Spis treści
Zaplanowano 11,6 km odcinek drogi z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach plus pas awaryjny. Powstanie węzeł Żarnowa - Strzyżów w rejonie na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Zostanie także przygotowane Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane obiekty inżynierskie. Będzie to osiem estakad na wysokich podporach, w tym największa o długości ok. 1,1 km i filarach o wysokości ok. 80 metrów. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, a jej wartość wynosi ponad 1 mld 200 mln zł.
- Zawsze, gdy jesteśmy na budowie Via Carpatii, możemy powiedzieć, że PiS dotrzymuje słowa. Zawsze, kiedy inaugurujemy budowę tej strategicznej trasy, albo kiedy oddajemy do użytkowania kolejne jej odcinki. A między Rzeszowem i Lublinem Via Carpatia już jest i funkcjonuje. Jesteśmy rządem, któremu nie brakuje ani determinacji, ani konsekwencji, żeby realizować tak ambitne projekty - powiedział Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
Oprócz Webera uroczystego wbicia łopaty dokonali wojewoda Ewa Leniart, posłowie: Adam Śnieżek, Piotr Babinetz, Andrzej Szlachta, członek zarządu województwa Stanisław Kruczek oraz samorządowcy z regionu strzyżowskiego.
Duże wyzwanie
Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Inwestycja będzie prowadzona w trudnym terenie przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny.
- Wykonawcę czeka bardzo złożony zakres robót geologicznych. To bardzo skomplikowane zadanie inżynierskie. Na 11-kilometrowym odcinku zaplanowano obiekty, które będą wymagały wielkiego wysiłku wykonawcy, aby móc je zrealizować. Obiekty inżynierskie będą budowane w bardzo głębokich jarach. Jeżeli mówimy o podporze 80 metrów, to zdajemy sobie sprawę, jak głęboki jest to jar i w jaki sposób usadowić obiekt, aby mógł po nim przebiegać ruch pojazdów - wyjaśniał Wiesław Sowa, z-ca dyr. oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ponadto między Babicą a Jawornikiem zaplanowano budowę pięciu wiaduktów i czterech przejść dla zwierząt. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.
Gaz w odwiertach
Równocześnie trwa budowa odcinka S19 Rzeszów-Babica. Najważniejszym jej elementem będzie wydrążenie tunelu o dł. 2,2 km. Wywiercono 38 z zaplanowanych 44 studni, które w trakcie pracy maszyny wiertniczej, posłużą do tworzenia przed jej czołem leja depresyjnego obniżającego poziom wód gruntowych.
W dwóch odwiertach o głębokości ok. 130 metrów w rejonie największego zagłębienia tunelu i uskoku tektonicznego, podczas próbnych pompowań odkryto ulatnianie się gazu. Badania wykazały, że jest to metan. Miejsce występowania gazu zostało ogrodzone i oznakowane. Decyzja o rozpoczęciu drążenia tunelu zostanie podjęta po zakończeniu badań i analiz.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?