Decyzja zamyka spekulacje na temat tego jak zostanie przedłużona powstająca w tej chwili linia (odcinek między Śródmieściem i Pragą). Obecny wariant trasy został wybrany po dogłębnej analizie dr Andrzeja Brzezińskiego z Politechniki Warszawskiej, który zbadał cztery scenariusze i wybrał ten, jego zdaniem najkorzystniejszy. Wybór padł na wariant pierwszy, który zakładał wydłużenie obu odcinków właśnie o trzy stacje, drugi – o cztery, w trzecim i czwartym wariancie proponowano kolejno dobudowę trzech stacji na Targówku i czterech na Woli lub odwrotnie.
Warszawskie Metro jest teraz na etapie przygotowywania przetargu na projekt fragmentów drugiej linii. Oceniane w nim będą przede wszystkim walory architektoniczne, a zwycięzca będzie musiał stworzyć szczegółowy projekt. Dokładna data ogłoszenia przetargu nie jest znana, jednak wiadomo, że ruszy on w najbliższym czasie.
Czytaj także: II linia metra na Targówek czy Bemowo?
Pod koniec 2013 roku Zarząd Transportu Miejskiego ma dostać gotowy projekt następnych odcinków razem z pozwoleniami na budowę. Miasto liczy na to, że wtedy Unia Europejska przyzna nam kolejne dotacje, a wtedy będzie można ogłosić przetarg na wykonawcę inwestycji.
Plan budowy wygląda następująco: za **
Rondem Daszyńskiegona Woli powstanie stacja Płocka- przed skrzyżowaniem z Wolską - zrezygnowano z pierwotnej wersji, w której przystanek miał znajdować się w bardziej ruchliwym węźle przesiadkowym u zbiegu ulic Wolskiej i Młynarskiej, stacja Moczydło- umieszczona zostanie między Sokołowską i al. Prymasa Tysiąclecia pod stacją PKP Warszawa Koło, natomiast stacja Księcia Janusza** znajdować się będzie u zbiegu Górczewskiej, ul. Księcia Janusza i Jana Olbrachta.
Planowana stacja Ulrychów koło Wola Parku, która miała na celu przybliżenie się do obwodnicy biegnącej z Bemowa do Dworca Gdańskiego na razie nie powstanie.
Po prawej stronie Wisły za Dworcem Wileńskim zbudowane zostaną stacje: Szwedzka- u zbiegu ze Strzelecką, Targówek- przy skrzyżowaniu ul. Ossowskiego i Pratulińskiej. Przy drugiej z tych ulic powstanie także stacja Trocka. Przedłużona linia ma być gotowa w 2016 lub 2017 roku.
Jak tłumaczył w rozmowie z Gazetą Stołeczną dr Andrzej Brzeziński, takie rozwiązanie okazało się najbardziej korzystne pod względem ekonomicznym i społecznym, bo chociaż liczba osób korzystających z metra będzie mniejsza niż w przypadku budowy ośmiu czy siedmiu nowych stacji, to inwestycja będzie tańsza o miliard złotych.
Koszty sześciu stacji szacuje się na 2,7 mld zł. Tymczasem odcinek który powstaje w tej chwili i ma być gotowy do końca 2013 roku będzie kosztował dwa razy tyle.
Na razie nie wiadomo, kiedy miałyby powstać końcowe odcinki drugiej linii metra - na Mory i Bródno.
Czytaj także: Dźwigowa będzie w remoncie od piątku. Sprawdź objazdy i zmiany w komunikacji miejskiej
Codziennie najświeższe informacje z Warszawy na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!
źródło: gazeta stołeczna
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?