kontakty z bliskimi ci osobami – regularne spotkania obniżają poziom stresu, są bowiem doskonałą okazją do dzielenia się swoimi problemami na bieżąco. Nawet jeśli przyjaciel nie ma gotowego rozwiązania wszystkich naszych dylematów, jego perspektywa może pomóc w nabraniu zdrowego dystansu. Ponadto świadomość istniejącej więzi stanowi niemałe oparcie w sytuacjach kryzysowych.

8. Gdy czujesz, że przestajesz radzić sobie ze stresem, po powrocie do domu weź kąpiel z dodatkiem olejku z lawendy. Subtelny zapach pomoże ci zrelaksować się i na chwilę oderwać od przyziemnych spraw życia codziennego.

Sposobów na stres jest wiele – niektórzy z nas najskuteczniej relaksują się w ciszy i spokoju, inni potrzebują do tego celu głośnej muzyki i fizycznego zmęczenia. Oba podejścia są tak samo godne uwagi, najważniejsze, by znaleźć swój preferowany styl walki z napięciem emocjonalnym.

Partnerem serwisu jest

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

2017.02.09 10:16:51

W moim przypadku samodzielne próby rozwiązania problemu związanego ze stresem się nie powiodły. Żadne triki nie sprawdziły się, więc poszłam najzwyczajniej w świecie do psychologa. Trafiłam do Małgorzaty Różyckiej z Psychologgii. Wiele zrozumiałam dzięki terapii, a przede wszystkim to, gdzie popełniam błąd. To mi bardzo pomogło i dziś stres nie towarzyszy mi na co dzień. Wiadomo, że zdarzają się różne sytuacje, ale sama ich nie prowokuję i mam pewien dystans do tego, co dzieje się w moim życiu.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3