Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe Centrum Warszawy. Ulice Złota i Zgoda zamienią się w pasaż. Przestrzeń dla mieszkańców zamiast aut. Miejsca parkingowe pod ziemią

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Krystian Dobuszyński / materiały prasowe
Ulice Złota i Zgoda zamienią się w wygodny dla mieszkańców pasaż. Zniknie przejazd pod ulicą Marszałkowską, pojawią się przejścia naziemne. Miejsca parkingowe przeniesione zostaną pod ziemię. Tak zapowiadają się najbliższe miesiące w ścisłym centrum, gdzie planowany jest kolejny etap wizji pod nazwą Nowe Centrum Warszawy.

Nowe Centrum Warszawy. Jak zmienią się Złota i Zgoda?

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na przebudowę ulic Złotej i Zgoda w ramach projektu Nowe Centrum Warszawy. - Jeśli chcemy na serio zadbać o zmiany w centrum miasta, no to na pewno tak ulica nie powinna wyglądać. Cała zastawiona samochodami i tunel. Odzyskujemy fantastyczną przestrzeń miejską, którą możemy zagospodarować - mówi o planowanych zmianach Rafał Trzaskowski. Przypomnijmy, że w czerwcu 2021 roku ogłoszony był konkurs architektoniczny, a w marcu 2022 roku rozpoczęło się projektowanie tego rejonu.

Nowe Centrum Warszawy. Ulice Złota i Zgoda zamienią się w pa...

Od początku zakładano m.in. likwidację parkingów przy skrzyżowaniu ulic Złotej i Jasnej oraz przy zbiegu ulic Sienkiewicza i Zgoda. W tych miejscach pojawią się skwery i zieleńce. Złota zmieni się w pasaż. Pozostawione mają być wyłącznie miejsca parkingowe dla lokalnych mieszkańców. Nie wiadomo jeszcze czy wjazd będzie podobnie jak na Krakowskim Przedmieściu dla samochodów z identyfikatorami, ale jest to prawdopodobne. Jak mówił prezydent Trzaskowski, najważniejsze jest oddanie przestrzeni pieszym i rowerzystom. Zwracał też uwagę, że jest to teren dziesięciokrotnie większy niż przy przebudowie Placu Pięciu Rogów - w kontekście potencjalnej uciążliwości remontu. Miasto ma nadzieję, że umowę z wykonawcą uda się podpisać jeszcze w pierwszej połowie tego roku.

Rejon centrum, który przejdzie zmiany
Widoczne parkingi w rejonie ulic Sienkiewicza i Zgody oraz Złotej i Zgoda, które będą zlikwidowaneMapy Google

Samochody przeniesione do podziemi

Powstaną łącznie trzy zazielenione miejskie place, posadzone zostaną szpalery drzew. Całość inwestycji ma zostać podzielona na trzy etapy. W pierwszym etapie zmieni się ulica Złota i część ulicy Zgoda, następnie ulica Zgoda oraz chociażby Plac Młynarskiego czy okolice Domu Pod Orłami, a w ostatnim etapie zmiany na ulicach Sienkiewicza i Jasnej. Całość ma zająć około 24 miesięcy. Jeśli wszystko pójdzie z planem to ten rejon może się całkowicie zmienić w 2026 roku. Jak podkreśla ratusz, ważne jest skoordynowanie całości z budową parkingu przy Placu Powstańców Warszawy.

Wizualizacje zmian na ulicach Złotej i Zgoda
Okolice Domu Pod OrłamiUM Warszawa

- Tam prace są bardzo zaawansowane, ale planowane zamknięcie tej inwestycji to przełom 2024 i 2025 roku - mówi Trzaskowski. Powstanie tam 420 ogólnodostępnych miejsc to one mają zastąpić te zlikwidowane w innych, wspomnianych wyżej, miejscach. Dlatego, jak tłumaczy wiceprezydent Michał Olszewski, nie ubędzie miejsc w Śródmieściu, ale miasto chce jak najbardziej ograniczyć zostawianie aut na miejscach naziemnych. Dwukierunkową będzie ulica Mazowiecka - tak by umożliwić dojazd na plac i na parking. Wiceprezydent Olszewski przypomniał, że wciąż jest podziemny parking w rejonie Placu Defilad. Tam nadal obowiązuje zawarta w latach 90. umowa dzierżawy na 30 lat wygasająca w najbliższych latach. Jak dodał, miasto będzie chciało zmienić zarządcę tego miejsca i prawdopodobnie je unowocześnić.

Więcej przejść na Marszałkowskiej

Jednym z elementów zmian będą też nowe przejścia dla pieszych przez ulicę Marszałkowską - na wysokości ulic Złotej i Sienkiewicza. Będą stanowić wygodne dojście do realizowanego aktualnie Placu Centralnego. Zmieni się tam organizacja ruchu. Pojawi się sygnalizacja świetlna, a dojeżdżając do Marszałkowskiej ulicą Sienkiewicza będzie można skręcić w lewo. Dodatkowo pojawi się na ul. Marszałkowskiej zawrotka (jadąc w kierunku południowym) przy pasach na wysokości ulicy Złotej. Jak tłumaczy prezydent Trzaskowski, ratusz dysponuje badaniami według których wprowadzenie naziemnych przejść na Rondzie Dmowskiego nie wpłynęło negatywnie na płynność ruchu.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto