Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów
1 z 21
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
Powojenny Wrocław był jednym z najbardziej rozszabrowanych...
fot. polska-org.pl

Znikały zabytkowe dzielnice, a nawet całe miasta... Skąd brano budulec na odbudowę Warszawy?

Transport cegły i gruzu z pl. Wolności we Wrocławiu

Powojenny Wrocław był jednym z najbardziej rozszabrowanych przez rabusiów i komunistycznych urzędników miast Ziem Odzyskanych. Mocno zrujnowana w toku działań wojennych metropolia była miejscem skąd pozyskiwano wszelkie brakujące w innych częściach kraju dobra i materiały budowlane. Akurat do Warszawy "wywędrowały" ze stolicy Dolnego Śląska m. in. tramwaje, rotacyjne maszyny drukarskie (drukowano na nich "Express Wieczorny"), a przede wszystkim dziesiątki milionów sztuk cegieł. Ofiarą działających we Wrocławiu firm rozbiórkowych padały nie tylko mocno uszkodzone budynki, ale także i te, których odbudowa była możliwa i ekonomicznie uzasadniona. O "rozbiórkowym szaleństwie", jakie opanowało miasto w latach powojennych, obszernie pisze w swojej książce "Obce miasto" Gregor Thum: "Do ogólnokrajowej akcji 'Cały naród odbudowuje swoją stolicę' włączył się również Wrocław. Pod koniec 1953 r. 'Gazeta Robotnicza' nawoływała wrocławian do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu: 'Każdy wrocławianin daje 50 cegieł dla Warszawy - Pomagamy w odbudowie stolicy'. Tym, który dostarczą najwięcej cegieł, obiecywano trzydniową wycieczkę do Warszawy. Aby móc je transportować przez sam środek Starego Miasta wytyczono specjalną nową linię kolejową. Platformy i wagony wypełnione cegłami podróżowały z Nowego Miasta, aż do Dworca Świebodzkiego - przez ówczesny pl. Dzierżyńskiego (obecnie pl. Dominikański), ul. Ofiar Oświęcimskich, pl. Wolności i nasyp powstały wzdłuż fosy miejskiej. Tę masową akcję koordynowało utworzone w tym celu Miejskie Przedsiębiorstwo Rozbiórkowe. Na początku lat piećdziesiątych rocznie pozyskiwano i wywożono do centralnej Polski nawet 165 mln cegieł. W tym przedsięwzięciu zatrudniano tysiące osób. Znaczna część prac wykonana była w 'czynie społecznym'" 90 proc. cegieł pozyskiwanych we Wrocławiu trafiało właśnie do Warszawy. Poza nimi do stolicy płynęły także zabytkowe elementy średniowiecznych budynków, których użyto do odbudowy stołecznej Starówki, jak kamienne obramowania drzwi i okien czy ozdobne elementy fasad. Akcja wywozu cegieł i nadużycia przedsiębiorstw rozbiórkowych doprowadziły do barbarzyńskiego spustoszenia na wrocławskim Starym Mieście, na którym przez wiele lat "straszyły" puste parcele po rozebranych zabytkach. Jedną najbardziej "opłakiwanych" ofiar tej akcji jest secesyjny gmach Poczty Głównej (zdjęcia na slajdach w dalszej części galerii), który po wojnie z pewnością nadawał się do odbudowy, a mimo to go zburzono. Trzeba wspomnieć, że odbudowa stolicy wstrzymała odbudowę samego Wrocławia. Przez lata brakowało tam budulca...

Zobacz również

20-letni handlarz narkotykami chciał przechytrzyć policję za pomocą skrytek

NOWE
20-letni handlarz narkotykami chciał przechytrzyć policję za pomocą skrytek

W Wielki Czwartek rozpoczyna się Triduum Paschalne, najważniejszy okres w Kościele

NOWE
W Wielki Czwartek rozpoczyna się Triduum Paschalne, najważniejszy okres w Kościele

Polecamy

Kierowca potrącił 12-latkę i uciekł z miejsca zdarzenia. Policja apeluje o pomoc

Kierowca potrącił 12-latkę i uciekł z miejsca zdarzenia. Policja apeluje o pomoc

Akcja CBA w Warszawie. Zatrzymano pracownicę jednego z banków

Akcja CBA w Warszawie. Zatrzymano pracownicę jednego z banków

Pościg, dachowanie i postrzelenie 15-latki. Sąd zdecydował w sprawie Kamila D.

Pościg, dachowanie i postrzelenie 15-latki. Sąd zdecydował w sprawie Kamila D.