Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

„Babcia” w oryginalnym malowaniu wróci na tory. Warszawiacy znów będą mogli pojechać pociągiem z lat 60.

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Koleje Mazowieckie - materiały prasowe
Koleje Mazowieckie mają ambitny pomysł, aby jeden ze składów znajdujących się w ich taborze otrzymał oryginalne malowanie. Chodzi nie o byle jaki pociąg, bo najstarszy wciąż sprawy zespół trakcyjny serii EN57. Posiada numer 38 i w maju skończył 58 lat.

Zobaczcie zdjęcia najstarszego składu w taborze Kolei Mazowieckich

„Babcia” w oryginalnym malowaniu wróci na tory. Warszawiacy ...

Na razie został ogłoszony przetarg w ramach, którego ma zostać wybrana firma, która opracuje projekt. Pojazd otrzyma oryginalne granatowo-żółte barwy, takie w jakich wyjeżdżał z fabryki. Oprócz tego pojawią się nowe, obecnie funkcjonujące oznakowania dotyczące pojazdu kolejowego oraz oczywiście logo Kolei Mazowieckich.

Geneza powstania pociągów serii EN57 sięga lat 50. XX wieku, kiedy przewozy regionalne realizowano pociągami przystosowanymi do obsługi peronów wysokich. Na wielu stacjach w Polsce takie jednak nie funkcjonowały i wsiadanie do pociągu dla sporej grupy osób było przez to utrudnione.

Prototyp EN57 powstał w 1961 roku, kiedy to ruszyły testy, a seryjna produkcja rok później

Najstarszy posiadany w taborze przez Koleje Mazowieckie skład, o numerze 38, wyprodukowano w 1963 roku. Zatem niedługo po rozpoczęciu masowej produkcji. Co ciekawe, spółka Polregio posiada w swoim pociąg tej serii z numerem 001. Niestety ten pojazd nie jest obecnie sprawny technicznie.

Łącznie wyprodukowano 1412 sztuk tego EZT na potrzeby krajowe oraz 40 (3 jednostki trójwagonowe i 37 zespołów czterowagonowych) wyeksportowano do ówczesnej Jugosławii. Co ciekawe, w Jugosławii nosiły one przydomek „gomulka” od Władysława Gomułki, za czasów powstały składy, które na Bałkany. Po rozpadzie kraju, część trafiła do Chorwacji, część do Słowenii, a kilka wróciło do Polski. Po renowacji trafiły do krajowych przewoźników.

Egzemplarze, które trafiły na południe Europy miały cztery wagony i jeden silnik więcej. W Polsce pojawiły się rok po eksporcie, już pod innym modelem EN71.

Koleje Mazowieckie swój najstarszy skład nazywają „Babcią”

Jak możemy dowiedzieć się od Spółki: Swoją karierę rozpoczęła w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim. W 1991 r. zasiliła park taborowy Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później została przekazana do Zakładu Taboru w Nowym Sączu i tam była eksploatowana do 2001 r. To nie koniec jej kolejowej tułaczki. Następnym krokiem w karierze były PKP ,,Przewozy Regionalne” i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka. W sierpniu 2003 r. rozpoczął się jej okres mazowiecki. Obecnie należy do Oddziału Utrzymania ezt w Tłuszczu.

Obecnie w taborze Kolei Mazowieckich znajduje się 47 sztuk EN57. Eksploatowane są już tylko 23 sztuki (stan na 27/11/2020). W związku z realizacją kontraktu na zakup nowoczesnych pojazdów FLIRT, najstarsze jednostki EN57 będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji, poza właśnie „Babcią”. Kiedy dokonane zostaną wszystkie jej naprawy i przywrócone oryginalne malowanie wróci na tory.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto