Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego przyznał, że w zeszłym roku warszawskie autobusy, pociągi, metro i tramwaje przewiozły aż... 1,2 miliarda pasażerów. Według danych ratusza codziennie z komunikacji miejskiej korzysta ponad połowa mieszkańców, a 71 proc. przynajmniej raz w tygodniu.
Warszawa od kilku lat wymienia flotę na nowszą. Pojawiają się nowe SKM-ki (21 nowych pociągów do 2023 roku), tramwaje (213 do 2022 roku) czy autobusy. W stolicy mamy więc względnie nowe pojazdy, jednak czy ich czystość jest na bieżąco monitorowana?
Radny Dariusz Lasocki złożył interpelację w tej sprawie. Odpowiedział mu wiceprezydent Robert Soszyński. Pisze on, że: "operator świadczący usługi na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego jest zobowiązany do należytej dbałości o zewnętrzny i wewnętrzny wygląd pojazdów oraz do zapewnienia ich czystości i właściwości stanu technicznego".
Jak często czyszczone są pojazdy komunikacji miejskiej?
Metro - zgodnie z odpowiedzią Soszyńskiego - czyszczone jest według Dokumentacji Systemu Utrzymania, którą uchwalił Urząd Transportu Kolejowego. W rozporządzeniu nie ma jednak podanej częstotliwości mycia pojazdów wewnątrz. Według standardów Metra Warszawskiego, poszycia siedzeń raz do roku przechodzą dezynsekcję, a dwa razy do roku dezynfekcję. Codziennie, w ramach obsługi pojazdów, czyszczone są zabrudzone fotele, lecz jedynie w razie konieczności.
W tramwajach, zabrudzenia - jeśli zostały stwierdzone - są usuwane po każdym zjeździe do zajezdni. "Pranie siedzeń wykonywane jest 2 razy do roku, w okresie wiosennym oraz zimowym" - pisze Soszyński.
Szybka Kolej Miejska, podobnie jak pozostałe spółki komunikacyjne, codziennie czyści stwierdzone zabrudzenia. Gruntowne mycie odbywa się raz w miesiącu. Wtedy czyszczona jest przestrzeń za i pod fotelami, myte są oparcia fotelu z tworzywa sztucznego, odkurzane i czyszczone fotele, a także usuwane plamy i zabrudzenia.
Najbardziej rozbudowaną procedurę mają przewozy autobusowe. Przejazdy realizują tam prywatni operatorzy wyłonieni w przetargu. ZTM wytycza im dość wysokie standardy. Codziennie sprzątana jest podłoga, przecierane są elementy metalowe i plastikowe. Czyszczone są ślady po zabrudzeniach, usuwane naklejki i zabrudzenia z siedzeń, ścian, sufitu i szyb. Raz w miesiącu pojazdy muszą być wnikliwie mycie na mokro, a tapicerka powinna być czyszczona chemicznie.
- Ponadto operator zobowiązany jest do każdorazowego sprawdzeni klimatyzacji przed okresem letnim - pisze Soszyński. Wymienione powinny zostać filtry, a cały system odgrzybiony. Poza tym Służby Nadzoru Ruchu mają prawo skontrolować pojazdy i sprawdzić "realizację umów dotyczących utrzymania czystości i higieny w pojazdach".
Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?