Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ZTM opracował ostateczny układ linii na moście Marii Skłodowskiej-Curie (MAPA)

Klaudia Chrobak
fot. materiały prasowe
Zarząd Transportu Miejskiego opracował ostateczny układ komunikacyjny, który zostanie wprowadzony po otwarciu mostu Marii Skłodowskiej-Curie. Uwzględnia on uwagi przekazane przez pasażerów po upublicznieniu wcześniejszych propozycji.

ZTM ujawniło ostateczny układ komunikacyjny już teraz, mimo że dokładny termin oddania do użytku nowego mostu nie jest jeszcze znany. Zarządowi zależy na tym, by pasażerowie odpowiednio wcześniej zapoznali się ze zmianami i wypracowali najdogodniejszy dla siebie sposób dojazdu do metra.

Czytaj także: Znaleziono bombę z II wojny światowej na budowie metra przy stacji Świętokrzyska

Rewolucyjnych zmian nie będzie. Nowy układ to raczej rozwinięcie funkcjonującego obecnie. Nie można jeszcze dokładnie przewidzieć jak otwarcie mostu wpłynie na komunikację miejską, np. nie wiadomo, czy wzmożony ruch samochodów osobowych nie spowoduje dużych utrudnień w kursowaniu linii autobusowych mostem, na którym nie będzie buspasów. Gdy most będzie już oddany do użytku, wciąż nieprzejezdne będą wiadukty w ciągu ul. Modlińskiej. Ruch od strony Żerania oraz ruch z mostu w kierunku północnym będzie prowadzony dołem.

Z tego powodu, a także z konieczności utrzymania obsługi południowego odcinka ul. Modlińskiej nie można w znaczący sposób osłabić połączenia do Tarchomina, Nowodworów czy okolic białołęckiego Ratusza, ze stacją metra Marymont przez most Grota-Roweckiego. Pasażerowie, przyzwyczajeni do przejazdu autobusami buspasem na ul. Modlińskiej i przesiadki do metra na stacji Marymont, zachowają nadal taką możliwość.

A tak wygląda szczegółowy układ zmian dla poszczególnych linii:

Linia 101

Będzie to nowa linia kursująca na trasie: Nowodwory – Światowida – Myśliborska – most Marii Skłodowskiej-Curie – Metro Młociny.

W szczycie porannym linia będzie kursowała co 10 (tak samo poza szczytem i w święta), a w szczycie popołudniowym co 8 minut. Będzie podstawową linią zapewniającą połączenie Białołęki z Młocinami przez most Skłodowskiej-Curie. Co ważne, będzie to jedyna linia całodzienna i całotygodniowa na nowej trasie. Jej rozkład zostanie skoordynowany z uzupełniającymi nią liniami ekspresowymi: E-4 (w szczycie porannym) i E-6 (w szczycie popołudniowym, nowa linia – więcej informacji poniżej).

Linia E-4

Zostanie skierowana na nową trasę: Tarchomin – Świderska – Ćmielowska (powrót: Świętosławskiego) – Światowida – Myśliborska – most Marii Skłodowskiej-Curie – Metro Młociny.

Linia będzie kursowała tylko w jednym kierunku i tylko w porannym szczycie. Autobusy będą podjeżdżały na przystanki co 10 minut. Linia będzie się zatrzymywała na przystankach: Tarchomin, Myśliborska, Porajów i Metro Młociny. Zadaniem linii będzie uzupełnianie w porannym szczycie linii zwykłej 101.

Linia E-8

Będzie kursowała na zmienionej trasie: Nowodwory – Światowida – Myśliborska – most Marii Skłodowskiej-Curie – Metro Młociny.

Podobnie jak E-4, linia E-8 będzie kursowała tylko w jednym kierunku, i tylko w porannym szczycie. Będzie za to miała inną częstotliwość. Będzie kursowała co 4 minuty. Na swojej trasie będzie się zatrzymywała na przystankach: Nowodwory, Stefanika, Mehoffera i Metro Młociny. Podstawowym zadaniem tej linii będzie poranne uzupełnienie linii 101 i zapewnienie mieszkańcom Nowodworów szybkiego dojazdu do stacji metra Młociny.

Linia E-6

Będzie to nowa linia, która zostanie uruchomiona na trasie: Metro Młociny – most Marii Skłodowskiej-Curie – Myśliborska – Światowida – Nowodwory.

Linia będzie kursowała tylko w jednym kierunku, ale w przeciwieństwie do pozostałych dwóch ekspresów tylko w szczycie popołudniowym. Będzie kursowała co 8 minut i będzie się zatrzymywała na przystankach: Metro Młociny, Porajów, Myśliborska, Tarchomin, Mehoffera, Stefanika i Nowodwory.

Jej zadaniem będzie popołudniowe wzmocnienie linii 101 w kierunku Tarchomina i Nowodworów. Zastąpienie dwóch linii ekspresowych kursujących rano jedną linią ekspresową kursującą po południu wynika z tego, że szczyt popołudniowy jest nieco bardziej rozłożony w czasie od szczytu porannego. Potoki pasażerskie są więc mniejsze. A w związku z tym, że linia będzie się zatrzymywała na większej liczbie przystanków, niż E-4 i E-8 oraz będzie kursowała z inną częstotliwością, zapadła decyzja, że będzie miała również inny numer. Linia E-6 wraz z linią 101 (która w popołudniowym szczycie będzie kursowała częściej niż w porannym), zapewnią wystarczającą podaż miejsc.

Linia 508

Będzie kursowała na niezmienionej trasie. Będzie jednak kursowała rzadziej, niż obecnie, czyli co 7 minut w szczycie porannym i co 10 minut w godzinach szczytu popołudniowego. Poza godzinami szczytu i w weekendy linia będzie kursowała co 20 minut.

Dodatkowo, poza szczytem i w weekendy jej rozkład zostanie w pełni skoordynowany z rozkładami linii: 508 i 511.

Linia 510

Jej trasa zostanie nieznacznie zmodyfikowana. Autobus jadąc w kierunku Nowodworów skręci w lewo w ul. Włościańską, przejedzie obok pętli Metro Marymont i na Trasę AK zjedzie przez ul. Żelazowską, tak by na przystanku Park Kaskada wspólnie z liniami 186 i 508 zabierać na Białołękę pasażerów z metra i tramwaju. Częstotliwość linii nie zostanie zmieniona i będzie wynosiła 20 minut.

Linia 511

Linia pozostanie na swojej obecnej trasie. Będzie kursowała co 7 minut w szczycie porannym, co 10 minut w szczycie popołudniowym i co 20 minut poza szczytem i w weekendy. Dodatkowo, poza szczytem i w weekendy jej rozkład zostanie w pełni skoordynowany z rozkładami linii: 508 i 511.

Prawdopodobnie linia zostanie również skierowana przez most Marii Skłodowskiej-Curie. Stanie się to jednak ewentualnie w drugim etapie, po oddaniu do użytku wiaduktu w ciągu ul. Modlińskiej (do czasu jego uruchomienia na zjeździe z mostu będą się mogły tworzyć korki). W tej sprawie ZTM będzie również zbierał opinie pasażerów.

Linia 114

Jej trasa zostanie nieznacznie zmodyfikowana. Obecnie autobusy tej linii kursują ul. Przy Agorze. Po oddaniu do użytku nowej przeprawy przez Wisłę między węzłem Młociny a ul. Pułkową linia będzie kursowała fragmentem trasy prowadzącej do mostu. Zmiana skróci studentom dojazd do kampusu UKSW przy ul. Wóycickiego. Jej częstotliwość pozostanie niezmieniona.

Linia N01

Jej trasa zostanie wydłużona. Linia będzie kursowała przez most Marii Skłodowskiej-Curie i dalej ulicami: Myśliborską – Światowida – Świętosławskiego do pętli Tarchomin (powrót: Świderska – Ćmielowska – Światowida).

Zmieni się także charakter przystanków Ekspresowa na trasach linii: 508 i 510. Ze stałych staną się warunkowymi („na żądanie”).

Codziennie najświeższe informacje z Warszawy na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto