Ścisłe centrum Warszawy z nowoczesnymi wieżowcami i ograniczonym ruchem samochodowym?
Chcą budowy nowoczesnych wieżowców i ograniczenia ruchu samochodowego
na rzecz pieszych, rowerzystów i transportu publicznego. To kolejny głos w dyskusji na temat
przyszłości stolicy Polski.
Raport Warszawskiego Forum Samorządowego „Zmieńmy Warszawę
od środka” prezentuje najnowsze dane na temat tego jak mieszkańcy oceniają aktualną kondycję i
przyszłość centrum stolicy Polski. Opracowanie pokazuje co warszawiacy sądzą o Śródmieściu, jakie
jego rejony wymagają odnowienia i w jakim kierunku powinno zmierzać zagospodarowanie ścisłego
centrum.
Centrum wymaga przemiany?
Według raportu, niemal 72 proc.
warszawiaków uważa, że są rejony Śródmieścia, które wymagają odnowienia albo inwestycji. Spośród
osób, które wskazały na potrzebę modernizacji, najwięcej, bo 25 proc., położyło nacisk na odnowienie
okolic Dworca Centralnego, w tym otoczenia hotelu Marriott. 19 proc. widzi potrzebę renowacji
Powiśla, a 18 proc. Muranowa. Co ciekawe, tylko 16 proc. wskazało otoczenie Pałacu Kultury i Nauki.
Co dziesiąty badany wyraził potrzebę rewitalizacji Traktu Królewskiego, a jedynie co dwudziesty
Starego Miasta.
Rowerem po centrum?
Niemniej ciekawie wypowiedzieli się
badani na temat przyszłego kształtu Śródmieścia Warszawy. Mieszkańcy są prawie równo podzieleni w
sprawie ograniczenia ruchu samochodowego w ścisłym centrum. 49 proc. ankietowanych jest zdania, że
należy ograniczyć liczbę samochodów na rzecz transportu publicznego i rowerzystów. Co ciekawe, aż 67
proc. zwolenników wprowadzenia barier dla samochodów jest w grupie wiekowej 70+, a najmniej w grupie
wiekowej 30-39 - zaledwie 36 proc. Niewiele mniej respondentów jest przeciwnych ograniczeniom ruchu
samochodowego – 46 proc. Wśród przeciwników zmian, dominuje przedział wiekowy 30-39, to aż 65 proc.,
przy zaledwie 29 proc. w przedziale 70+.
W opinii Michała Michałowskiego z fundacji
Nowe Perspektywy, warszawiacy w średnim wieku nie chcą porzucać samochodu, bo nie mają odpowiedniej
alternatywy dla źle zorganizowanej komunikacji. - Powodem jest niewystarczająca jakość usług
transportu publicznego. Obecny stan komunikacji miejskiej nie pozwala dynamicznym pracownikom, a
zarazem młodym rodzicom, na całkowite wyeliminowanie samochodów osobowych. A jest to nieunikniona
zmiana na drodze rozwoju miejskiego, która zajdzie, kiedy tylko transport zbiorowy będzie bardziej
konkurencyjny od indywidualnego – zaznacza Michał Michałowski.
Warszawiacy chętnie
patrzą w górę
Według badania Warszawskiego Forum Samorządowego, zabudowa wysokościowa
jest atrakcyjna w oczach warszawiaków. Ponad połowa mieszkańców stolicy (54 proc.) uważa, że powinno
powstać więcej nowoczesnych wieżowców w ścisłym centrum (okolice Emilii Plater, Plac Defilad przy
Pałacu Kultury i Nauki, otoczenie hotelu Marriott i Dworca Centralnego). Przeciwnicy drapaczy chmur
to 41 proc., a niezdecydowani to niespełna 5 proc.
Według Grzegorza Gruchalskiego,
lidera stowarzyszenia Warszawskie Forum Samorządowe, mieszkańcy pragną znowu pracować w centrum,
gdzie mają najlepszy dojazd z pozostałych dzielnic. - Śródmieście powinno stać się miejscem pracy i
spotkań na wzór londyńskiego City. Nie powinniśmy powielać błędu Służewca Przemysłowego, gdzie
wybudowano miasteczko biurowe, nazywane złośliwie „Mordorem”, bez zapewnienia odpowiedniej
komunikacji miejskiej. – podkreśla Grzegorz Gruchalski i dodaje - Należy odmienić wizerunek ścisłego
Śródmieścia i wykorzystać jego atuty komunikacyjne: metro, linie kolejowe, autobusowe i tramwajowe.
Ludzie mają dość wielogodzinnych dojazdów.
Raport dostępny jest pod adresem > http://bit.do/zmienmy-warszawe-od-srodka
Wyślij wiadomość do Michał Michałowski
Zgłoś Michał Michałowski