Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów
7 z 7
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze. Po ostatnim zdjęciu przejdziesz na i.pl.
Poprzednie
Przejdź na i.pl
Przesuń w prawo aby przejść na i.pl
Początkowo, pierwsza linia stołecznej kolejki podziemnej...
fot. Ewelina Wójcik

Bunkry i schrony Warszawy. Tajemnicze miejsca stolicy. Znacie je wszystkie? [PRZEGLĄD]

7. Schron w metrze

Początkowo, pierwsza linia stołecznej kolejki podziemnej miała być metrem głębokim. Oznacza to stacje na poziomie 20-30 metrów pod powierzchnią ziemi. Dlaczego tak głęboko? Otóż stacje miały równocześnie pełnić funkcję schronów. Ten pomysł został częściowo wykorzystany. W czasie początku budowy metra (na Ursynowie) władza dążyła do rozbudowy systemu schronów. Bunkry powstawały na ursynowskich osiedlach, a także przy kolejce podziemnej. Okazuje się, że wszystkie stacje zaprojektowane jeszcze w PRL mają swoje podziemne tajemnice. Stacje od Kabat do Wierzbna mogą zostać przemienione na schrony. Zamontowano tam masywne drzwi, a górne ściany zostały wzmocnione. Stacje miały posiadać również systemy filtracyjne na wypadek skażenia powietrza. Takie udogodnienia znacząco zwiększyły koszt budowy, dlatego koniec końców z nich zrezygnowano.

Zobacz również

Sporo trzeba dołożyć do remontu trzech ulic w Malborku. Tanio już było?

Sporo trzeba dołożyć do remontu trzech ulic w Malborku. Tanio już było?

To już 10 lat z autobusami elektrycznymi w Krakowie

To już 10 lat z autobusami elektrycznymi w Krakowie

Polecamy

Ubierz się, jak Małgorzata Kożuchowska. Te 3 wiosenne stylizacje są obłędne!

Ubierz się, jak Małgorzata Kożuchowska. Te 3 wiosenne stylizacje są obłędne!

Idealna jajecznica na wiosnę. Sekret smaku tkwi w obróbce szparagów

Idealna jajecznica na wiosnę. Sekret smaku tkwi w obróbce szparagów

Spektakularna atrakcja francuskiej wyspy. Tylko dla odważnych!

Spektakularna atrakcja francuskiej wyspy. Tylko dla odważnych!