Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Siedem dekad przystanku kolejowego w Wieluniu. Zobacz ZDJĘCIA "Giewontu" z ostatnich kilkunastu lat

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
W międzywojniu wraz z linią kolejową Kalety-Wieluń-Podzamcze wybudowana została stacja, której dzisiejsza nazwa to Wieluń Dąbrowa. Dopiero w 1952 r. powstał przystanek PKP w mieście. W ostatnich latach "Giewont", jak potocznie nazywają wielunianie to miejsce, uległ znaczącym przeobrażeniom. Przypominamy w naszej galerii, jak wyglądał przed modernizacjami

Przed kilku laty na przystanku kolejowym w Wieluniu wybudowano nowy, wyższy peron z antypoślizgową nawierzchnią oraz wypukłą fakturą dla osób niewidomych i niedowidzących. "Giewont" wyposażono w nową wiatę dla podróżnych, ogrodzenie, jaśniejsze oświetlenie, zegar. Budynek dawnej poczekalni wyburzono. Na peron prowadzi długa grodzona pochylnia w kształcie zygzaka, która zastąpiła stare schody. Takie rozwiązanie wiązało się z wycięciem wszystkich drzew rosnących na nasypie, które dodawały uroku temu miejscu i zapewniały podróżnym schronienie przed słońcem. Nie pomogła petycja przeciwko usuwaniu wysokiej zieleni, zainicjowana przez Obywatelski Wieluń i podpisana przez ponad 300 osób.

Kolejowe okno na świat otwarło się dla Wielunia w latach 20. XX w., kiedy pociągnięto tor ze Śląska do Wieruszowa. Nie od razu jednak „giewont” zbudowano. Razem z drogą żelazną powstał dworzec w folwarku Dąbrowa, natomiast o przystanek kolejowy w mieście przyszło wielunianom stoczyć długą batalię. Zabiegano o to jeszcze w okresie międzywojennym. Ponieważ wielokrotne próby załatwienia sprawy w Naczelnej Dyrekcji PKP nie odnosiły skutku, zdecydowano o budowie budynku kasowo-bagażowego z poczekalnią oraz peronu z funduszy miejskich. W końcu przystanek Wieluń Miasto został oddany do użytku w 1952 roku.

ZOBACZ W GALERII: ZDJĘCIA "GIEWONTU" Z OSTATNICH KILKUNASTU LAT

W czasach dobrej koniunktury na kolejowe przewozy pasażerskie, na wieluńskim przystanku działały trzy kasy biletowe i do każdej ustawiały się kolejki. Podróżni z sentymentem sięgają pamięcią do czasów, kiedy poczekalnia tętniła życiem. - Dawniej była tu też knajpa o nazwie „Giewont”. To były chyba lata 70. Mój brat pracował w pobliskim zarządzie dróg i po fajrancie przychodził tu z kolegami na piwo - wspomina jedna z pasażerek.

Budynek został zamknięty na cztery spusty w 2010 r. wraz z likwidacją kas biletowych, co było objawem postępującej marginalizacji linii kolejowej 181. W następnych latach Polskie Linie Kolejowe podejmowały próby sprzedaży budynku, który posiadał też część mieszkalną. Zainteresowania jednak nie było. Składano też propozycje władzom samorządowym. Gmina przejęła na własność dworzec Wieluń-Dąbrowa (po rewitalizacji służy działalności kulturalnej) i nie chciała brać na swoje utrzymanie następnego obiektu kolejowego, wymagającego kapitalnego remontu. Tym bardziej że nie było specjalnie pomysłu na jego zagospodarowanie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto