Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podwyżka cen biletów w Warszawie? Powodem droższa eksploatacja autobusów elektrycznych

Redakcja
ZDM Warszawa
Na ulicach Warszawy można zobaczyć coraz więcej autobusów elektrycznych. Warszawski Transport Publiczny jak sam podkreśla - skupia się na ekologii. Okazuje się jednak, że te autobusy są droższe w eksploatacji niż spalinowe. Czy to oznacza, że ceny biletów wzrosną?

Wiktor Klimiuk, warszawski radny, skierował do prezydenta miasta interpelację z pytaniem o różnicę kosztów w eksploatacji autobusów elektrycznych i spalinowych. Odpowiedział na nią Włodzimierz Karpiński, sekretarz miasta stołecznego, który przyznał, że zarówno zakup, jak i użytkowanie elektrów, jest droższe.

- Szacunkowy koszt, w przeliczeniu na 1 wozokilometr (za okres 1.11.2020 r. – 31.10.2021 r.), z uwzględnieniem m.in. kosztów zakupu, amortyzacji, paliwa, napraw i obsługi oraz kosztów stałych spółki wynosi: dla pojazdów zasilanych olejem napędowym – 9,2 zł, dla pojazdów elektrycznych – 11,86 zł – napisał Karpiński.

Droższe bilety na komunikację?

Klimiuk podkreślił, że pod względem ekonomicznym nie opłaca się przejść na tabor elektryczny.

- [b]Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski i ludzie z jego otoczenia wspominali, że możliwe będą podwyżki cen biletów. Więc być może z tego powodu, że dokładamy do transportu elektrycznego, będziemy musieli płacić więcej za bilety - skomentował cytowany przez TVP radny.

Radny Marek Szolc nie ukrywa, że wzrost cen biletów jest nieunikniony.

- W tym roku na pewno czekają nas podwyżki cen biletów, albo poważna zmiana budżetu. Nie osiągniemy ze sprzedaży biletów takich dochodów jakie przyjęło miasto – wyjaśnia Szolc.

Klimiuk wyraził również wątpliwości co do tego, czy efekt ekologiczny zakupu i użytkowania taboru elektrycznego wypada na plus w porównaniu z tradycyjnym. Zwrócił uwagę na składowanie zużytych baterii.

Żywotność baterii a czas użytkowania

Stołeczny ratusz odpowiedział, że w autobusach przegubowych przewidywana trwałość baterii LTO wynosi około 13 lat, mniej więcej równa trwałości autobusu elektrycznego. Gwarancja na te baterie wynosi 7 lat. W autobusach klasy maxi gwarancja na baterie NMC wynosi 6 lat, zaś na baterie LFP 10 lat. Ponadto zużycie baterii trakcyjnej w autobusie to zmniejszenie pojemności energetycznej ze 100 do 80 proc.

- Średni wiek taboru autobusowego wykorzystywanego przez MZA wynosi 6,6 lat. Autobusy 15 letnie i starsze stanowią 1,2 proc. wszystkich autobusów będących w posiadaniu MZA. Ze względu na oczekiwania społeczne dotyczące standardu świadczenia usług przewozowych pojazdy starsze są systematycznie wymieniane na nowe. Zgodnie z tym założeniem zanim zmniejszona pojemność energetyczna akumulatorów wymusi ich wymianę MZA odsprzeda autobusy innemu użytkownikowi - tłumaczy sekretarz miasta.

Dodano także, że “utylizacja ewentualnych odpadów odbędzie się zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie i będzie należała do obowiązku ich właściciela”.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto