Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pesa Mazovia wróci na stołeczne tory? Warszawska Kolej Dojazdowa rozważa remont popularnej "Perły"

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Popularna "Perła" powróci na warszawskie tory? WKD rozważa taki scenariusz
Popularna "Perła" powróci na warszawskie tory? WKD rozważa taki scenariusz Wikimedia Commons / Kolejowy Jerzyk
Pesa Mazovia, czyli czteroczłonowy elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany w 2004 roku przez zakłady Pesa z Bydgoszczy w jednym egzemplarzu dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej, wkrótce może powrócić na stołeczne tory. Aby do tego doszło, pociąg, który ostatni kurs wykonał blisko cztery lata temu, musiałby przejść gruntowną naprawę. Przedstawiciele WKD rozpoczęli konsultacje rynkowe, w celu poznania ewentualnych kosztów i ustalenia, czy w ogóle znajdzie się firma, które podejmie się tego zadania.

Warszawska Kolej Dojazdowa poważnie bierze pod uwagę remont jedynego egzemplarza pociągu Pesa Mazovia, popularnie nazywanego Perłą, Gruszką lub Lalunią.

Rzecznik WKD Krzysztof Kulesza podkreśla, że pociąg ten pomimo swojej wyjątkowości powinien powrócić do regularnego kursowania i przewozu podróżnych.

Na przestrzeni lat zyskał liczne grono sympatyków, którzy systematycznie kierują do nas zapytania w sprawie możliwości przywrócenia go do ruchu. Nie należy zapominać, że w momencie dostawy w 2004 roku stanowił on pierwszy krok ku zmianom, jakie miały nadejść w organizacji przewozów na linii WKD. W trakcie jego eksploatacji ponieśliśmy również wydatki związane z modernizacją, m.in. z zabudową klimatyzacji w przestrzeni pasażerskiej - zaznaczył rzecznik WKD.

Popularna "Perła" powróci na warszawskie tory? WKD rozważa taki scenariusz

Pesa Mazovia wróci na stołeczne tory? Warszawska Kolej Dojaz...

Perła - jedyny taki pociąg

Perła powstała w bydgoskich zakładach Pesa na specjalne zamówienie. Wyprodukowano tylko jeden egzemplarz, który jeszcze do niedawna woził pasażerów stołecznej kolejki. Ostatni raz wyjechał na podwarszawskie tory 8 czerwca 2019 roku.

Nie był to może zbyt udany egzemplarz, ponieważ od 2004 roku, czyli od początku pracy, borykał się z awariami, m.in.: niedomykającymi się drzwiami, przegrzewającą się elektroniką, problemami z systemem informacji czy pantografem. Jednak skład EN95 typ 13WE jest jedynym - jak to określają kolejarze - jednoprzestrzennym elektrycznym zespołem trakcyjnym w zasobach WKD.

Popularna "Perła" powróci na warszawskie tory? WKD rozważa taki scenariuszWikimedia Commons / Chris Wood

Pociąg po raz pierwszy zniknął z torów w kwietniu 2014 r., gdy oddano go do naprawy, podczas której dostosowano go do nowej wartości zasilania (z 600V do 3000V). Po naprawie wrócił i znowu uległ awarii. Historii tego typu było jeszcze wiele, jednak pojazd ten cieszył się wśród pasażerów niezmienna sympatią.

Ruszają konsultacje

Obecnie skład nie może przewozić pasażerów, gdyż musi przejść tzw. naprawę główną. WKD postanowiło ogłosić konsultacje rynkowe, by poznać ewentualne koszty i dowiedzieć się, czy w ogóle znajdzie się firma, która się tego podejmie.

W ostatnich latach Warszawska Kolej Dojazdowa kilka razy przymierzała się do zlecenia wykonania tzw. naprawy głównej, jednakże za każdym podejściem, koszty realizacji zamówienia wzrastały i przekraczały zakładany przez WKD budżet.

Termin zakończenia konsultacji przewidywany jest na 30 kwietnia 2023 roku.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto