Żywność funkcjonalna - kto powinien wprowadzić ją do diety?

abcZdrowie.plZaktualizowano 
by pittaya
Żywność funkcjonalna to produkty spożywcze, które dzięki wzbogaceniu lub ograniczeniu w ich składzie poszczególnych składników, mają dobroczynny wpływ na stan zdrowia i ogólne samopoczucie człowieka. Kiedy warto z niej skorzystać?

Osoby chcące poprawić swoje zdrowie oraz ogólne samopoczucie często sięgają po różnego rodzaju środki i substancje, które mają im w tym pomóc. Jedną z tego typu form wzmacniania organizmu jest tzw. żywność funkcjonalna, czyli produkty spożywcze, które korzystnie oddziałują na zdrowie człowieka i mogą uchronić go przed konkretnymi grupami chorób. Warto dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest tego typu żywność, jak wpływa na nasz organizm oraz czy rzeczywiście jej potrzebujemy.

Żywność funkcjonalna

Termin żywności funkcjonalnej ma swą genezę w kulturze Dalekiego Wschodu, w której głęboko zakorzenione jest traktowanie jedzenia również jako lekarstwa, które ma poprawić ogólną sprawność organizmu. To, co spożywa człowiek, powinno go nie tylko karmić i dawać siły, ale też zapobiegać chorobom oraz je leczyć. Na tej podstawie w latach 80. zaczęto pracę nad specjalnie wzbogacanymi produktami żywnościowymi. W dzisiejszym rozumieniu termin ten odnosi się do żywności, która wykazuje nie tylko wartości odżywcze, ale też istotny wpływ na jedną lub kilka z funkcji organizmu. W praktyce wiąże się to ze zmniejszeniem ryzyka chorób, poprawą stanu zdrowia lub lepszym samopoczuciem. Istotne jest to, że produkty uznane za żywność funkcjonalną muszą być normalnie spożywanymi przez ludzi pokarmami, pochodzącymi z naturalnych źródeł lub surowców – nie mogą to więc być tabletki, kapsułki czy syropy. Prozdrowotne właściwości żywności funkcjonalnej muszą być udowodnione oraz zauważalne przy normalnym poziomie spożywania danego produktu.

Działanie produktów funkcjonalnych

Szeroka definicja żywności funkcjonalnej sprawia, że termin ten odnosi się do bardzo zróżnicowanych produktów spożywczych. Mogą one być specjalnie wzbogacane o substancje odżywcze, takie jak witaminy, sole mineralne, probiotyki, prebiotyki, stanole, nienasycone kwasy tłuszczowe lub błonnik pokarmowy. Tego typu produkty zalecane są przy niedoborze konkretnych składników odżywczych lub jako sposób na przeciwdziałanie konkretnym problemom zdrowotnym. Po specjalnie wzbogacaną żywność sięgać mogą również osoby, które posiadają zwiększone zapotrzebowanie na takie składniki – np. sportowcy lub kobiety w ciąży. Innym typem produktów funkcjonalnych jest żywność, w której specjalnie obniżona została zawartość składników mających negatywny wpływ na zdrowie. Do tej grupy zaliczamy głównie żywność o obniżonej zawartości sodu lub cholesterolu. Po takie produkty sięgają w szczególności osoby zagrożone wystąpieniem konkretnych chorób, które powinny ograniczać w swojej diecie zawartość wspomnianych wyżej składników.

Kiedy sięgać po żywność funkcjonalną

Produkty spożywcze, zaliczane do grupy żywności funkcjonalnej nie są przeznaczone dla każdego. Sięgać po nie powinny w szczególności osoby borykające się z dolegliwościami zdrowotnymi lub zagrożone konkretnymi chorobami na skutek obciążeń genetycznych albo prowadzonego trybu życia. Żywność funkcjonalna pomoże im zmniejszyć ilość złych składników w diecie lub wprowadzić do niej substancje poprawiające stan zdrowia. Po produkty tego typu sięgają także sportowcy lub inne osoby, u których tryb życia warunkuje zwiększone zapotrzebowanie na określone grupy składników – na przykład witaminy lub sole mineralne. Jest to również dobre rozwiązanie dla osób mających problemy z trawieniem lub układem krążenia, u których żywność funkcjonalna sprawdzi się idealnie jako uzupełnienie diety.
Stosując żywność funkcjonalną, możemy w naturalny sposób wzmocnić swój organizm, wspomóc walkę z chorobą lub uchronić się przed problemami zdrowotnymi. Należy jednak pamiętać, że do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia najbardziej przyczynia się zbilansowana dieta i zdrowy tryb życia, a zbyt częste stosowanie produktów wzbogacanych o witaminy lub inne substancje odżywcze może prowadzić do ich nadmiernego gromadzenia się w organizmie i związanych z tym problemów zdrowotnych.

Wsparcie redakcyjne od:

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Żywność funkcjonalna - kto powinien wprowadzić ją do diety? - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
M
Maga

Ogólnie lubię zieleninę, ale jak widzę kiełki to niezbyt mi się podoba, ja teraz jestem zakochana w metodzie sous vide moim zdaniem jak sie dobrze dobierze produkty, to jest mega zdrowo i dietetycznie, jak nie wiecie co to, zobaczcie na filmiku https://www.youtube.com/watch?v=wREOlHo-dBg

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3