Warszawska Kolej Dojazdowa poważnie bierze pod uwagę remont jedynego egzemplarza pociągu Pesa Mazovia, popularnie nazywanego Perłą, Gruszką lub Lalunią.
Rzecznik WKD Krzysztof Kulesza podkreśla, że pociąg ten pomimo swojej wyjątkowości powinien powrócić do regularnego kursowania i przewozu podróżnych.
Na przestrzeni lat zyskał liczne grono sympatyków, którzy systematycznie kierują do nas zapytania w sprawie możliwości przywrócenia go do ruchu. Nie należy zapominać, że w momencie dostawy w 2004 roku stanowił on pierwszy krok ku zmianom, jakie miały nadejść w organizacji przewozów na linii WKD. W trakcie jego eksploatacji ponieśliśmy również wydatki związane z modernizacją, m.in. z zabudową klimatyzacji w przestrzeni pasażerskiej - zaznaczył rzecznik WKD.
Perła - jedyny taki pociąg
Perła powstała w bydgoskich zakładach Pesa na specjalne zamówienie. Wyprodukowano tylko jeden egzemplarz, który jeszcze do niedawna woził pasażerów stołecznej kolejki. Ostatni raz wyjechał na podwarszawskie tory 8 czerwca 2019 roku.
Nie był to może zbyt udany egzemplarz, ponieważ od 2004 roku, czyli od początku pracy, borykał się z awariami, m.in.: niedomykającymi się drzwiami, przegrzewającą się elektroniką, problemami z systemem informacji czy pantografem. Jednak skład EN95 typ 13WE jest jedynym - jak to określają kolejarze - jednoprzestrzennym elektrycznym zespołem trakcyjnym w zasobach WKD.
Pociąg po raz pierwszy zniknął z torów w kwietniu 2014 r., gdy oddano go do naprawy, podczas której dostosowano go do nowej wartości zasilania (z 600V do 3000V). Po naprawie wrócił i znowu uległ awarii. Historii tego typu było jeszcze wiele, jednak pojazd ten cieszył się wśród pasażerów niezmienna sympatią.
Ruszają konsultacje
Obecnie skład nie może przewozić pasażerów, gdyż musi przejść tzw. naprawę główną. WKD postanowiło ogłosić konsultacje rynkowe, by poznać ewentualne koszty i dowiedzieć się, czy w ogóle znajdzie się firma, która się tego podejmie.
W ostatnich latach Warszawska Kolej Dojazdowa kilka razy przymierzała się do zlecenia wykonania tzw. naprawy głównej, jednakże za każdym podejściem, koszty realizacji zamówienia wzrastały i przekraczały zakładany przez WKD budżet.
Termin zakończenia konsultacji przewidywany jest na 30 kwietnia 2023 roku.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?